Denník N

Všetkých nás ovplyvnil svojou láskou k filmu aj k životu

Stanislav Párnický (11. 4. 1945 - 31. 3. 2023). Foto - Miro Nôta
Stanislav Párnický (11. 4. 1945 – 31. 3. 2023). Foto – Miro Nôta

Režisér Martin Šulík spomína na svojho pedagóga a kolegu, ktorý zomrel vo veku 77 rokov.

Keď nás začal učiť, mal kúsok po tridsiatke, boli sme jeho prvý ročník a od počiatku nás vnímal ako rovnocenných partnerov. Snažil sa vytvoriť atmosféru dôvery a vnútornej slobody. Hneď na prvej prednáške spustil o semiotike, vychrlil na nás novú terminológiu, citoval literatúru, o ktorej sme nemali ani šajnu, spomínal autorov, o ktorých sme nepočuli. Po hodine sme zašli za ním a pokúšali sme sa mu naznačiť, že ničomu nerozumieme. A profesor Párnický len rozhodil ruky: „Choďte do knižnice a požičajte si knihy. Medzi naivitou a hlúposťou je tenká hranica.“

Bol náročný. Vysvetľoval nám, že réžia je premýšľanie v širokých spoločenských a umenovedných kontextoch, a tak musíme byť vzdelaní, rozhľadení a vnímaví voči skutočnosti. Nechcel nás pretvoriť na svoj obraz; bol trpezlivý, počúval nás, snažil sa, aby sme sami našli svoju cestu. Pár rokov po Charte 77, v časoch politickej perzekúcie, sme mali na škole azyl. Mohli sme bez strachu rozprávať o akejkoľvek téme, neexistovalo žiadne tabu. Všetky materiálne obmedzenia boli vyvážené tvorivou slobodou.

Profesor Párnický sa pred nami úplne otvoril, nič si nenechával pre seba. Mohli sme zblízka sledovať jeho prácu, spolu s ním sme prepisovali scenáre, na ktorých pracoval, uvažovali sme o obsadení, chodili sme asistovať pri nakrúcaní jeho filmov. Dovolil nám, aby sme mu pozerali cez rameno, aby sme sa s ním podelili o tvorivé pochybnosti, ale aj aby sme sa spolu s ním tešili z jeho úspechov. Priznal pred nami svoju zraniteľnosť a tak si získal našu dôveru.

V tom čase bol na vrchole svojich tvorivých síl a nakrútil svoje najznámejšie filmy: Zbožňovaná, Najatý klaun, Chlapec z majera, Celý svet nad hlavou, Kára plná bolesti, Cukor, Južná pošta. Jeho pohľad na réžiu smeroval k výraznému autorskému gestu a subjektívnemu, veľmi osobnému uchopeniu skutočnosti. Neustále nám opakoval: „Každý tvorca realizuje svoj film doslova pre

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie