Denník N

Ako vzniká nové médium? Šesť skúseností z redakcie Denníka N

Redakcia naplno funguje už takmer rok. V rámci bilancovania sme spísali niekoľko vecí, ktoré nás potešili, povzbudili, ktoré sme vyskúšali a naučili sa.

1. Zapojenie budúcich čitateľov

Keď sme 14. októbra 2014 oznámili, že odchádzame z redakcie denníka SME a chceme založiť nový projekt, za 24 hodín sa nám ozvalo 9000 ľudí, ktorí chceli vedieť, čo bude ďalej. To bola reakcia, ktorá nás príjemne prekvapila.

Ľudia nám písali rôzne odkazy. Ponúkali kancelárske priestory, nábytok, hosting, bannery na svojich stránkach, pomoc s právnikmi alebo účtovníkmi. Chceli pre nás písať články, naprogramovať nám web alebo mobilné aplikácie. Chceli nám darovať peniaze, kancelárske potreby a kávovar. Väčšina nám dala vedieť, že si nás predplatia, keď to bude možné.

Celkový počet podporovateľov sa za niekoľko dní rozšíril na viac ako 14-tisíc. Prečítať si všetky ich odkazy zabralo niekoľko prebdených večerov. Ale ako mohol ísť človek spať, keď mal v počítači takú dávku pozitívnej energie?

Ak si vtedy ľudia mysleli, že nám ich podpora pomôže cítiť sa silnejšie, odhadli to správne.

2. Pýtať sa, počúvať

Ľudia si nás chceli predplatiť, hoci ešte nevedeli, čo vytvoríme. A nevedeli sme to ani my. Budeme len online médiom? Vytvoríme aj tlačený mesačník, týždenník alebo denník? Ešte v októbri minulého roku sme našim podporovateľom poslali podrobnejší dotazník. Pýtali sme sa, či by nás chceli čítať aj na papieri, koľko by boli ochotní platiť za predplatné, čo im na našej práci doposiaľ prekážalo, v čom sa máme zlepšiť. Výsledkom bolo vyše 4500 odpovedí – cenný zdroj rád, ako ďalej.

Spätnú väzbu sme si od ľudí neprestali pýtať ani po tom, ako sme spustili web a začali vydávať denník. V marci sme robili väčší prieskum medzi čitateľmi a dohodli sme sa, že každému čitateľovi odpovieme. Nie automatom, ručne. Ponaučenie: napísať takmer 500 e-mailov vám pár dní potrvá, aj keď ich píšete viacerí.

Samozrejme, s čitateľmi komunikujeme cez Facebook, Twitter, WhatsApp, snažíme sa sledovať diskusie na webe aj na sociálnych sieťach a blogoch, stretávame sa s ľuďmi na našich živých diskusiách a rôznych konferenciách.

Nedá sa vždy a všade reagovať, nedá sa splniť každú požiadavku. Žurnalistiku (tak asi ako čokoľvek iné) nie je možné robiť bez toho, aby ste z času na čas niekoho nesklamali alebo nenahnevali. Ale dá sa robiť tak, že svoje okolie aspoň počúvate.

3. Transparentnosť

Objektivita je ošemetný pojem. Každý si pod ním predstavuje niečo iné, v praxi ju nie je možné nikdy úplne dosiahnuť. Aj preto sa v mediálnej teórii už niekoľko rokov hovorí o dôležitosti transparentnosti.

V redakcii sme sa rozhodli, že nepostavíme médium primárne na príjmoch z reklamy, ale radšej na výrobe exkluzívneho obsahu pre predplatiteľov. Anglický slogan „transparency is the new objectivity“ bol preto od začiatku dôležitou súčasťou našej práce.

Na našom redakčnom blogu a v e-mailoch pre predplatiteľov informujeme pravidelne o tom, ako sa nám darí, koľko máme predplatiteľov, kto sú naši investori… A plánujeme v tom pokračovať aj naďalej.

Sme závislí od našich čitateľov. Preto chceme, aby vedeli, čo chystáme a ako nám to ide.

4. Využiť príležitosť

Vznik nového média je ideálnou príležitosťou robiť niektoré veci inak. V manažérskej literatúre sú takéto momenty označované ako „window of opportunity“ – okno otvorené príležitostiam, ktoré treba využiť skôr, než sa zavrie.

V tomto smere sme radi, že sa jadro redakcie sústredí na digitálne médiá a až v druhom rade na to, ako bude článok vyzerať v novinách. Táto zmena perspektívy je dôležitá preto, že nás bude na webe čítať vždy viac ľudí ako na papieri.

Sme radi, že sa nám podarilo predefinovať, ako môže vyzerať spravodajský web. Že sme venovali významný priestor na titulke Minúte po minúte – veľmi úspešnému konceptu rýchlych a stručných správ. Teší nás aj popularita Minúty medzi mobilnými aplikáciami.

A máme radosť aj z toho, že sa nám darí robiť noviny, ktoré sú vlastne denným týždenníkom. Že ich čítajú aj mladí ľudia, o ktorých sa už roky tvrdí, že ich tlač nezaujíma. A že v nich môžeme dávať významný priestor umeniu.

Samozrejme, sú aj veci, ktoré sa nám zatiaľ nepodarilo vyriešiť. Do nášho „window of opportunity“ sme napríklad nezmestili diskusie na webe. Pri vzniku sme avizovali, že diskusie nenájdete pod všetkými článkami. Ale tam, kde budú, budeme diskutovať aj my. Tento plán sa nám aj dnes zdá ako jediný správny, avšak stále nemáme diskusný systém, ktorý by spĺňal požiadavky čitateľov, diskutérov a novinárov. Máme o ňom už pomerne jasnú predstavu, ale naprogramovať ho je veľmi zložitá a drahá záležitosť. Aj preto budeme skúšať iné alternatívy a sledovať experimenty v zahraničí, napríklad sľubný Coral Project.

5. Skúsení novinári

Počas roka nás pobavila správa o tom, že novinári v denníku Washington Post nemajú prístup k štatistikám čítanosti a že by ho mohli konečne dostať. U nás má prístup k analytickým nástrojom každý. Navyše všetci členovia redakcie dostávajú každé ráno dva e-maily: v jednom majú prehľad najpopulárnejších článkov a v druhom rebríček textov, ktoré presvedčili ľudí predplatiť si Denník N.

Je dobré, keď novinári vidia, čo ich predplatitelia čítajú. Keď môžu porovnať, ako sa im darí v konkurencii s ostatnými kolegami. Aj skúsení novinári potrebujú svoj vkus na témy konfrontovať s dopytom verejnosti. (Samozrejme, vplyv štatistík na novinárčinu nemusí byť len pozitívny, ale o tom niekedy nabudúce.)

Denník N je postavený na konkrétnych novinároch. Ich mená neskrývame malými písmenkami na konci článku. Chceme, aby ste ich poznali. Aj preto ich mená vidíte na titulke webu, pri článkoch je ich fotka, môžete im kedykoľvek napísať e-mail, viacerých už môžete sledovať na Facebooku (stačí kliknúť na tlačidlá Follow).

6. Rob len to, čo vieš

Keď vznikol Denník N, nemal športovú rubriku. Niektorí čitatelia nás za to veľmi chválili, iní to považovali za chybu. My sme boli rozhodnutí, že sa do športu pustíme, keď na to budeme mať dosť dobrých ľudí.

Podobne postupujeme aj v iných oblastiach. Vydávame menej článkov, ale snažíme sa, aby šli viac do hĺbky. Ostatným médiám nechceme konkurovať vo vytváraní obrovského množstva obsahu, ale radšej v jeho kvalite.

Nechceme míňať drahocenné prostriedky na robenie toho, čo už urobili lepšie iní. Zároveň však robíme maximum pre to, aby naši čitatelia vedeli o všetkom dôležitom, čo sa vo svete deje. Stačí si otvoriť našu Minútu po minúte – tá počas celého dňa prináša stručné správy a odkazy na mnohé médiá, ktoré sledujeme.

Epilóg

Prvá verzia nadpisu k tomuto článku znela „6 rád, ako vytvoriť úspešné médium“, nakoniec sme ho však zmenili. Dnes síce veríme, že budeme úspešní, podarilo sa nám urobiť za rok úžasné veci, ale od dlhodobého úspechu máme ešte ďaleko. Preto chceme radšej hovoriť o skúsenostiach.

Máme už viac ako 15-tisíc predplatiteľov, každý mesiac nás číta vyše 500-tisíc ľudí, len na predplatnom sme vyzbierali už viac ako milión eur.

Zatiaľ sme však dosiahli len zlomok toho, čo chceme dokázať, vyskúšať, urobiť. Naše zoznamy „to-do“ sú dlhšie ako pred rokom, chuť a vášeň sa nestratili. A to je na záver roka dobrá správa pre našich čitateľov a fanúšikov.

Diskutovať k téme môžete na facebookovom profile autora

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Redaktori o roku Denníka N

Slovensko

Teraz najčítanejšie