Denník N

Generál letectva: Ráno nám lietalo sedem migov, večer tri. Rusi neboli spoľahliví

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Našim pilotom sa uľavilo, keď sa rozhodlo o uzemnení migov, hovorí zástupca náčelníka generálneho štábu Ľubomír Svoboda. O bojové vrtuľníky Viper, ktoré môže Slovensko dostať ako náhradu, si vojaci ani netrúfali žiadať.

Generálporučík Ľubomír Svoboda je najvyššie postaveným (bývalým) pilotom v ozbrojených silách. Od roku 2017 pôsobil ako veliteľ vzdušných síl, v súčasnosti je zástupcom náčelníka generálneho štábu.

V obsiahlom rozhovore pre Denník N hovorí:

  • aké mal skúsenosti s Rusmi pri prevádzke stíhačiek;
  • čo pri migoch robili ľudia z firmy Miroslava Výboha;
  • čo pociťoval, keď ukrajinskí piloti s migmi odleteli;
  • ako vníma výhrady, že americké vrtuľníky Viper armáda nepotrebuje;
  • či sa môže aj žena stať pilotkou stíhacieho lietadla.

Chýbajú vám stíhačky MiG-29?

Nechýbajú mi, z niekoľkých dôvodov. Nemôžem hovoriť o všetkých nedostatkoch, keďže mnohé stále patria medzi utajované skutočnosti. Môžem však povedať, že prevádzkovať migy bolo neudržateľné už preto, lebo dostatočne nefungovala logistická podpora a zápasili sme so zásadným nedostatkom lietajúceho personálu.

Poďme postupne. Pred rokom sme napísali, že na migy zostáva posledných šesť pilotov. Ako sa s tým dalo lietať? 

Mali sme sedem pilotov, ale z toho dvaja boli príslušníkmi štábu základne. Pritom úlohou takzvaných štábnych pilotov je veliť a plniť množstvo administratívnych povinností. Priamo v kokpite mohli len vypomáhať, aby aspoň občas odbremenili kolegov v pohotovosti. Operačných pilotov nám zostalo len päť. To asi všetci pochopia, že takýto počet je hlboko pod

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovenská armáda

Slovenské stíhačky

Vojenské nákupy

Slovensko

Teraz najčítanejšie