Denník N

Spaľovacie motory a Slovakia First

Výroba Porsche Cayenne vo Volkswagene. Foto -TASR
Výroba Porsche Cayenne vo Volkswagene. Foto -TASR

Autor je kultúrny antropológ, University of London

Zdá sa, že spaľovacie motory to budú mať čoskoro za sebou. Zaslúžene. Debata o tejto téme na Slovensku je však až šokujúco krátkozraká a nacionalistická.

Mnohí vidia rozhodnutie Európskej únie o zákaze predaja áut so spaľovacími motormi po roku 2035 ako predzvesť novej totality a ohrozenie záujmov krajín ako Slovensko, ktorého ekonomika je bytostne závislá od výroby áut. Tento pohľad je však postavený na mylnom predpoklade, že automobilky nemenia svoje produkty a výrobné postupy, a že ak to bude na nich, budú donekonečna vyrábať spaľovacie motory.

Opak je pravdou: samotný automobilový priemysel sa organicky presúva k elektrickým autám. Uvedomuje si nielen ich stúpajúcu popularitu a silnejúci dopyt po nich na trhu, ale tiež fakt, že jedného dňa (ktorého sa mnohí dnes žijúci ľudia s najväčšou pravdepodobnosťou dožijú) fosílne palivá dôjdu (respektíve ich bude málo, a preto budú príliš drahé) a spaľovacie motory nebudú mať čo spaľovať. Dôkazom je napríklad aj to, že po zvolení Donalda Trumpa, ktorý takmer okamžite zrušil niekoľko nariadení Baracka Obamu o regulácii autopriemyslu, automobilky napriek uvoľneniu regulácie samy pokračovali v tranzícii na elektromobilitu.

Keď zoberieme do úvahy tieto fakty, nariadenie Európskej únie sa javí v úplne inom svetle, nie ako diktatúra zhora, ale ako podpora pohybov, ktoré sa začali zdola. V trhovej ekonomike sa totiž stáva, že sa popri serióznejších a zodpovednejších firmách vezú aj čierni pasažieri, ktorí tie zodpovednejšie firmy podkopávajú. Kúpite si na tržnici lacné tričko a poviete si, že vyzerá rovnakej kvality ako značkové s niekoľkonásobnou cenou, no len ťažko si overíte, či ho napríklad nevyrobili deti žijúce v neľudských podmienkach (týmto netvrdím, že značkové veci sú vždy vyrábané eticky).

Čosi podobné by sa mohlo stať aj s autami: je ľahké predstaviť si svet v roku 2035, kde drvivá väčšina automobiliek z vlastnej iniciatívy kompletne prešla na elektromotory, kým zopár „čiernych pasažierov“ sa „vezie“ popri nich a naďalej produkuje spaľovacie motory (spolu s negatívnymi externalitami vo forme vplyvu na životné prostredie, ktoré nie sú zarátané v cene, za ktoré ich predávajú), čím podkopáva férové fungovanie trhu s autami. Regulácia, ktorá zakazuje predaj spaľovacích motorov, je v tomto podobná regulácii, ktorá zakazuje neľudské zaobchádzanie so zamestnancami. V oboch prípadoch ide (aj) o to, aby trh fungoval férovejšie.

Zákaz spaľovacích motorov, samozrejme, však nie je len o férových podmienkach pre výrobcov. Ide aj o etický problém. Osobne si myslím, že ľudia

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Budúcnosť automobilov

Klimatická kríza

Komentáre

Teraz najčítanejšie