Denník N

Po invalidovi hrá mafiána. Herec by mal prejsť všetkými štýlmi ako samuraj, hovorí Gregor Hološka

Gregor Hološka vo filme Miki. Foto N - Tomáš Benedikovič
Gregor Hološka vo filme Miki. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pred rokmi vošiel do kaderníctva oproti divadlu v Trnave. „Pane, ja vás odniekadiaľ poznám,“ hovorí mu kaderníčka. „Asi z divadla oproti, nie?“ odpovie Gregor Hološka. „Nie. Už viem, z nejakého seriálu v telke,“ spomenie si zrazu kaderníčka.

Dnes už bývalého herca trnavského divadla pozná celé Slovensko – vďaka filmu Invalid, kde stvárnil jednu z hlavných úloh. Bláznivú komédiu o obyčajnom chlapovi na invalidnom vozíku, ktorý zoberie spravodlivosť do vlastných rúk, už videlo okolo 150-tisíc divákov.

K vydarenému filmu, ktorý presviedča o tom, že sme u nás nezabudli nakrúcať dobré komédie, však v jeho prípade viedla dlhá cesta.

Dlhšie sme sa nevedeli stretnúť, pretože práve nakrúcate film o mafiánskom bosovi Mikulášovi Černákovi. Všetkým, čo zažili 90. roky, sa pri tomto mene rýchlo vybaví mečiarizmus, mafia, únosy, vraždy. Aké je pre vás vrátiť sa cez nakrúcanie filmu do tohto obdobia?

Bolo to temné obdobie, no je pravdou, že teraz sa o tom čoraz viac dozvedám. V roku 1991 som len skončil základnú školu, v 1995 som skončil gymnázium a šiel na vysokú. Spomínam si na to skôr ako nezaujatý človek, ktorý v tom čase začal chodiť na diskotéky. Možno to bolo cítiť aj z tých diskoték, ale to pravé temno som nezažil.

Keď som prišiel do Bratislavy, kolovali tu rôzne historky, ako fungujú grázli, pred kým treba mať rešpekt. Našťastie, nikdy som sa nedostal do priameho kontaktu s týmito skupinami. Nerád by som hovoril o filme Miki, lebo sme len nedávno ukončili prvú etapu nakrúcania. Oveľa väčšia etapa nás čaká v lete a na jeseň.

Invalidovi hráte síce zurvalca, ale dobráka, v Černákovi mafiána. Ako sa dá prepnúť z jednej postavy do druhej, keď sú také odlišné?

Pre herca sú zaujímavé všetky polohy. Láka ma aj temná poloha, nie preto, že by som sa chcel stať vyvrheľom, ale aby som rozumel vesmíru ako takému. Rakúsky spisovateľ Klaus Händl začínal ako herec, až neskôr sa stal spisovateľom. Povedal, že herec by mal prejsť všetkými štýlmi ako samuraj. Čím viac, tým lepšie. Keď sa takáto mafiánska téma začne spracovávať, tak sa objavujú rôzne kontroverzné názory.

Čo máte na mysli?

Už som viackrát počul názor, prečo glorifikovať nejakého čierneho hrdinu alebo mafiána, či nemáme nejaké zaujímavejšie postavy. Ľudia zabúdajú, že film je umenie. Ide o umelecké spracovanie, ktoré z niečoho vychádza. Ľudí nikto nenúti, aby absorbovali nejaký názor. Môžu si vybrať. Je dôležité, aby boli zmapované aj takéto veci, dokonca to môže pôsobiť morálne a výchovne v zmysle, nech sa to v spoločnosti už nikdy nezopakuje. Film nie je návodom, ako sa stať gangstrom. Nie je tam nič na obdivovanie. Určite sa k tomu nestaviam ako ku glorifikácii, ale hrať jednu z temných postáv je herecká výzva. Dôležité je, aby spoločnosť poznala celé dejiny vrátane temných stránok.

Nakrúcali ste v Telgárte. Nestretli ste sa s názormi, že Černák je niečo ako hrdina, ktorý miestnym pomohol? Niečo ako napríklad Escobar v Kolumbii?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie