Denník N

Župa vypísala veľký tender pre jedného a nestihla ho ani včas dokončiť

Bez cudzincov si už nevedia predstaviť svoju prevádzku ani prepravné spoločnosti. Vláda len pre autobusárov z cudziny pridala 1 800 narodných víz Ilustračné foto – TASR
Bez cudzincov si už nevedia predstaviť svoju prevádzku ani prepravné spoločnosti. Vláda len pre autobusárov z cudziny pridala 1 800 narodných víz Ilustračné foto – TASR

V Nitrianskom kraji hrozilo, že prvého januára nevyrazia na cesty žiadne prímestské autobusy.

Na rok 2015 zrejme nebude spomínať v dobrom nitriansky župan Milan Belica (Smer). Jeho úrad by dnes mohol poslúžiť za vzor, ako sa dá zbabrať nákup za stovky miliónov.

Nitriansky kraj v lete vypísal vôbec najväčšiu zákazku vo svojej histórii: súťaž na prímestskú autobusovú dopravu na nasledujúcich desať rokov, v ktorej sa hrá o 334 miliónov eur.

O víťazovi prakticky rozhodol dopredu. K zákazke má najbližšie spoločnosť Arriva, ktorá prímestskú dopravu poskytuje doteraz. A ktorá ako jedna z mála na Slovensku dokáže splniť aj podmienky tendra.

Lenže Belicovi úradníci súťaž vypísali tak nešikovne, že ju nestihli uzavrieť do konca roka, keď vypršala súčasná zmluva. Hrozilo teda, že po 1. januári by v celom 700-tisícovom kraji nevyšli na cestu žiadne prímestské autobusy.

Úradníci preto celú vec zachraňovali na poslednú chvíľu. Niekoľko dní pred Vianocami dočasne predĺžili zmluvu so súčasným dopravcom, firmou Arriva.

„Na zasadnutí zastupiteľstva 14. decembra boli schválené dodatky, ktorými sa predlžujú súčasné zmluvy na poskytovanie prímestskej dopravy od 1. januára 2016,“ potvrdila hovorkyňa kraja Oľga Prekopová.

Precedens pre ostatných

Na aký čas bola zmluva predĺžená a o aké peniaze v nej ide, zatiaľ úrad nepovedal. Známe je len toľko, že župa na prímestskú dopravu ročne vypláca dotácie vo výške zhruba tridsať miliónov eur.

Podľa európskych pravidiel sa zmluvy so súčasnými dopravcami smú predĺžiť o maximálne dva roky. Dovtedy musia úradníci urobiť súťaž na nového poskytovateľa.

Súťaž Belicovho úradu však môže vytvoriť zásadný precedens do budúcnosti. V dohľadnom čase budú musieť podobné súťaže robiť aj ostatné slovenské kraje. A pokiaľ sa pri ich vypisovaní inšpirujú v Nitre, v slovenskej prímestskej doprave zostanú zabetónovaní súčasní dopravcovia.

A priori to nemusí byť zlé riešenie, keďže aj viacerí súčasní poskytovatelia priebežne modernizovali svoje vozidlá a vylepšovali služby.

Výrazne by sa tým však zúžil priestor na príchod konkurencie, ktorá by mohla ešte viac tlačiť na kvalitu a zároveň požadovať od krajov nižšie dotácie, za ktoré bude jazdiť.

Automobilky ako vzor

Na súťaži Nitrianskeho samosprávneho kraja, ktorá je prvou svojho druhu na Slovensku, stoja za pozornosť dva rozmery. V prvom rade kraj nastavil také prísne podmienky, že už vopred postavil mimo hry väčšinu možných záujemcov.

Záujemcovia museli napríklad vopred doložiť, že majú 722 vodičov a 468 autobusov. Takýmito kapacitami však disponuje na Slovensku len Arriva a maximálne jeden či dvaja iní hráči.

„Napríklad my máme sedemdesiat autobusov a dvesto zamestnancov, zostávame tak hlboko pod čiarou,“ konštatoval i Viliam Turan, ktorého Turancar je druhým najväčším dopravcom v Nitrianskom kraji.

Na prímestskej doprave sa točia úctyhodné peniaze. Nitriansky kraj v súčasnosti rozdeľuje 334 miliónov.
Na prímestskej doprave sa točia úctyhodné peniaze. Nitriansky kraj v súčasnosti rozdeľuje 334 miliónov.

Druhým problémom bolo načasovanie. Nitriansky kraj vypísal súťaž až tento rok v lete, teda pol roka pred tým, ako vyprší súčasná zmluva.

Prezieravejšie postupujú dokonca aj automobilky, keď si objednávajú autobusy, aby zvážali robotníkov na zmeny. V ich prípade síce ide o podstatne menšie zákazky, svoje súťaže napriek tomu vypisujú s väčším predstihom.

„Súťaže robíme minimálne rok pred koncom aktuálnej zmluvy. Je to práve z toho dôvodu, aby si dopravcovia vedeli zabezpečiť potrebné autobusy či vodičov,“ vysvetlil napríklad hovorca bratislavského Volkswagenu Vladimír Machalík.

Istota do roku 2030?

Nitrianski úradníci zrejme nepočítali s tým, že časť dopravcov sa s daným stavom nezmieri. Niektorí z nich, ako SAD Prievidza alebo SAD Žilina, napadli súťaž na Úrade pre verejné obstarávanie.

To celé obstarávanie zabrzdilo. „Predmetné konanie o námietkach bolo prerušené z dôvodu vyžiadania si odborného stanoviska, čo sa následne odzrkadlí aj na dátume vydania rozhodnutia,“ uviedol pred časom hovorca úradu Ján Mažgút.

S akým výsledkom kontrola skončila, nie je verejne známe. V každom prípade Nitriansky kraj pre to nestihol včas urobiť elektronickú aukciu, na základe ktorej mal oficiálne vybrať víťaza.

„Elektronická aukcia na výber dodávateľa služieb ešte neprebehla,“ potvrdila hovorkyňa Prekopová.

Pokiaľ Arriva súťaž skutočne vyhrá, bude to pre ňu znamenať istotu dlhodobých objednávok minimálne do konca roku 2025. Kraj dokonca počíta s možnosťou, že by sa zmluva dala automaticky predĺžiť ešte o ďalších päť rokov. V takomto prípade by sa hralo o rovnú polmiliardu eur.

„Zmluva sa uzatvára na dobu určitú s možnosťou predĺženia do 31. decembra 2030. Predpokladaná hodnota zákazky by v takomto prípade bola 501 miliónov eur,“ uvádza kraj vo zverejnených dokumentoch.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie