Denník N

Nosili ich baníci, Madonna aj James Dean. O 150-ročnej histórii džínsov

Výroba nových džínsov. Foto - archív Levis
Výroba nových džínsov. Foto – archív Levis

Každá generácia alebo subkultúra mala svoje džínsy: pankáči extra „skinny“, roztrhané, špinavé, plné špendlíkov, nášiviek a špiny. Hippies zvonové, zalátané patchworkom. Naše mamy v 80. rokoch mrkváče starostlivo vyťahané savom.

Mileniáli prežili pubertu v bokových „bootcutoch“ aj v širokých hiphopových džínsoch, ale dospelosť si užívali v hladkých a jednoduchých „skinnies“ s vysokými pásmi.

Posledný rok džínsy symbolizujú generačnú zmenu medzi mileniálmi, ktorí patria k vyznávačom „skinny jeans“, a generáciou Z, ktorá, naopak, znovuobjavuje čaro veľmi širokých džínsov.

Ide o trend, ktorý dnes na trhu s nohavicami dominuje, ale neznamená to, že by úzkym džínsom odzvonilo. V roku 2022 dopyt po nich opäť vzrástol vďaka mileniálom, ktorí sa po covide vrátili do kancelárií aj k plnohodnotnému sociálnemu životu a nechceli robiť kompromisy medzi pohodlím a štýlom.

Každý typ džínsov a jeho obľuba mali svoje dôvody – mix trendov, marketingu a „kmeňovej“ príslušnosti. Carolyn Mair, autorka knihy Psychológia módy, konštatuje, že podobne silný sentiment spojený s odevom nie je ničím prekvapujúcim. Denim si spájame s pracujúcou triedou a rebelstvom a džínsy udávajú našu sociálnu príslušnosť.

Prekliate indigo

S modernou históriou denimu je spojená temná stránka dejín USA –

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Pekné veci

Svet

Teraz najčítanejšie