Denník N

„Máte nudný život?“ lákajú reklamy fanúšikov. Závislých od športových stávok môžu byť desaťtisíce

Najväčšie hviezdy slovenského športu v reklamách propagujúcich stávkové kancelárie. Reprofoto - YouTube
Najväčšie hviezdy slovenského športu v reklamách propagujúcich stávkové kancelárie. Reprofoto – YouTube

Ten, kto vymýšľa slogany, musí mať dušu stávkara, hovorí muž, ktorý doteraz spláca dlhy zo stávkovania.

Tento text je súčasťou série článkov o stávkovaní na športové zápasy. V Denníku N si môžete prečítať aj rozhovor s abstinujúcim závislým, ktorý vystupuje na sociálnych sieťach pod menom Gamblerova cesta, a interview s odborníkom na závislosti Ľubomírom Okruhlicom, ktoré vyšlo aj ako video a podcast.

Máte nudný život? Začnite stávkovať, zbohatnete a váš život dostane nový zmysel. Dáme vám k tomu aj štedrý obnos peňazí na stávkovanie zadarmo, alebo ak aj prehráte, vrátime vám vklad.

Takýto odkaz vysiela mnoho televíznych reklám na športové stávky naprieč takmer všetkými stávkovými kanceláriami na Slovensku, pri niektorých to platí menej, pri iných viac. Hranica medzi zábavou a závislosťou však môže byť tenká.

„Roky to bolo tak, že futbalový víkend nabral na zaujímavosti a obrátkach práve, keď som mal čosi podané. Nebolo to pre peniaze, ale pre to vzrušenie,“ opisuje Tomáš, ktorý mal problémy so závislosťou a dodnes spláca dlh, ktorý si spravil pred desaťročím. (Tomáš nie je jeho skutočné meno, redakcia pozná jeho totožnosť, no pre citlivosť témy ho neuvádza.)

Stávkové kancelárie finančne podporujú slovenský šport, sponzorujú ligy či konkrétnych športovcov. Ale je tu dilema spojená s touto podporou: pomáha či škodí stávkovanie športu? A čo robí so stávkujúcimi?

Rozhodnutie futbalovej Premier League, že na prednej strane dresov od sezóny 2026/2027 už hráči nebudú môcť prezentovať logá stávkových kancelárií, dosť jasne naznačuje, že si uvedomujú, že stávkovanie je spoločenský problém.

Tréner waleského klubu Swansea City Russell Martin zákaz privítal. „Keď som mal osem rokov, museli sme sa vysťahovať z domu, lebo otec, závislý od stávkovania, ho prehral. Presťahovali sme sa a bývali oproti stávkovým kanceláriám, čo bolo výborné pre otca, ale pre nás nie,“ povedal pre BBC.

V článku sa dočítate:

  • ako na závislých ľudí pôsobí výhra a ako, naopak, prehra;
  • ako ľudský mozog vníma promo stávkových kancelárií, podľa ktorého ponúkajú voľné peniaze na stávkovanie;
  • ako samotné stávkové kancelárie začali regulovať etické hľadisko svojich reklám;
  • ako stávkové kancelárie uvažujú o tvorbe svojich reklám;
  • koľko stávkové kancelárie odvedú štátu.

Výhra je ako orgazmus

Pri stávkovaní paradoxne ľudí nedržia často výhry, ale prehry. „Človek sa snaží vymazať predošlé straty. Ide o fenomén near miss, teda tesne vedľa, je to pocit toho, že to bolo tesné, a keď sa človek bude nabudúce viac snažiť, tak uspeje,“ vysvetľuje Lukáš Blinka z Inštitútu pre psychologický výskum z Masarykovej univerzity v Brne, autor knihy Online závislosti.

Terapeut Josef Šedivý predstavil v rozhovore pre český Deník N zážitok stávkara trochu ináč. „Násobný orgazmus,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Slovensko, Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie