Denník N

Aktivisti prerušili preteky elektrických áut. Smiešne, neviem, či si uvedomujú, čo robíme, hneval sa jazdec

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Tri minúty po celej – typický čas pre štart pretekov Formuly E, pretekárskej série, kde pretekári jazdia v autách s čisto elektrickým pohonom.

V Berlíne je začiatok naplánovaný na 15.03 h.

Autá vchádzajú do presne vyznačených štartových boxov a čakáme na červené svetlá, netrpezlivo stojac pri prvej zákrute okruhu nachádzajúceho sa na ploche bývalého civilného letiska Tempelhof.

Po sobotnej dráme a prvom víťaznom double Jaguara v motošporte po 30 rokoch očakávame ďalšie vyrovnané preteky.

Niečo však nie je v poriadku. Namiesto červených svetiel svietia stále zelené a navyše sa k nim pridáva blikajúca oranžová. Spoločne s ďalšími novinármi čakáme na konci cieľovej rovinky – aj keď ide vlastne o dlhočiznú, tiahlu zákrutu – na dvadsať elektrických monopostov s maximálnou rýchlosťou okolo 320 km/h.

V tejto sérii sú súboje veľmi časté a vždy je to nesmierne tesné. Rozhodujú centimetre občas aj na úkor karbónových úlomkov.

Sekundy plynú veľmi pomaly. Komentátor oficiálneho prenosu Jack Nicholls, ktorého je počuť v celom areáli vďaka veľkoplošným obrazovkám a ozvučeniu, zvyšuje kadenciu slov, takú tradičnú pre okamihy pred a po štarte pretekov.

Z jeho slov cítime, že sa niečo deje. Možno ide o podobné zlyhanie štartovacieho systému, aké sme videli pred niekoľkými rokmi, čo spôsobilo rozpačité dojmy. Búrlivá reakcia fanúšikov na hlavných tribúnach, vzdialených asi dvesto metrov od nás, však naznačuje niečo vážnejšie.

Ani sme sa nestihli spamätať a spoza ochranných bariér a pletiva vidíme ochrankárov bežiacich niekam do priestoru v strede štartového roštu. Vzhľadom na zakrivenie rovinky však nevidíme nič, čo by konkretizovalo možnú hrozbu. Krátko nato zahliadneme osobu, ktorú odnášajú muži v oblekoch mimo trate.

Preteky odštartovali s asi šesťminútovým oneskorením a z víťazstva sa tešil Nick Cassidy z tímu Envision, ktorý je zákazníckou stajňou Jaguara. Deň predtým – v sobotu – sa práve Jaguar dočkal prvého víťazného double v motošporte od roku 1991.

Zhodou okolností vyhral Cassidyho krajan, Novozélanďan Mitch Evans pred Britom Samom Birdom. Sobota aj nedeľa tak patrila pohonným jednotkám Jaguara.

Po nedeľných pretekoch sa však veľa hovorilo o incidente zo začiatku pretekov. Ako sa to mohlo stať? O čo vlastne išlo? A ako sa môžu cítiť jazdci, ktorí boli vystavení obrovskému riziku nevyspytateľných jedincov?

V texte sa dozviete:

  • prečo chceli aktivisti zabrániť pretekom;
  • že zrejme nevedomky protestovali proti tomu, za čo sami bojujú;
  • čo si o tom myslia jazdci;
  • že sa podobný incident odohral nedávno aj v F1.

Neadresný protest, vysoké riziko

Vo Formule E nejestvuje zahrievacie kolo, ako napríklad v F1. Autá čakajú na štartovú procedúru a v presne určenom čase sa posunú o niekoľko metrov – na niektorých okruhoch sú to aj desiatky či stovky metrov – do štartovacích boxov.

Tak to bolo aj tentoraz. A práve v momente, keď sa piloti pohli, aby zaujali stanovenú pozíciu, sa skupina klimatických aktivistov pokúsila dostať na trať. Niekoľkým z nich sa to podarilo. Našťastie, ich úmyslom nebolo ublížiť pilotom, ale prilepiť sa o trať a 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Motorizmus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie