Denník N

Richard Sulík: Denník N sa pri spaľovacích motoroch mýli

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autor je predseda SaS

Denník N vo svojom Zelenom newsfiltri polemizuje s odporom SASKY k bruselskému zákazu spaľovacích motorov od roku 2035. Vecnú polemiku vždy vítam. Prekvapuje ma však, že mienkotvorný denník, akým N-ko bezpochyby je, si ešte stále nevšimol, že keď niečo tvrdím, pracujem s číslami a faktami. Som tým známy roky. Napriek tomu je v článku viacero tvrdení, ktoré sa opierajú len o zbožné želanie autorov, inak si to neviem vysvetliť. Poďme sa na ne pozrieť.

1. Denník N: Otázka, prečo práve rok 2035, je správna: Určite si ju kladie aj mnoho majiteľov automobilov. Konkrétny dátum je výsledkom politického kompromisu, ktorý sa dohodol po rokoch vyjednávaní. Na nich sa zúčastňovali aj Sulíkovi kolegovia, keď bol ešte ministrom hospodárstva.

Fakty: Zástupca ministerstva hospodárstva, ktoré som riadil, sa na týchto rokovaniach nezúčastňoval.

Ak MH SR nie je gestorom návrhu, posiela stanovisko k otázkam, ktoré patria do jeho pôsobnosti, na rokovaniach sa však zúčastňoval zástupca ministerstva životného prostredia.

V predbežnom stanovisku SR k návrhu Komisie z roku 2019 vypracovanom za pomoci MH SR sa uvádza, že „Slovenská republika v zásade podporuje prijatie návrhu … Máme však niekoľko výhrad:

– Návrh nezohľadňuje všetky technológie potrebné k dekarbonizácii dopravy, a preto bude SR presadzovať technologickú neutralitu tohto návrhu na základe princípov ich dostupnosti, ekonomickej efektívnosti a ich dopadu na emisie z celého životného cyklu palív (Well-to-Wheel).

– Z pohľadu SR je potrebné vyššie ciele pre emisné normy CO2 na nové vozidlá, ako aj zákaz predaja vozidiel so spaľovacím pohonom po roku 2035 posúdiť jednak z pohľadu priemyslu, existujúcich dodávateľských reťazcov (dopady na zamestnanosť a HDP krajiny pri subdodávateľoch), ale prioritne aj z pohľadu cenovej dostupnosti týchto nových vozidiel pre slovenských zákazníkov.

– Bez relevantnej analýzy vplyvov na dostupnosť dopravy a na automobilový priemysel v Slovenskej republike sme zatiaľ opatrní, a to na jednej strane z dôvodu ohrozenia výrobcov automobilov v SR, nakoľko znižovanie noriem CO2 naráža na technologickú hranicu, za ktorou je neúmerné zvyšovanie vývojových a výrobných nákladov, a na druhej strane preto, že sa to následne prejaví na vyššej cene vozidiel a menšej dostupnosti automobilov pre obyvateľov.“
Dodnes neevidujeme žiadnu analýzu, ktorej vypracovanie malo zabezpečiť ministerstvo životného prostredia ako gestor. MŽP tiež v zásade neinformovalo o zásadných zlomoch v rokovaniach, napríklad pri odklone od princípu technologickej neutrality.

2. Denník N: Vedci hovoria, že v osobnej automobilovej doprave treba ihneď robiť opatrenia na zníženie emisií skleníkových plynov na nulu. Európska komisia navrhla rok 2035, vychádzajúc z najkvalitnejších vedeckých informácií, aké kedy malo ľudstvo o klíme. Nie je teda pravda, že rok 2035 si niekto „len tak vymyslel“.

Fakty: Je teda magický rok zákazu 2035 výsledkom politického kompromisu, alebo vedeckého konsenzu? Oboje naraz, ako to tvrdia autori Denníka N, môže sotva byť pravdou.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

SaS

Komentáre

Teraz najčítanejšie