pondelok

Dá sa veriť rebríčkom základných a stredných škôl? Pomáhajú alebo škodia?

Tabuľky sú nepresné a dehonestujú prácu učiteľov, neukazujú, čo školy naozaj dávajú študentom, pustili sa školy, analytici aj ministerstvo do rebríčkov stredných a základných škôl.

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Ak vyberáte pre svoje dieťa základnú či strednú školu, nie je veľa informácií či rebríčkov, podľa ktorých by sa dali porovnávať.

Jeden z mála rebríčkov pripravuje mimovládny inštitút INEKO. Posledný zverejnili začiatkom decembra. Reakcie naň však neboli dobré.

Tabuľky dehonestujú prácu učiteľa. Nič nehovoria o tom, akú pridanú hodnotu školy vytvárajú, napísala riaditeľka základnej školy v Novákoch Anna Chlupíková v otvorenom liste.

Ešte tvrdšie hodnotí rebríčky Saskia Repčíková z Asociácie súkromných škôl: Takéto rebríčky škôl nemajú nijaký zmysel, pretože hodnotia školy len v úzkych parametroch a na základe nie najpodstatnejších dát. Rodičia sa z nich nedozvedia nič o tom, ako ktorá škola vyjde v ústrety možnostiam a potrebám ich dieťaťa.

Podľa čoho hodnotia

Inštitút hodnotil školy len podľa verejne dostupných údajov. Pri základných školách išlo o celonárodné testy v 9. ročníku (Testovanie 9) a mimoriadne výsledky žiakov vo vybraných súťažiach. Pri gymnáziách a stredných odborných školách rebríčky vznikali na základe výsledkov v externej časti maturity a písomnej formy internej časti maturít, mimoriadnych výsledkov žiakov a nezamestnanosti absolventov.

INEKO upozornilo, že nehodnotia kvalitu školy, ale hovoria o tom, aké výsledky žiaci dosahujú, a tie potom porovnali. Výsledky tiež nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl, ktoré vznikli mimo školy – teda napríklad rozdiely v sociálnom zázemí.

Prečo sú podľa niektorých rebríčky zbytočné a škodlivé?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |