Denník N

Päť sľubov, ktoré RegioJet na Slovensku nesplnil

RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR
RegioJet vstúpil na linku Bratislava – Košice v decembri 2014, jazdil bez dotácií od štátu. Foto – TASR

Rok 2015 ukázal, že marketing RegioJetu je niekedy výkonnejší než jeho skutočné služby pre cestujúcich.

Spoločnosti RegioJet sa pri všetkých sympatiách a antipatiách nedá uprieť jedna vec: kamkoľvek príde, tam sa menia zabehnuté zvyklosti.

Agresívnymi cenami, mladými stewardkami a roznáškou nápojov rozhýbal konkurenciu už na niekoľkých autobusových linkách i na najdôležitejšej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami.

Rok 2015 bol v slovenskej doprave nepochybne rokom RegioJetu. Tento rok však zároveň ukázal, že marketing súkromného dopravcu je nezriedka výkonnejší než jeho reálne služby. A že nie všetky jeho verejné sľuby sa dajú brať vážne.

1. Vlaky každé tri hodiny

Ak ste v polovici decembra stáli na niektorej z väčších staníc medzi Bratislavou a Košicami, mohli ste začuť aj tento druh hlásenia: „Vlak spoločnosti RegioJet, s pravidelným odchodom vtedy a vtedy, je z prevádzkových dôvodov zrušený.“

V polovici decembra totiž začal platiť nový cestovný poriadok, do ktorého si súkromník nechal napísať výrazne viac vlakov, než koľko ich reálne poslal na trať.

Medzi Bratislavou a Košicami malo v súčasnosti jazdiť už šesť párov žltých expresov, dvakrát viac, než s koľkými pred rokom začínal.

„Od decembra plánujeme ďalšie rozšírenie diaľkových spojov na Slovensku, naše vlaky by medzi Bratislavou a Košicami mali jazdiť v trojhodinovom takte,“ sľuboval RegioJet už v tlačovej správe z 11. júna.

V prvom rámcovom návrhu grafikonu, zverejneným ešte v máji, počítal RegioJet s jednými nočným a piatimi dennými pármi vlakov. Vo svojom blogu na to upozornil železničný nadčenec Peter Minárik. Neskôr RegioJet zvažoval upraviť časy tak, aby vlaky jazdili každé tri hodiny.
V prvom návrhu grafikonu, zverejnenom ešte v máji, počítal RegioJet s jedným nočným a piatimi dennými pármi vlakov. V blogu na to upozornil železničný nadšenec Peter Minárik. Neskôr RegioJet zvažoval upraviť časy tak, aby vlaky jazdili každé tri hodiny.

Prečo k tomu nedošlo? Český dopravca dnes tvrdí, že o zvýšení počtu spojov uvažoval len ako o jednom z dvoch možných scenárov.

Tým druhým bol jeho odchod z tejto trasy v dôsledku cenovej vojny so štátnymi IC vlakmi. Jednoducho povedané: buď by zdvojnásobil počet spojov, alebo by nadobro odišiel.

„Od začiatku sme sa pripravovali na dvojkoľajné riešenie. So zavedením ďalších spojov sme počítali len v prípade, že by sme sa rozhodli naše aktivity na Slovensku naďalej rozvíjať,“ píše dnes vo svojom stanovisku hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Medzičasom sa však jeden zo scenárov naplnil. Minister dopravy Ján Počiatek začiatkom decembra ustúpil tlaku RegioJetu a nechal stratové IC vlaky zrušiť. Naposledy majú ísť v polovici januára, RegioJet preto na Slovensku zostáva.

Online rezervácie autobusových a vlakových lístkov
Navzdory grafikonu RegioJet naďalej vypravuje na trase Bratislava – Košice len tri páry vlakov a k tomu jeden autobus.

Ani teraz však RegioJet s novými spojmi nepočíta. Uspokojí sa len s tým, že vo svojich súpravách pridá počet vagónov – miesto súčasných šiestich chce jazdiť s trinástimi vozňami.

„Ďalšie posilnenie, vrátane zavedenia dodatočných spojov, uskutočníme až po tom, ako vyhodnotíme tento nový rozsah prevádzky,“ tvrdí dnes RegioJet bez ďalších podrobností.

Ponúka sa však aj iné vysvetlenie. Sľubované zdvojnásobenie spojov by pre RegioJet v tejto chvíli nedávalo ekonomický zmysel. Český súkromník totiž naďalej jazdí za dumpingové ceny. Za najlacnejšie lístky do Košíc stále pýta deväť eur – o polovicu menej, než koľko stoja bežné dotované rýchliky.

Súboj so Železničnou spoločnosťou Slovensko zatiaľ RegioJet vyhráva na body. Konkurenčné vlaky InterCity mu štát odstráni z cesty. Foto - TASR
Súboj so Železničnou spoločnosťou Slovensko zatiaľ RegioJet vyhráva na body. Konkurenčné vlaky InterCity mu štát odstráni z cesty. Foto – TASR

Ak by teda zdvojnásobil počet spojov, hrozila by mu ešte väčšia strata. Už teraz počíta s tým, že za rok 2015 môže na trati Bratislava – Košice prerobiť až štyri milióny eur.

Zrejme aj z týchto dôvodov nateraz zostáva len pri zvyšovaní počtu vagónov. Pridávať vagóny je totiž podstatne jednoduchšie i lacnejšie, než vypraviť celú novú súpravu .

2. Televízny vozeň meškal

Rumunský vozeň Astra patrí k najväčším pýcham RegioJetu. Je to prvý vozeň, kde majú cestujúci v sedačkách k dispozícii monitory, na ktorých môžu sledovať filmy a seriály.

„Bol navrhnutý známym architektom Patrikom Kotasom priamo pre nás. Má jedinečný dizajn, kombinuje základné materiály: drevo, sklo, nerez. Zároveň ide o prvý vozeň v Európe, v ktorom sú zabudované dotykové obrazovky,“ chváli ho Regiojet na svojich stránkach.

Inštalovanie monitorov do železničných vagónov RegioJetu mala na starosti bratislavská firma Molpir, išlo o prvú zákazku takéhoto druhu. Foto - RegioJet
Vagóny so zabudovanými monitormi sa stali ďalším ťahákom RegioJetu, dlho však jazdili len v jeho tlačových správach. Foto – RegioJet

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura svoju Astru prvýkrát v Bratislave ukázal už začiatkom októbra 2014. A o pár mesiacov neskôr mala začať premávať po slovenských koľajniciach.

„Na Slovensku asi začne jazdiť od marca. V priebehu jari by sme už mali nasadzovať jeden takýto vozeň v každej súprave,“ tvrdil Jančura začiatkom januára.

V skutočnosti sa vozne Astra na trať Bratislava – Košice dostali až v decembri. Dôvod? Podľa RegioJetu sa všetko muselo prispôsobiť ich testovaniu a sériovej výrobe.

„Na Slovensku sa prototyp Astry testoval od apríla. Výsledky sa museli zapracovať a až od júna prišli na rad sériové vozy,“ spresňuje Ondrůj.

Ešte väčšie starosti mal RegioJet so svojimi reštauračnými vozňami. Jeden z nich sa v marci vykoľajil na stanici v Bratislave.

Železnice a RegioJet sa hádajú kto spôsobil vykoľajenie v Bratislave

RegioJet následne nariadil mimoriadnu prehliadku všetkých svojich reštauračných vozňov a nechal ich stiahnuť z prevádzky. I pol roka po incidente tak súkromník jazdí bez nich.

Na trať sa reštauračné vozne majú podľa aktuálnych informácií vrátiť v januári 2016. „Počítame, že v priebehu januára sa znovu objavia v našich súpravách,“ tvrdí Ondrůj.

3. Osobáky na druhej koľaji

S expanziou RegioJetu na trať Bratislava – Košice akoby sa vytrácal záujem o jeho historicky prvú slovenskú linku. V roku 2012 začal prevádzkovať osobné vlaky medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom, ktoré objednáva a platí štát.

Po troch rokoch je jasné, že RegioJet dopravu na tejto trati skutočne rozhýbal. Pôvodné štyridsať rokov staré motoráky nahradil modernými nízkopodlažnými súpravami, na niektorých zastávkach vybudoval pre cestujúcich záchytné parkoviská, v špičkách začal jazdiť každú polhodinu.

Vďaka tomu sa na trati strojnásobil počet pasažierov a RegioJetu sa zároveň zvýšila dotácia od štátu na súčasných sedem miliónov eur ročne.

Lenže RegioJet pôvodne sľuboval i niečo navyše. „Cestujúci budú mať k dispozícii pripojenie k WiFi zadarmo, ponuku dennej tlače a občerstvenie,“ oznamoval RegioJet pred spustením linky do Komárna.

Od decembra 2013 RegioJet začal nasadzovať menšie súpravy Desiro. Foto N - Tomáš Benedikovič
Do Komárna a späť vozí RegioJet cestujúcich aj nemeckými súpravami Desiro. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak ste sa však tento rok viezli žltými osobákmi napríklad z Bratislavy do Dunajskej Stredy, nič z toho už neplatilo.

WiFi pravidelne vypadávalo, miesto dennej tlače ste v priehradkách mohli objaviť len pár starších časopisov a občerstviť ste sa mohli maximálne v staničnom bufete.

RegioJet tento rozpor nijak nevysvetľuje. Vo svojom stanovisku sa priamej odpovedi vyhol a miesto toho začal popisovať starosti, ktoré mu na trase Bratislava – Komárno priniesli Ficove stopercentné zľavy.

„Cestovné zadarmo tu viedlo k obrovskému nárastu cestujúcich. Celý rad spojov je dnes v špičkách preplnených, čo je absolútne najhorší dosah na kultúru cestovania, aký si vieme predstaviť,“ sťažuje sa RegioJet.

4. Zavreté toalety, cestovanie offline

O internetovom pripojení už reč bola. RegioJet ho sľubuje vo všetkých brožúrach, a to, prirodzene, aj pre svoju najdôležitejšiu linku z Bratislavy do Košíc. Samozrejmosťou majú byť aj toalety.

Realita? Počas jázd bývajú nezriedka viaceré toalety uzavreté a veľká časť cesty prebieha offline.

Dopravca pripúšťa, že k týmto problémom dochádza. Napríklad pri toaletách je podľa neho problém v tom, že sa často upchávajú – a to z dôvodu, že do nich cestujúci hádžu nevhodné predmety.

„V starých vagónoch boli toalety otvorené a celý obsah sa jednoducho prepadol do koľajiska. V moderných vozňoch je však systém uzavretý a ak do nej niekto niečo hodí, zostane toaleta mimo prevádzku,“ vysvetľuje Ondrůj.

Ďalším problémom, zvlášť v prvých týždňoch, bolo vypadávajúce kúrenie. V tomto prípade RegioJet ukazoval na špecifiká slovenskej železnice.

„Narážame na to, že slovenská železničná infraštruktúra je nastavená tak, že na trati je asi päťdesiat miest, kde vypadáva prúd. S tým však máva problémy aj český rýchlovlak Pendolino, ktorý každú chvíľu musí reštartovať systémy,“ hovoril začiatkom roku Jančura.

Súkromník sľubuje WiFi vo všetkých svojich triedach, pred pravidelnými výpadkami nevaruje. Na nespoľahlivý internet si však sťažovali cestujúci aj v konkurenčných vlakoch InterCity.
Súkromník sľubuje WiFi vo všetkých svojich triedach, pred pravidelnými výpadkami nevaruje. Na nespoľahlivý internet sa však cestujúci sťažovali aj v konkurenčných vlakoch InterCity.

Zatiaľ čo kúrenie sa ešte dopravca snažil riešiť, pri internete bol už priamo zmierený s tým, že výpadky boli a budú. Aspoň na linke Bratislava – Košice.

„Bohužiaľ, internet bude vypadávať stále, pretože Slovensko je hornaté a zbierame len signál, ktorý je vo vzduchu,“ pripustil Jančura.

Táto charakteristika však neplatí pre linku rovinatým južným Slovenskom do Komárna. V tomto prípade má RegioJet pre vypadávajúci internet iné vysvetlenie.

„Fungovanie WiFi by podľa monitorovania malo byť štandardné. Jeho funkčnosť však môže byť znížená v prípade, keď je vlak plný a väčšina cestujúcich sa pripojí do siete.“

5. Sto percent nie je sto percent

Na jeseň sa všetkými slovenskými médiami šírila zásadná informácia: konkurencia, ktorú RegioJet priniesol na slovenskú železnicu, po roku skončí.

Majiteľ firmy Radim Jančura dlhodobo hrozil, že svoje žlté expresy stiahne, ak minister Ján Počiatek nezruší štátne IC vlaky. Počiatkovo rozhodnutie sa však odďaľovalo, preto RegioJet koncom novembra ohlásil odchod.

„Dnes je stopercentne isté, že z trate Bratislava – Košice odchádzame. Teraz len riešime, kedy a čo urobíme so zamestnancami,“ povedal v rozhovore pre Hospodárske noviny.

Aby bolo všetkým vrátane Počiatka jasné, že sa Jančura nepreriekol, svoje slová zopakoval. „Čoskoro sa tá linka zatvorí. Vo chvíli, keď nevidím svetlo na konci tunela, musím to zabaliť,“ povedal pre magazín HN.

Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom i politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za "korupčníka", ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N - Tomáš Benedikovič
Vlastník RegioJetu Radim Jančura je k súperom i politikom nekompromisný. Slovenského premiéra v zime označil za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými cestami vlakom. Foto N – Tomáš Benedikovič

Okamžite sa objavili úvahy, že ide o taktickú hru a Jančura týmto spôsobom len tlačí na Počiatka, aby nechal štátne IC vlaky zrušiť. Odchod obľúbeného dopravcu tesne pred voľbami by totiž vládnemu Smeru príliš neprospel.

V každom prípade, začiatkom decembra štátny dopravca po intervencii Počiatkovho ministerstva oznámil, že svoje vlaky InterCity zruší. „Nedokážeme naplniť očakávania akcionára na rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú,“ uviedla Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK).

RegioJet okamžite potvrdil, že na linke Bratislava – Košice zostáva a miesto šiestich začne jazdiť s trinástimi vagónmi. „Na takéto posilnenie dnes máme dostatočné kapacity vozňov i personálu,“ potvrdzuje Ondrůj.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie