Denník N

Voľby 2023

Smer
22,94 %
PS
17,96 %
Hlas
14,70 %
OĽaNO, ZĽ, KÚ
8,89 %
KDH
6,82 %
SaS
6,32 %
SNS
5,62 %
Republika
4,75 %
Aliancia
4,38 %
Demokrati
2,93 %
Sme rodina
2,21 %
ĽSNS
0,84 %
KSS
0,33 %
Piráti
0,31 %
Modrí
0,26 %
Maďarské fórum
0,11 %
My Slovensko
0,09 %
SOS
0,08 %
Karma
0,08 %
Srdce
0,07 %
Princíp
0,06 %
Vlastenecký blok
0,04 %
Spravodlivosť
0,04 %
SHO
0,04 %
SDKÚ
0,02 %
Aktualizované 8:50
99,98 % spočítaných okrskov
Prejsť na výsledky

Mediabriefing logoMediaBrífing: Umelá inteligencia mení médiá, vznikajú prvé pravidlá jej používania

Ilustrácia - F. S. s Midjourney
Ilustrácia – F. S. s Midjourney

Pred pár dňami predstavila redakcia českého spravodajského webu Seznam Zprávy svoj 30-bodový kódex používania nástrojov umelej inteligencie (AI). Kľúčovým pravidlom je, že za výstupy média bude vždy zodpovedný človek. „Žiadna zodpovednosť nemôže byť z princípu prenesená na AI,“ píše sa v kódexe, ktorý je v našom regióne prvým svojho druhu.

Seznam sľúbil, že jeho redaktori nebudú zverejňovať texty vytvorené umelou inteligenciou. „Výnimkou sú prípady, keď je samotné generovanie textu predmetom článku alebo ide o citáciu z iného zdroja, ktorý texty generované AI technológiami zverejňuje. V takom prípade je bezprostredne pri texte jasne uvedené, že ide o generovaný text,“ píše sa v kódexe.

Podľa kódexu tiež nástroje AI nebudú slúžiť ako jediný zdroj informácií pre novinárov. Redakcia ani nebude upravovať spravodajské fotografie nástrojmi AI.

Umelá inteligencia nie je v ostatných týždňoch len častou témou novinárskych článkov, ale aj interných debát v redakciách. Dnes sa teda pozrieme, ako AI mení médiá.

Rôzne využitia

Médiá začali používať AI už dávno pred príchodom četbota ChatGPT či nástrojov na generovanie obrázkov typu Dall-E či Midjourney.

Napríklad agentúra AP využívala automatizované nástroje na generovanie textu už od roku 2015, keď tak začala produkovať správy o hospodárskych výsledkoch firiem. Postupne sa pridávali ďalšie médiá, ktoré pretvárali štruktúrované dáta do jednoduchých textov – o počasí, doprave či športe. Česká agentúra ČTK začala v roku 2018 generovať správy o výsledkoch volieb, denník SME niečo podobné vyskúšal v roku 2020.

V týchto prípadoch často nešlo o využitie skutočnej AI, ale len jednoduché vloženie dát do preddefinovaných textových šablón. No redakcie využívajú AI v mnohých iných prípadoch: preklady textov, prepisy z audia do textu a opačne, generovanie nadpisov, tagov či príspevkov pre sociálne siete, analýza dát o predplatiteľoch, predikcie správania, segmentácia publika, cielenie či personalizácia obsahu…

Niektoré možnosti opísala aj aktuálna štúdia portálu Media Voices (pri čítaní treba brať do úvahy, že vznik štúdie sponzorovala firma United Robots, ktorá pôsobí v oblasti automatického generovania obsahu):

  • Švédska mediálna skupina NTM využíva AI na vytváranie rebríčkov najdrahších predaných nehnuteľností v jednotlivých regiónoch, ale aj na generovanie správ o dopravnej situácii, ktoré dokáže počítač pripraviť oveľa rýchlejšie ako novinár. V roku 2021 mali články najúspešnejšieho reportéra NTM čítanosť 4,9 milióna, automaticky vygenerované texty dosiahli 9,4 milióna.
  • Nórske noviny Stavanger Aftenblad zas stavili na spravodajstvo o juniorskom futbale. „V juhozápadnom Nórsku máme viac ako sto rôznych futbalových klubov a každú sezónu sa odohrá viac ako 7000 zápasov. Zapojených je okolo 10 000 hráčov,“ povedala editorka Elin Stueland. Len rodiny hráčov a fanúšikovia tímov tvoria pre regionálne noviny veľmi zaujímavé publikum, no bez AI by redakcia nebola schopná tému pokrývať.
  • Firma United Robots v štúdii uviedla aj príklad, ako dokáže robot upozorniť novinárov na zaujímavú tému. Nástroj, ktorý v USA informuje o juniorskom hokeji, si napríklad všimol, že jeden tím vyhral prvýkrát po 40 zápasoch. „Redaktor to nevedel, ale robot to zistil a urobil z toho titulok.“

Ďalšie príklady

Začiatkom roka vyvolal rozruch prípad amerického

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Mediabriefing logoMediaBrífing

Umelá inteligencia

Svet

Teraz najčítanejšie