Denník N

Obchvat Viedne stál len polovicu ceny bratislavskej diaľnice

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Diaľničný kontrakt podobný tomu, čo na Slovensku odhadli na 4,2 miliardy eur, vyšiel Rakúšanov sotva na polovicu.

Obrí diaľničný projekt, ktorý plánuje minister dopravy Ján Počiatek okolo Bratislavy aj s jej napojením smerom na Dunajskú Stredu, vyjde podľa odhadu štátu celkovo na 4,2 miliardy eur.

To je asi dvakrát toľko, koľko za podobný projekt zaplatia v susednom Rakúsku. V blogu na to upozorňuje ekonomický analytik strany Most-Híd Tomáš Meravý s odvolávkou na správu rakúskej verzie Najvyššieho kontrolného úradu. Tá hodnotí stavbu obchvatu Viedne aj s priľahlými cestami v celkovej dĺžke 51 kilometrov.

„Najlacnejší uchádzač v tendri stanovil celkové splátky za diaľnicu v hodnote asi 2 miliardy eur,“ spomínajú rakúski úradníci v správe z roku 2010, keď dali autostrádu definitívne do užívania vodičom.

„V prepočte na jeden kilometer Slovensko zaplatí od 68 do 77 miliónov eur, kým Rakúsko zaplatí len 39 miliónov eur. Za 4 miliardy eur, ktoré plánuje slovenská vláda vynaložiť na stavbu 59 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, by sa pri rakúskych cenách dal postaviť celý projekt dvakrát. Alebo by sme mohli rýchlostnú cestu R7 predĺžiť o ďalších 60 km, takže by viedla až do Komárna alebo Nových Zámkov,“ komentuje ekonóm Meravý.

Ministerstvo dopravy sa bráni. V prvom rade hovorí, že ide o odhad, konečnú cenu by mal stanoviť tender.

Rozdiely vysvetľujúce 2 miliardy v prospech Rakúšanov by sme podľa ministerského hovorcu Martina Kóňu našli aj v tom, že rakúsky projekt je starší, technicky aj po finančnej stránke inak nastavený a nešlo v ňom iba o úplne nové cesty.

Čo je v Rakúsku iné?

Rakúšania cesty stále ešte splácajú, pretože podobne, ako to plánujeme u nás, diaľnice stavali v režime PPP. To znamená, že stavbár diaľnicu nielen stavia, ale si na ňu aj požičia a potom ju zhruba 30 rokov prevádzkuje a udržiava. Štát mu služby postupne spláca.

Na rozdiel od Slovenska investor zodpovedá aj za to, či po spoplatnenej diaľnici chodí dosť automobilov.

Technicky sa na prvý pohľad okrem ceny od nášho PPP rakúske cesty výrazne nelíšia:

ppprakusko3

Samotná výstavba našich 59 kilometrov sa odhaduje na 1,3 miliardy eur. V Rakúsku sa píše približne o 880 miliónoch eur, čiže asi o 5 miliónov eur na kilometer lacnejšie.

„Obidva terény sú v podstate rovina, náš obchvat však ráta s náročnou stavbou mosta cez Dunaj,“ uvažuje stavbár, ktorý si nepraje byť menovaný. Zároveň platí, že Rakúšania zasa majú na diaľnici tunely, ktoré bývajú to najdrahšie pri stavbe, spomínala ich pri otváraní nových ciest aj Asociácia PPP.

V slovenskom projekte tunely nie sú.

Drahé úvery?

Cenu diaľnice výrazne ovplyvňujú okrem nákladov na stavbu a starostlivosti o cesty aj úroky za úvery na diaľnice. To je ďalší možný zdroj rozdielov medzi nami a Rakúskom.

Naše ministerstvo dopravy tvrdí, že úvery na rakúske cesty sa požičiavali vo vhodnej dobe a vo veľkej miere aj veľmi lacno od špeciálnych, napríklad vládnych inštitúcií.

Dnes sú pritom trhy tiež extrémne naklonené úverovaniu.

Cez Junckerov fond

Opozičná strana Sieť Radoslava Procházku radí nášmu ministerstvu presne to, čo urobili v Rakúsku: požičiavať si čo najlacnejšie aj cez špeciálne fondy.

Podobne ministrovi financií Petrovi Kažimírovi prekážalo, že na ministerstve dopravy akoby príliš nerátali s tým, že si požičajú zo špeciálneho Slovenského investičného fondu, v ktorom sú naliate eurofondy na lacné úvery pre podobné investície.

Po kritike od Kažimíra pribudla v jednom z materiálov ministerstva dopravy v poznámke pod čiarou možnosť ušetriť 240 miliónov eur.

Lacné peniaze najprv chceli, potom nie

Opozícia tiež upozorňuje, že rátať možno aj s ďalším lacným financovaním. Príležitosť prichádza z Európskej únie cez takzvaný Junckerov fond.

Premiér Robert Fico v stredu vysvetľoval, že nateraz nikto presne nevie, či sa tieto peniaze budú dať použiť a ako presne.

Ešte predtým spomínal premiér ako adepta pre Junckerov fond práve obchvat Bratislavy. Vo vláde sa on aj ďalší ministri v deň, keď schválili nové PPP, venovali aj tomuto fondu. Oficiálne vzali na vedomie, že jeho peniaze sa začnú používať už tento rok.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie