Denník N

Dvadsaťtisíc žiakov je odsúdených na neúspech

Osada v Trebišove. Foto N – Vladimír Šimíček
Osada v Trebišove. Foto N – Vladimír Šimíček

Autor je analytik INESS

Na Slovensku máme okolo päťdesiat základných škôl, ktoré absolútne zlyhávajú. Navštevuje ich deň čo deň približne 20-tisíc žiakov, ktorí počas 9 – 10 rokov dochádzky absolvujú viac ako 10-tisíc hodín vzdelávania. A výsledkom tohto všetkého je – nič. V Testovaní 5 a 9 dosiahnu výsledky, ktoré sú často horšie, než by dosiahli pri náhodnom výbere odpovedí. Tieto deti absolvujú školu a nevedia čítať, písať, počítať.

Je pravda, že približne polovica žiakov v týchto školách pochádza zo znevýhodneného prostredia. To však nemôže byť pre školy ospravedlnenka. Tieto deti sú zdravé a majú potenciál. Ten sa však nedokáže napĺňať v škole, ktorá funguje cez šablónu vytvorenú na ministerstve školstva pre priemerné deti z priemernej slovenskej rodiny. Ak sa žiak v týchto školách vychýli od normálnosti, škola prestáva fungovať. A deti zo znevýhodneného prostredia sa vychyľujú.

Veľká časť ich neovláda dobre slovenský jazyk a pochádzajú z prostredia extrémnej chudoby s absenciou kultúrnych zvyklostí, ktoré väčšinová populácia a jej deti považujú za samozrejmosť. Prepojenie medzi snahou a výsledkom, rešpektovanie formálnych pravidiel alebo víziu budúcnosti a kariéry nemajú deti z vylúčených komunít rodinne vžité. Automaticky tak nezapadnú do formálneho prostredia školy a začnú ho vnímať ako nepriateľské.

Toto je veľký problém pre štandardné školy a je otázka, do akej miery sa dá riešiť chirurgickými zmenami vo forme prepísania štátnych vzdelávacích programov a preškolením malej časti učiteľov. Teda plánom obnovy. Ja som veľmi, veľmi skeptický. Ak existujú vo svete príklady škôl, ktoré dokázali pomôcť žiakom zo znevýhodneného prostredia, tak išlo o školy, ktoré boli na tento účel vytvorené. Ide predovšetkým o takzvané charterové, respektíve autonómne školy. Ľudia, ktorí ich založili, zobrali všetky tradičné predpoklady o vzdelávaní, hodili ich do koša a postupne prišli s batériou princípov a poznatkov, ktoré fungujú aj v takýchto ťažkých podmienkach.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Komentáre

Teraz najčítanejšie