Denník N

Od bifľovania k diskusii a mäkkým zručnostiam. Ako chce zmena vyučovania pripraviť žiakov na výzvy 21. storočia?

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovenskí žiaci a študenti zaostávajú v schopnosti rozlišovať fakty od názorov aj v čitateľskej gramotnosti, kam patrí napríklad schopnosť čítať texty kriticky.

Prečo sme pozadu a akú zmenu prinesú nové vzdelávacie štandardy? Prispeje školská reforma k tomu, že mladí budú menej podliehať dezinformáciám či manipulatívnej reklame?

Budú vedieť vytiahnuť z textu hlavnú myšlienku a prepojiť ju s inými poznatkami? Budú vedieť diskutovať slušne, predkladať vlastné argumenty a adekvátne hodnotiť argumenty iných?

Dokážu sa správať ako zodpovední užívatelia sociálnych sietí a nebudú na nich šíriť lži?

Denník N sa pozrel na to, čo prinesie reforma vyučovania na základných školách v oblasti mediálnej a čitateľskej gramotnosti.

Začnú so 40 školami

Ministerstvo školstva počíta s tým, že nové učebné osnovy tento september zavedie na 40 základných školách, pôvodne hovorilo o 30. Zoznam nájdete tu.

„Pre vysoký počet kvalitných prihlášok a motivovaných škôl sme sa rozhodli skupinu rozšíriť. Bolo to skutočne náročné rozhodovanie a s tímom sme strávili viacero hodín, aby sme zohľadnili všetky kritériá a vybrali skutočne reprezentatívnu skupinu škôl,“ informoval minister Ján Horecký. Zvyšok z viac ako 1 100 škôl sa pridá do roku 2026.

„Reflektujeme to, že svet sa zmenil,“ vysvetľuje pedagogička Zuzana Kováčová Švecová dôvod, prečo sa pristúpilo k reforme.

„V súčasnosti je obrovské množstvo zdrojov a informácie sú dostupné prakticky okamžite. No najväčšia zmena sa týka toho, že každý žiak alebo študent sa môže stať tvorcom či spolutvorcom obsahu a takmer bez obmedzenia ho môže šíriť ďalej. To v minulosti nebolo,“ dodáva.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hekeri a kyberbezpečnosť

Mladí

Školstvo

Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie