Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štát ráta pri stavbe obchvatu Bratislavy aj s bombami a evakuáciou

Nový asfalt na cestách by mal byť odolnejší. Ilustračné foto - TASR
Nový asfalt na cestách by mal byť odolnejší. Ilustračné foto – TASR

Prečítajte si zaujímavosti spájané s pripravovanou stavbou 60 kilometrov diaľnic okolo Bratislavy za 4 miliardy eur. Okrem ceny samotnej pri nej treba kalkulovať aj s Keltmi.

Bomby z minulosti

Pre nevybuchnuté letecké bomby, ktoré by sa mohli nájsť pri stavbe plánovaného obchvatu Bratislavy, môžu evakuovať časť obyvateľstva. Ráta s tým ministerstvo dopravy v štúdii, ktorú pripravilo pre obriu stavbu 60 kilometrov diaľnic okolo metropoly a ich ďalšieho napojenia na Dunajskú Stredu.

„Je vysoká pravdepodobnosť objavenia nevybuchnutej munície z doby druhej svetovej vojny počas bombardovania rafinérie na trase v oblasti Bratislava-Prievoz. Môže to znamenať evakuáciu obyvateľstva v polomere niekoľkých kilometrov,“ píše štát v štúdii, ktorú si nechal vypracovať od poradcov.

Tí mu preto odporúčajú, aby k stavbe obchvatu prizval aj pyrotechnikov.

Rafinéria chce clonu

Svoje si vyžiada aj dnešná rafinéria – Slovnaft. „Ochranná stena pozdĺž západného okraja Slovnaftu bude zabezpečovať ochranu cestujúcich pred tlakovými a zvukovými účinkami možných udalostí v podniku,“ upozorňuje ministerstvo dopravy.

Výsledkom má byť stena vysoká 5 metrov a dlhá vyše 3 kilometre. Má slúžiť aj ako „protipohľadová clona, ktorú Slovnaft tiež žiada“, píše štát. Jej odhadovaná cena v štúdii nie je.

Pripomenú sa Kelti

Pozor si budú musieť stavbári dať aj na to, aby nezničili pamiatky. Na trase sa počíta z nálezmi už z doby kamennej, ale aj s artefaktmi po Keltoch či Rimanoch.

Nemalo by to byť nič také, čo by výrazne blokovalo stavbu. V praxi ju to môže spomaliť, prípadne zatlačiť na náklady.

Cena

Celkové splátky štátu sa v súčasnosti odhadujú na úrovni 4,2 miliardy eur. To je dvakrát toľko koľko vychádza podľa rakúskej obdoby nášho Najvyššieho kontrolného úradu veľmi podobná, 50-kilometrová cesta pri Viedni. Tiež sa stavala podobne netradične, ako sa majú stavať aj naše nové diaľnice: Stavbár si na ne požičia, postaví ich, 30 rokov ich bude prevádzkovať a udržiavať. Štát bude diaľnicu postupne splácať.

Čaká sa, ako cestu v tendri nacenia stavebné firmy.

Fakty o diaľnici

  • Cesta D4 od Jaroviec po Raču a jej napojenie cez R7 na Dunajskú Stredu má byť dlhá 59 km.
  • Stavať ju chcú začať na budúci rok a dokončiť v rokoch 2019 až 2020.
  • Samotná stavba má vyjsť na 1,3 mld. eur.
  • Vo výsledku za ňu môže štát podľa odhadov za 30 rokov splatiť asi 4,2 mld. eur. Tender môže cenu zmeniť.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Ekonomický newsfilter: Jedno- a dvojcentovky zneškodníme zaokrúhľovaním +

  • Kríza – nekríza, byty v Bratislave sú čoraz drahšie
  • Do najväčšej farmy prišiel finančník vychovaný v J&T
  • Pre priemysel neskončil rok zle, ale už ideme zase dole

Kanada schválila návrat lietadla Boeing 737 MAX do prevádzky, rozhodnutie platí od stredy 20. januára. Skončilo sa tak takmer dvojročné uzemnenie týchto strojov po tragických nehodách.

Kanadské ministerstvo dopravy uviedlo, že po preskúmaní konštrukčných zmien a dodatočnom výcviku pilotov ruší od 20. januára existujúce nariadenie o zákaze komerčnej prevádzky Boeingov 737 MAX vo vzdušnom priestore Kanady.

Očakáva tiež, že kanadské letecké spoločnosti budú pripravené vrátiť lietadlo na oblohu „v najbližších dňoch a týždňoch“.

Kanadský letecký dopravca číslo dva, WestJet, oznámil, že plánuje vrátiť svoju flotilu lietadiel Boeing 737 MAX do vzduchu vo štvrtok 21. januára po tom, čo koncern Boeing vyriešil technické problémy a zdokonalil výcvik pilotov. Aj spoločnosti Air Canada a Sunwing majú vo svojich flotilách lietadlá 737 MAX.

Kríza modelov MAX sa začala haváriou tohto lietadla v Indonézii v roku 2018, po ktorej nasledovala ďalšia v marci 2019 v Etiópii. (tasr, cnbc)

Okresný súd v Trnave opätovne nezrušil dočasnú ochranu pre Arcu Investments. Po dvoch predchádzajúcich podnetoch vyhodnotil ako nedôvodné aj ďalšie tri návrhy oznamovateľov.

Príčiny falošnej harmaneckej pozitivity nehádajme. Kvalitu testov musíme preverovať, tvrdí vedec Čekan

Ak Slovensko chce eliminovať chybovosť testov, malo by si vybudovať národné referenčné laboratórium na overovanie ich kvality, hovorí po prípade falošnej pozitivity testov z harmaneckých papierní vedec Pavol Čekan.

Firmy PGE, Enea a Tauron chcú zvýšiť investície do výroby elektriny z vetra na mori. Tri poľské štátom kontrolované podniky produkujú väčšinu elektriny z uhlia, spoločne plánujú veterné projekty v Baltskom mori.

Poľsko vyrába väčšinu elektriny z uhlia. Pod tlakom EÚ však podporuje investície do zdrojov čistej energie, osobitne do veterných elektrární na mori a do solárnych zdrojov.

Krajina očakáva, že v roku 2025 bude mať prvú veternú farmu na mori. Celková kapacita výroby z vetra z elektrární v Baltskom mori by sa do roku 2040 mala pohybovať okolo 10 gigawattov.

PGE a ďalšie poľské firmy už skôr oznámili, že plánujú elektrárne v Baltskom mori, prevažne v spolupráci so zahraničnými partnermi. PGE rokuje o spoločnom projekte s dánskou firmou Orsted a poľská súkromná firma Polenergie spolupracuje s Equinorom. (čtk, reuters)

Ministerstvo financií predložilo návrh zákona na zaokrúhľovanie cien, aby sa obmedzilo používanie jedno- a dvojcentových mincí. Zaokrúhlila by sa až výsledná cena nákupu.

Suma za nákup sa má zaokrúhliť matematickým spôsobom, akurát pri platbe do 5 centov sa navrhuje zaokrúhlenie na 5 centov.

Napríklad za nákup v hodnote 3,66 eura kupujúci zaplatí 3,65 eura. Nákup za 40,68 eura platený v hotovosti sa zaokrúhli na 40,70 eura, nákup za 19,02 eura sa zaokrúhli na 19,05 eura. Pri platbe gastrolístkami sa zaokrúhli cena až po ich odpočítaní od hodnoty nákupu.

„Slovenská republika tak nasleduje niektoré krajiny eurozóny, ktoré sa pre takéto riešenie rozhodli na národnej úrovni s tým, že 1- a 2-centové mince naďalej zostanú zákonným platidlom až do ich zrušenia Radou EÚ po porade s Európskym parlamentom a ECB na úrovni eurozóny,“ uviedlo ministerstvo.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať