Denník N

Vojna na Ukrajine môže pomôcť rozvoju Zemplína, v hre je diaľnica Bratislava – Užhorod aj nové hraničné prechody

Foto N - Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák

Slovensko-ukrajinské pohraničie by sa donedávna dalo nazvať perifériou Európy, čo veľmi zaujímavo opísal Andrej Bán vo svojej knihe Slon na Zemplíne.

Ruská agresia, ktorá sa začala v plnom rozsahu 24. februára 2022, však všetko zmenila.

Zemplín, Poloniny a svetom zabudnuté Zakarpatsko sa v priebehu jedného dňa ocitli v centre diania svetového významu a na kľúčovom mieste z pohľadu geopolitiky a humanitárnej pomoci. Na rozdiel od susednej Haliče je Zakarpatsko jedným z mála regiónov Ukrajiny, kam ruské bomby nepadajú a kde je oveľa bezpečnejšie ako v 250 kilometrov vzdialenom Ľvive.

A Slovensko zmietané politickým konfliktom prešlo skúškou zodpovednosti a ukázalo sa ako jeden z najvýznamnejších spojencov Ukrajiny, a to napriek silným rusofilským náladám v slovenskej spoločnosti a politike.

Udalosti minulého roka nás nútia prehodnotiť investičné zámery a rozvoj dopravnej spolupráce na slovensko-ukrajinskom pohraničí, ktorej význam prudko vzrástol. Teraz sa môže rýchlejšie realizovať veľa predtým zabudnutých investícií vrátane diaľnice D1 na úseku Košice – Užhorod.

Z okrajovej a bezvýznamnej hranice sa slovensko-ukrajinské pohraničie v priebehu roka zmenilo na jednu z najdôležitejších oblastí na styku Európskej únie a Ukrajiny, ktorá nečakane získala štatút kandidátskej krajiny do Európskej únie a tento rok možno začne prístupové rokovania.

Vo vojnových podmienkach rapídne vzrástol význam predtým periférneho Zakarpatska, ktoré sa teraz môže stať testovacou pôdou pre ukrajinskú eurointegráciu. Po septembrových parlamentných voľbách sa slovensko-ukrajinská spolupráca môže v oveľa väčšej miere ako dnes zamerať na nekontroverzné investície do infraštruktúry.

Rovnako aj na zlepšenie cestných a železničných spojení medzi východným Slovenskom a Zakarpatskom, ako aj na obchodnú a cezhraničnú spoluprácu, pretože nová vláda už nemusí podporovať Ukrajinu vojenskými dodávkami a zároveň bude chcieť udržať status strategický dôležitej krajiny pre európsko-ukrajinskú spoluprácu.

Užhorod a Mukačevo môžu ťažiť zo slovenských skúseností v oveľa väčšej miere ako dnes a Košický a Prešovský kraj môžu vďaka spolupráci s Ukrajinou konečne ukončiť svoju periférnu povahu a vstúpiť na cestu prudkého rastu – tak ako to využili okrajový Burgenland a Dolné Rakúsko po otvorení spolupráce s Bratislavou po vstupe Slovenska do EÚ a schengenu.

Rozhodli sme sa preveriť súčasný stav a perspektívy slovensko-ukrajinskej spolupráce v lokálnom meradle, na Zemplíne a Zakarpatsku. Paradoxne sa ukazuje, že vojna môže urýchliť mnohé projekty, ktoré na realizáciu čakajú aj 20 rokov, z ktorých môže profitovať obyvateľstvo východného Slovenska a ktoré môžu oživiť svetom zabudnutý Zemplín.

Diaľnica Košice – Užhorod, na ktorú všetci zabudli

Diaľnica D1 je jedným zo symbolov slovenskej štátnosti a s ňou súvisiacich problémov. Dokončenie výstavby diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc sľúbil už Vladimír Mečiar a následní premiéri.

Ani jeden

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cestovný ruch

Doprava

Vojna na Ukrajine

Komentáre, Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie