Denník N

Bratislava mohla mať mapu všetkých spojov MHD, no má mapu odhŕňačov

Tu všade sú pluhy. Kde sú autobusy a električky? Reprofoto - Denník N
Tu všade sú pluhy. Kde sú autobusy a električky? Reprofoto – Denník N

DOPLNENÉ o stanovisko magistrátu – Hlavné mesto ponúka online mapu zimných pluhov. Mapu, ktorá zobrazuje mestskú dopravu, odmietlo. Magistrát hovorí, že pripravuje vlastnú aplikáciu a nevylúčil, že zapojí aj nápad programátora.

Programátor Peter Malík vytvoril minulý rok cez leto vo svojom voľnom čase aplikáciu Chyť si bus, ktorá zobrazuje trasy a polohu autobusov bratislavskej MHD. „Celý nápad vznikol tak, že chodím s MHD do roboty, a vždy, keď som čakal na nejakej zastávke, lebo mal ísť autobus, ale nešiel, tak ma to štvalo.“

Aplikáciu svojpomocne rozbehol a nahodil do nej testovacie dáta, čo vychádzajú z cestovného poriadku bratislavského dopravného podniku.

Na to, aby fungovala presne a nie iba približne, však potrebuje GPS súradnice autobusov, ktoré má k dispozícii mesto.

Napísal primátorovi

Programátor preto minulé leto aplikáciu ponúkol mestu. „Napísal som list a ten som adresoval priamo pánovi Nesrovnalovi,“ hovorí. Ten ho posunul ďalej, teraz už bývalej hlavnej dopravnej inžinierke Tatiane Kratochvílovej a jej oddeleniu. Odtiaľ mu odpovedali, že na podobnom princípe fungujú tabule a online tabuľa, s ktorými sú občania spokojní, a preto aplikáciu nepodporia.

Tabule s aktuálnymi odchodmi spojov sú na niektorých zastávkach, ukazujú, kedy prídu najbližšie spoje.

Online zastávkovú tabuľu možno nepoznáte, prevádzkuje ju súkromný portál imhd.sk spolu s dopravným podnikom. Na webe imhd po zadaní zastávky ukazuje podobne ako tabule na niektorých zastávkach, kedy prídu najbližšie spoje. Neponúka však mapu a pohyb spojov po Bratislave.

„Na čo sa snažiť, načo vyvíjať niečo, čo nemá šancu na úspech,“ vraví programátor.

1 bus
Mapa spojov MHD je len v testovacom režime, dáta má z cestovných poriadkov a nie z GPS spojov. Foto – Chyť si bus

Mestu pritom aplikáciu ponúkal ako takmer hotový produkt, náklady by šli len na prevádzku a fungovanie systému.

„Cenu som ani nespomínal, napísal som, že je to na dohode. Z morálneho hľadiska by som to neponúkol za prehnanú cenu v zmysle poďme teraz vykrádať mestský rozpočet o milióny.“

„Teší nás záujem pána Malíka o zlepšenie služieb MHD v Bratislave,“ reaguje magistrát na ponuku aplikácie. „Dnes však už druhý rok beží prevádzka systému online odchodov vozidiel MHD z jednotlivých zastávok, ktoré robí Dopravný podnik Bratislava s portálom iMHD a spoločnosťou Radipol. Uvedená služba spoľahlivo funguje a aj na základe pozitívnych reakcií na ňu, ako aj v snahe prinášať verejnosti nové servisné formáty a služby, Dopravný podnik Bratislava v spolupráci s odbornými útvarmi magistrátu pripravuje ich doplnenie v podobe webových či mobilných aplikácií. Aktuálne pripravujeme novú platformu pre elektronickú komunikáciu, ktorá pri rešpektovaní platných zákonov upravujúcich verejné obstarávania nevylučuje, ani prípadné začlenenie spomínanej aplikácie do novej platformy“, píše magistrát.

Mapy spojov MHD tak Bratislava nemá. Pred pár dňami zverejnila mapu, ktorá monitoruje trasy odhŕňačov snehu.

Môžete sledovať pluhy

Z magistrátu vyšiel podnet na online zverejnenie pohybu áut zimnej údržby, čo mala pôvodne k dispozícii len zazmluvnená súkromná firma A.R.K. technické služby. „Cieľom online mapy je umožniť Bratislavčanom byť informovaní o tom, čo sa v meste deje – či sa pluhuje a posýpa, v ktorých miestach je najviac posypovej techniky či vozidlá jazdia a podobne,“ vraví hovorkyňa mesta Ivana Skokanová.

Mesto môže vďaka tomu tiež kontrolovať dodávateľove služby. Online mapu podľa hovorkyne platí firma. Tá sumu neprezradila.

Firma A.R.K. technické služby získala zmluvu na letnú aj zimnú údržbu ešte v roku 2010 na konci druhého obdobia primátora Andreja Ďurkovského. Zmluvu niektorí poslanci označili v minulosti za nevýhodnú. Mesto za osem rokov zaplatí dokopy približne 69,4 milióna eur. Zimná údržba stojí každý rok približne 4 milióny, pretože sa platí aj za 90-dňovú pohotovosť, hoci by aj nesnežilo. Problémy s tým malo už vedenie Milana Ftáčnika, výrazné ústupky však nevyrokovali.

V minulých rokoch sa tiež stávalo, že magistrát nedal včas pokyn na výjazd posýpacích áut a odhŕňačov, preto následne uviazli v zápchach. „Novinky v zimnej údržbe sa týkajú najmä rozmiestnenia sypačov pred ohláseným snežením na jednotlivé kritické rajóny, čo umožní rýchlejšie zásahy techniky priamo v mestských lokalitách,“ povedala hovorkyňa A.R.K. technické služby Ester Méraiová. „Ďalšou novinkou je preventívny posyp krízových miest, vďaka ktorému sa roztopia prvé milimetre napadnutého snehu.“

Podobne ako mapa odhŕňačov by so súradnicami GPS pracovala aj aplikácia Chyť si bus.

Nemá GPS, tak ukazuje len dáta z poriadku

„Nemám reálne dáta a potrebujem ich,“ hovorí programátor Peter Malík. „Teraz je to pripravené tak, že ak by mi ich ponúkli, bolo by treba veľmi krátky čas na to, aby to fungovalo.“

Autor aplikácie nesúhlasí s tým, že tabule stačia, veď preto vyvíjal aplikáciu. „Podľa môjho názoru tabule neriešia veľa vecí. Napríklad sa na tabuli ukáže, že autobus príde na zastávku za menej ako minútu, lenže to nerieši, či je autobus niekde za rohom, alebo je v zápche. Môže sa stať, že prejde desať minút a autobus nikde,“ hovorí.

Rovnako funguje aj online tabuľa, kde je možné vyhľadať všetky zastávky. Priamo na stránke však upozorňujú na jej nedostatky: „Je možné, že vozidlo uviazlo v dopravnej zápche alebo došlo k mimoriadnej udalosti. V druhom prípade odchod z displeja po čase zmizne.“

„Podľa môjho riešenia vidno, že autobus je niekde za rohom. A ak by tam bola zobrazená dodatočná informácia, ktorá sa dá ľahko doplniť, napríklad priemerná rýchlosť autobusu, tak by každý vedel, či sa mu oplatí čakať.“

Tiež si cestujúci môžu vďaka nej pozrieť, kadiaľ ide označený autobus, pretože sa jedným klikom zvýrazní aj jeho trasa. Teraz je síce aplikácia Chyť si bus online, ale bez reálnych údajov. Výpočty z minulého leta sú už zastarané.

Autor hovorí, že by bolo možné doplniť veľa iných vecí. „Ak by bola appka autobusov, nič nebráni, aby som tam pridal odhŕňače.“

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie