Denník N

Voľby 2016: Smer si ide po beztrestnosť

Jaromír Čižnár a Robert Fico pri vymenovaní do funkcie. Foto – TASR
Jaromír Čižnár a Robert Fico pri vymenovaní do funkcie. Foto – TASR

Nová Ficova vláda si môže navoliť ľudí do kľúčových orgánov justície a ovládnuť ich na dlhé roky. Ústavný súd by dnešná vládna strana kontrolovala až do roku 2031!

Radi by ste videli vysokého politika či úradníka sedieť za korupciu? Túžite po vyšetrení Gorily a iných megakáuz? No tak potom sú tu pre vás dve zlé správy – nech by aj voľby dopadli akokoľvek, v budúcom volebnom období sa toho zrejme nedočkáte. A ak ich vyhrá Smer, nemusíte sa toho dočkať nikdy. Prečo? Jednoducho preto, že ovládne kľúčové inštitúcie. Prejdime si ich pekne jednu po druhej.

1. Generálna prokuratúra

Jaromírovi Čižnárovi začalo plynúť sedemročné funkčné obdobie v júli 2013, skončiť by sa teda malo nejaké štyri mesiace po parlamentných voľbách 2020 (pokiaľ budú v riadnom termíne).

Ak by teda aj od marca 2016 bol premiérom Radoslav Procházka, ministrom spravodlivosti Lucia Žitňanská a ministrom vnútra Daniel Lipšic, akákoľvek kauza sa na súd dostane len cez bývalého spolužiaka Roberta Fica, ktorý za dva a pol roka v úrade nikdy nespomenul politickú korupciu ako prioritu, nevydal žiadny pokyn vedúci k objasneniu Gorily a vyzdvihuje prácu doterajšieho šéfa špeciálnej prokuratúry.

Vyhliadky sa ešte zhoršujú, ak predpokladáme, že vládnuť bude naďalej Smer. Nielenže bude pokračovať to harmonické spolužitie prokuratúry s vládnou mocou, ktoré vidíme dnes. Pokojne sa môže stať, že sa poponáhľajú a pred voľbami 2020 si ešte stihnú zvoliť nového šéfa prokuratúry, ktorý bude potom slúžiť do roku 2027.

Áno, Čižnárov mandát vyprší krátko po voľbách. Ale historicky by skoré hlasovanie nebolo až také výnimočné – špeciálny prokurátor Dušan Kováčik bol vždy zvolený s troj- až štvormesačným predstihom pred začiatkom funkčného obdobia (rekord padol v roku 2009: voľba sa konala 24. apríla, funkcia začala plynúť 1. septembra). Dobroslav Trnka bol zvolený v decembri 2003 a nastúpil k februáru 2004.

Ak si vezmeme, že Ficova strana bola v tomto období ochotná kolaborovať na dvojročnom blokovaní riadne zvoleného generálneho prokurátora, uponáhľanie nejakej voľby o pár týždňov určite zvládne.

Navyše, nezabúdajme, že Smer koncom minulého roku posilnil kompetencie generálneho prokurátora a odhlasoval, že v prípade nezvolenia nástupcu ostáva vo funkcii ten starý na neurčito. Vyhovoval by im teda aj prípadný chaos alebo pat.

2. Špeciálna prokuratúra

Neschopnosť špeciálnej prokuratúry za 11 rokov akokoľvek zakročiť proti veľkej politickej korupcii patrí medzi najväčšie sklamania v boji za očistu verejného života.

A funkčné obdobie Dušana Kováčika, ktorý je za tento výsledok zodpovedný, vyprší v roku 2021. Čo je ďaleko. Nehovoriac o tom, že ak by počas najbližších štyroch rokov z akéhokoľvek dôvodu skončil, začne jeho nástupcovi plynúť nové sedemročné obdobie.

3. Ústavný súd

Všetky súčasné naťahovačky o vymenovanie ústavných sudcov sú ničím oproti tomu, čo čaká Slovensko v roku 2019. Vtedy sa totiž končí funkčné obdobie deviatim z trinástich sudcov. A tak ako mal Smer šancu zadefinovať podobu súdu v roku 2007, môže ju mať v nasledujúcom volebnom období zas.

Príkladov toho, ako dokáže košický súd určovať osud nielen jednotlivých káuz, ale aj celého rámca, v ktorom sa vyšetrujú a postihujú, je požehnane – od rozhodovania o Mečiarových amnestiách cez zrušenie špeciálneho súdu až po odposluchy z Gorily a nevymenovanie Jozefa Čentéša.

Ako záchranná brzda je skrátka mimoriadne efektívny. A existuje reálna šanca, že ak Smer teraz vyhrá voľby, v roku 2019 si zvolí svojich ľudí a bude mať túto brzdu v rukách do roku 2031. Ešte raz – 2031!

Ak nemá súčasný stav „boja proti korupcii“ byť zakonzervovaný až do času, kým dnešní novorodenci dostanú občianske preukazy, treba si jasne povedať niekoľko vecí.

Čo s tým?

Po prvé, toto je téma, ktorú treba riešiť a o ktorej majú byť voľby. Nie utečenci. Alebo vlaky zadarmo. Kým nezatočíme s kradnutím, môže tu vzniknúť sto iniciatív za lepšiu informatizáciu a kratšie obchvaty, a donekonečna môžeme diskutovať o chobotnici v zdravotníctve, no podstata sa nezmení.

Čím sa dostávame k druhému bodu: zatočiť s kradnutím sa dá jedine tak, že zlodeji skončia v base. Preukazovanie pôvodu majetku, lepšie pravidlá obstarávania, rušenie poslaneckej imunity, hmotná zodpovednosť politikov – to všetko boli a sú nápady, ktoré viac alebo menej úspešne môžu vyriešiť čiastkové problémy.

Ale hlavné je toto: musí tu existovať vôľa vyšetrovať porušenia tých najzákladnejších zákonov, ktoré tu dávno platia, a ochota rozbíjať organizované skupiny, ktoré ich porušujú, aj keď siahajú až na najvyššie miesta. Inými slovami, nepotrebujeme nové pravidlá, potrebujeme obsadiť kľúčové funkcie schopnými, slušnými ľuďmi.

No a napokon tretie ponaučenie – nadchádzajúce voľby sa nedajú odignorovať. Možno sa vám nepáči dnešná ponuka opozičných strán, ich kandidátky, programy a vzájomné vzťahy. Ale ak má niekto šancu aspoň pribrzdiť Smer a zabrániť mu, aby napáchal takmer trvalé škody, tak sú to iba ony.

Voľby 2016

Teraz najčítanejšie