Denník N

V Austrálii to bolo o dileme s červenými vlajkami. Verstappena nezastavil ani chaos, Mercedes sa zlepšil

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

„Konečne je to za nami!“

Aj takto vyzerali reakcie niektorých fanúšikov F1 po skončení Veľkej ceny Austrálie, ktorá priniesla množstvo vzruchu nielen na trati, ale aj mimo nej.

Za prvých sedem kôl bolo na trať povolané bezpečnostné vozidlo hneď dvakrát. Videli sme až tri fázy červených vlajok, čo je rekord, pričom nie všetky z nich boli prijaté s nadšením a pochopením. Prísne vzaté, hovoriť by sa dalo o štyroch fázach, pretože červené vlajky viali aj po tom, čo Nico Hülkenberg z Haasu po finiši odstavil svoj monopost.

Organizátori môžu byť spokojní, pretože v nedeľu bolo na okruhu 130-tisíc divákov. Počas štyroch dní navštívilo Albert Park viac ako 440-tisíc fanúšikov, čo je viac ako vlaňajšia návšteva v texaskom Austine.

Nie náhodou má Melbourne dlhočiznú zmluvu s F1, ktorá vyprší v roku 2037. V zákulisí sa dokonca hovorí o možnosti nočných pretekov, čo by bolo pre Európanov z časového hľadiska o čosi prijateľnejšie.

V tomto texte sa dozviete:

  • ako sa zrodilo prvé Verstappenovo víťazstvo v Austrálii;
  • prečo si FIA opäť vyslúžila dávku kritiky;
  • čo môže znamenať zlepšenie Mercedesu;
  • že Aston Martin nepoľavuje;
  • ako Ferrari prišlo o možný dobrý výsledok.

Preteky v melbournskom Albert Parku boli bláznivé. Max Verstappen v sobotu získal svoju 22. pole position, čím dorovnal Fernanda Alonsa na 13. mieste historických tabuliek. V nedeľu to však také hladké nebolo, pretože po štarte sa pred neho dostal druhý George Russell nasledovaný Lewisom Hamiltonom. Verstappen sa sťažoval, že ho Hamilton pri manévri vytlačil z trate.

Krátko nato vyšlo na trať bezpečnostné vozidlo po vypadnutí Charlesa Leclerca a zostalo tam do tretieho kola. Po reštarte sa piloti ani nestihli poriadne zahriať a bezpečnostné vozidlo bolo po nepríjemnej nehode Alexa Albona z Williamsu späť. Túto situáciu sa rozhodli využiť v Mercedese a vo Ferrari. Do boxov povolali Russella a Carlosa Sainza.

Hamilton na to reagoval do vysielačky: „Bude to obrovská nevýhoda.“ Jeho inžinier mu odpovedal: „Nemyslíme si to. Verstappen zostal takisto na trati.“ Russell sa prepadol z prvého na siedme a Sainz zo siedmeho na jedenáste miesto.

Zdalo sa to ako rozumný ťah, pretože pri zastávke počas fázy bezpečnostného vozidla pilot stratí menej času ako zvyčajne. Lenže prišlo rozhodnutie od vedenia pretekov prerušiť preteky „pre množstvo štrku a úlomkov na trati“.

Russell ani Sainz sa netešili, pretože počas červených vlajok piloti zamieria do boxovej uličky a tímy majú právo prezuť pneumatiky na aute. V praxi to znamená, že Russell a Sainz sa svojich miest „vzdali“ zbytočne. Pravidlo umožňujúce výmenu pneumatík počas červených vlajok je často predmetom diskusií, ale aktuálne stále platí a treba ho rešpektovať.

Po odstránení úlomkov a štrku nasledoval pevný štart. Jazdci mali za sebou ešte len osem kôl. Z prvého miesta štartoval Hamilton, ktorý sa udržal pred Verstappenom. Obaja sa vzdialili prenasledovateľom a Verstappen sa čoskoro poľahky dostal na čelo.

Onedlho Russella zradila pohonná jednotka a auto sa ocitlo v plameňoch. Išlo o druhé zlyhanie motora Mercedes v sezóne. V Bahrajne takto skončil Lando Norris z McLarenu. Až čas ukáže, či to súvisí so spoľahlivosťou motorov nemeckého konštruktéra.

Poradie na prvých pozíciách sa ustálilo v 25. kole, keď jasne vedúceho Verstappena nasledovali Hamilton, Alonso, Sainz, Pierre Gasly v Alpine a Lance Stroll v Aston Martine. Aj keď Alonso z času na čas dobiehal Hamiltona a Gasly sa držal Sainza, poradie v prvej šestke sa nemenilo až do 54. z 58 kôl.

Vtedy sa inak dobre jazdiaci Kevin Magnussen dopustil chyby a v druhej zákrute narazil pravou zadnou časťou auta do múra. Po pomerne silnom náraze mu odletela pneumatika, ktorá sa, našťastie, vyhla za ním jazdiacemu Kuan-ju Čouovi. Zostala však ležať na trati, a tak nasledovali druhé červené vlajky.

Opäť tá dilema…

Verstappen

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Boxová ulička

Formula 1

Motorizmus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie