Denník N

Nemôžeme rezignovať na ľudí, ktorí nepozerajú umelecké filmy, tvrdí nový riaditeľ Audiovizuálneho fondu

Peter Badač pred stenou s ilustráciami zo slovenských filmov. Foto N - Tomáš Benedikovič
Peter Badač pred stenou s ilustráciami zo slovenských filmov. Foto N – Tomáš Benedikovič

Doteraz bol známy ako producent. Vlani dokončil animovaný príbeh Tvojazem, hraný film Svetlonoc, ktorý vyhral hlavnú cenu festivalu v Locarne, aj ďalší animovaný film Moja afganská rodina, ktorý uspel na francúzskych cenách César. V lete 2022 sa však najskôr prekvapivo objavil medzi kandidátmi na riaditeľa RTVS, kde neuspel, ale prijal ponuku pracovať tam od nového riaditeľa Ľuboša Machaja. Po troch mesiacoch sa rozhodol odísť a v januári 2023 kandidoval na post riaditeľa Audiovizuálneho fondu, kde uspel. Privítal nás vo svojej kancelárii, ktorej jednu stenu tvoria ilustrácie odkazujúce na slovenské filmy.

Peter Badač v rozhovore hovorí:

  • prečo sa najskôr rozhodol kandidovať za riaditeľa RTVS;
  • čo chcel presadiť v televízii ako člen tímu Ľuboša Machaja;
  • o zmenách, ktoré plánuje za päť rokov riaditeľovania v AVF urobiť;
  • ako chce prilákať na Slovensko zahraničných investorov;
  • s akým rozpočtom AVF narába a kde má šancu získať ďalšie zdroje.

Čo vedie úspešného mladého producenta k tomu, že sa rozhodne uchádzať o post riaditeľa RTVS? Hodnotíte to spätne ako naivný pokus ísť do konkurzu bez politickej podpory?

Skôr tá naivita bola v tom, že sa dajú rýchlo robiť zmeny v inštitúcii s 1500 zamestnancami. Nie preto, že by som na to nemal kapacitu, skôr ten čas, ktorý by si to vyžadovalo na realizovanie mojej koncepcie. Vyskúšal som si to, pretože som sa na nejaký čas stal súčasťou tímu úspešného kandidáta Ľuboša Machaja, ktorý ma zavolal, aby som šiel spolu s ním realizovať časť svojho projektu.

Ako dlho ste pracovali v RTVS?

Nastúpil som 1. septembra a skončil k 30. novembru, pretože RTVS vtedy nebola finančne dobre nastavená a nevidel som priestor na realizáciu zmien. Ale verím, že k nejakým zmenám tam počas mandátu Ľuboša Machaja príde. Pre mňa to bola zaujímavá skúsenosť, vďaka ktorej som mal možnosť trochu nahliadnuť do fungovania veľkej inštitúcie.

Vtedy ste ešte nevedeli, že sa chystá reforma financovania RTVS so zrušením koncesionárskych poplatkov? Zmenilo by to niečo na vašom rozhodnutí?

Tá reforma až tak nesúvisí s financovaním, je to skôr reforma vnútorných procesov a toho, ako sa v RTVS pristupuje k obsahu. Pretože mala vzniknúť celá nová sekcia, ktorá by riešila obsah pre televíziu, pre rozhlas aj pre online, ktorý mal byť postavený na úroveň televízie a rozhlasu. Áno, je to prepojené s peniazmi, ale nastaviť procesy môžete aj bez nich. Keď peniaze máte, vyrábate viac, ale dobre nastavené procesy potrebujete aj pri minimálnej výrobe. Išlo o manažérske rozhodnutie Ľuboša Machaja, že sa necíti pripravený realizovať takúto zásadnú zmenu. RTVS totiž nikdy nemala také samostatné oddelenie pre obsah, vždy bol rozriedený medzi viacerých manažérov, dlho o ňom rozhodovali rady, ktoré mali 20 – 30 členov. Potom sa každý vyjadruje ku všetkému, čo pre mňa nie je úplne efektívny spôsob rozmýšľania o obsahu. Chcel som posilniť aj dbať na osobnú zodpovednosť intendantov a kreatívnych producentov. Zároveň im rozviazať ruky, aby nejaký ďalší manažér musel schvaľovať každý ich jeden projekt.

Ako ste sa dostali k Audiovizuálnemu fondu? Keď ste na jeseň skončili v RTVS, zistili ste, že sa hľadá ešte jeden riaditeľ inej verejnoprávnej inštitúcie?

Keď som sa rozhodol ísť na konkurz pre generálneho riaditeľa RTVS, už som sa pripravoval, že sa vzdám kariéry producenta pre možné konflikty záujmov. V tom čase som už mal dokončené dva veľké projekty TvojazemSvetlonoc. Keď sa moja misia v RTVS skončila predčasne, zamyslel som sa, či sa chcem znovu vrátiť k produkcii alebo využijem svoje schopnosti a kontakty niekde inde. Zhodou okolností bol práve otvorený konkurz na riaditeľa Audiovizuálneho fondu, tak som sa prihlásil. V našom filmárskom prostredí sa riešilo, kto dokáže nahradiť Martina Šmatláka, ktorý fond viedol 14 rokov, vybudoval ho a dobre nastavil. Vychádzalo z toho, že fond sa potrebuje ďalej posunúť nie revolučne, ale evolučne. Nevedeli sme však, kto by sa na to dal. Všetci máme ambíciu robiť svoju prácu – producenti produkovať, autori tvoriť. Tým však veľmi zužujeme výber kvalitných kandidátov na šéfa AVF a nechceme, aby sa zrazu stal riaditeľom nejaký úradník, ktorý nepozná špecifiká filmárskeho prostredia. Povedal som si, že to môže byť taká misia v štýle „dobre, teraz na nejaký čas zúročím svoje skúsenosti a kontakty, ktoré som získal ako producent na inom poste, a budem sa snažiť kultivovať a posunúť slovenské filmárske prostredie“. Môj mandát je na päť rokov a za ten čas chcem urobiť maximum možného.

Súviselo vaše rozhodnutie aj s tým, že ste po pätnásťročnej práci producenta potrebovali zmenu alebo vyhoreli?

U mňa to bola skôr istá zodpovednosť za filmárske a televízne prostredie. Povedal som si, že teraz mám čas, energiu aj nejaké nápady, čo by sa dalo robiť, tak prečo to neskúsiť. Myslím si, že o audiovízii viem relatívne veľa. Študoval som filmovú školu, mám manažérske skúsenosti zo Slovenska aj z Česka. Fungovanie fondu poznám ako žiadateľ z takmer všetkých programov, poznám aj ľudí, ktorí tam pracujú a sedia v komisiách.

Vlani v novembri ste sa ešte stihli stať členom rady českého Štátneho fondu kinematografie. Vzdali ste sa členstva alebo sa to nevylučuje s postom riaditeľa AVF?

Ich systém je trochu odlišný od nášho – u nás sú odborné komisie, ktoré odporúčajú projekty rade a tá ich schvaľuje, v Česku majú expertov, ktorí dávajú komentáre, ale všetky projekty hodnotí rada. Po vymenovaní za riaditeľa AVF som českým kolegom ponúkol rezignáciu, oni v tom však nevideli konflikt záujmov, pretože riaditeľ AVF priamo nezasahuje do podpornej činnosti fondu. Vyhodnotili tiež, že moja expertíza aktívneho producenta je niečo, čo im momentálne pri rozhodovaní o podpore projektov chýba.

Je dosť nezvyčajné, aby sa pri voľbe riaditeľa tlieskalo po jeho prezentácii aj po zodpovedaní otázok, ako to bolo vo vašom prípade. Prekvapilo vás to? 

Musím sa priznať, že to si ani nepamätám z toho stresu.

Na prezentácii ste boli veľmi konkrétny aj odvážny. Napríklad ste predstavili návrh odstupňovať výšku podpory artových projektov podľa účasti na áčkových zahraničných festivaloch a pri komerčných projektoch počtom divákov v kinách. Vopred sa však dá len ťažko odhadnúť, či niekoho vyberú na Berlinale alebo bude mať stotisícovú návštevnosť. V prípade, že to žiadateľ nesplní, bude musieť vracať peniaze?

Je to

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Kultúra

Teraz najčítanejšie