Generál letectva: Ráno nám lietalo sedem migov, večer tri. Rusi neboli spoľahliví

Našim pilotom sa uľavilo, keď sa rozhodlo o uzemnení migov, hovorí zástupca náčelníka generálneho štábu Ľubomír Svoboda. O bojové vrtuľníky Viper, ktoré môže Slovensko dostať ako náhradu, si vojaci ani netrúfali žiadať.
Generálporučík Ľubomír Svoboda je najvyššie postaveným (bývalým) pilotom v ozbrojených silách. Od roku 2017 pôsobil ako veliteľ vzdušných síl, v súčasnosti je zástupcom náčelníka generálneho štábu.
V obsiahlom rozhovore pre Denník N hovorí:
- aké mal skúsenosti s Rusmi pri prevádzke stíhačiek;
- čo pri migoch robili ľudia z firmy Miroslava Výboha;
- čo pociťoval, keď ukrajinskí piloti s migmi odleteli;
- ako vníma výhrady, že americké vrtuľníky Viper armáda nepotrebuje;
- či sa môže aj žena stať pilotkou stíhacieho lietadla.
Chýbajú vám stíhačky MiG-29?
Nechýbajú mi, z niekoľkých dôvodov. Nemôžem hovoriť o všetkých nedostatkoch, keďže mnohé stále patria medzi utajované skutočnosti. Môžem však povedať, že prevádzkovať migy bolo neudržateľné už preto, lebo dostatočne nefungovala logistická podpora a zápasili sme so zásadným nedostatkom lietajúceho personálu.
Poďme postupne. Pred rokom sme napísali, že na migy zostáva posledných šesť pilotov. Ako sa s tým dalo lietať?
Mali sme sedem pilotov, ale z toho dvaja boli príslušníkmi štábu základne. Pritom úlohou takzvaných štábnych pilotov je veliť a plniť množstvo administratívnych povinností. Priamo v kokpite mohli len vypomáhať, aby aspoň občas odbremenili kolegov v pohotovosti. Operačných pilotov nám zostalo len päť. To asi všetci pochopia, že takýto počet je hlboko pod