Denník N

V auguste 1968 mal 21 a rodičom v Košiciach oznámil, že odchádza. Dostal sa do New Yorku, kde začal robiť s hudobnými hviezdami

Foto - archív Vlada Mellera
Foto – archív Vlada Mellera

O žiadneho iného z hostí hudobného festivalu Sharpe v Bratislave nebol taký záujem ako oňho. Zvukový inžinier Vlado Meller je totiž v brandži už vyše päťdesiat rokov a už je len minimum slávnych muzikantov, ktorých diela mu neprešli pod rukami. Venuje sa masteringu, čo je finálne štádium úpravy albumov, záverečné spracovanie zvuku. Zoznam mien, s ktorými spolupracoval, je úplne neuveriteľný: Pink Floyd, Frank Sinatra, Johnny Cash, Paul McCartney, Vladimir Horowitz, Wham, George Michael, Duran Duran, Lou Reed, Oasis, Metallica, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers, Michael Jackson, Prince, Bocelli, Shakira, Celine Dion, Kanye West či Lil Wayne.

Len sotva by k tomu došlo, keby v auguste 1968 zostal žiť v Československu. Jeho osobný príbeh siaha z Humenného cez Košice do Prahy, následne cez Viedeň a Rím do New Yorku. Dnes žije v meste Charleston v Južnej Karolíne („je tam celý rok teplo, nie však tak horúco ako na Floride“), má vlastnú firmu Vlado Meller Mastering, a hoci už je sedemdesiatnik, zatiaľ to nevyzerá tak, že by musel pomýšľať na dôchodok. Rozprávali sme sa vyše hodinu cez Skype a potom ešte na festivale Sharpe v Bratislave.

V čom spočíva špecifikum masteringu?

Každý dobrý masteringový inžinier vytvorí svoj vlastný zvukový podpis, všetci znieme trochu inak. Je to aj tým, že každý vníma hudbu trochu inak ako poslucháč. Keby ste dali tú istú nahrávku piatim ľuďom, nech ju zmastrujú, na konci dňa by vzniklo päť rôznych masterov. A teraz ktorý z nich je naozaj dobrý? Klientovi sa bude páčiť len jeden. Ja neviem posúdiť sám seba, musia ma posudzovať iní, ktorí mi dávajú spätnú väzbu – tá je veľmi potrebná. Vždy, keď chce niekto so mnou spolupracovať, vypíše mi moje referenčné nahrávky, ktoré sa mu páčia. Oh, počúval som tento album. Stále ho mám. Milujem ho. Chcel by som s tebou pracovať. Žiaden problém. Kým budú telefóny zvoniť, budem pracovať.

Čo sa ľuďom páči na vašom zvuku?

Myslím, že je to jasnosť. Nejako to, čo ja počujem, možno ostatní nepočujú, alebo som možno trochu agresívnejší na rozdelenie nahrávok do sterea. Všetko je to o hraní sa s frekvenciami. Dobrý mastering bude znieť okamžite jasne, dynamicky a príjemne na počúvanie na akomkoľvek systéme, aute, domácom stereu, slúchadlách a s pekným stereo rozdelením. Poslucháči sa nemusia hrať s ovládačmi tónov na svojich systémoch, aby získali požadovaný zvuk. Mastering vylepší každý prvok v mixe, dokonca aj slabé prvky hudby vyskočia. Pred 15 rokmi by sa producent alebo interpret musel

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie