Denník N

Školský týždeň: Schválili zásadnú reformu, aby každé dieťa mohlo dostať podporu. Zatiaľ na ňu nedali peniaze

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorej cieľom je najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. Podporiť ho môžete tu.

Minulý týždeň parlament schválil viaceré dôležité zmeny v oblasti vzdelávania. Ide o reformy, ku ktorým sme sa zaviazali v pláne obnovy. Tieto úpravy by mali viesť k tomu, aby každé dieťa dostalo potrebnú podporu vo vzdelávaní či aby sa zlepšil prístup k materským školám.

O plánovaných zmenách sme písali už v minulosti (tutu). Teraz sa pozrieme na to, aké zmeny sa napokon podarilo presadiť v súvislosti s podporou pre každé dieťa. Ide o mimoriadne dôležitú oblasť. Práve chýbajúca podpora totiž do veľkej miery môže za to, že sa deťom s rozmanitými potrebami v našich školách nedarí.

Rozširuje sa okruh podporných opatrení a prístup k podpore by malo mať viac detí

Jedna z dôležitých zmien spočíva v tom, že sa rozširuje okruh špeciálnych potrieb, na základe ktorých sa bude deťom poskytovať potrebná podpora. Doteraz totiž tieto potreby podľa zákona vyplývali len zo zdravotného znevýhodnenia, nadania a sociálne znevýhodneného prostredia, z ktorého dieťa pochádza. Zvýšenú pozornosť by pritom potrebovali aj ďalšie deti.

Po novom sa budú zohľadňovať aj jazykové či rozumové schopnosti, správanie, motivácia, emocionalita, tvorivosť a zručnosti jednotlivých detí. Špeciálne potreby teda bude môcť mať aj dieťa, ktoré napríklad prechádza emocionálne náročným obdobím. Alebo dieťa, ktoré prišlo z cudziny a neovláda vyučovací jazyk. Vďaka tomu by malo dostávať podporu omnoho viac detí.

Ďalšia dôležitá zmena spočíva v tom, že sa presnejšie definujú a rozširujú podporné opatrenia. Aj v súčasnosti majú deti so špeciálnymi potrebami právo na to, aby sa vzdelávali špecifickými formami a metódami, či aby využívali špeciálne učebné materiály a pomôcky.

Novela však zavádza konkrétnejší zoznam opatrení, ktorý obsahuje aj nové nástroje, ako napríklad doučovanie. Všetky bude podrobne opisovať nový katalóg podporných opatrení.

Navyše viaceré podporné opatrenia budú môcť deti využívať aj na základe vyjadrenia personálu školy. Nebude teda nutné, aby sa do identifikácie potrieb a návrhu podpory zakaždým zapojilo poradenské zariadenie, ako je to v súčasnosti. Bude sa to však týkať len niektorých podporných opatrení. Napríklad o poskytnutí kurzu vyučovacieho jazyka bude môcť rozhodnúť škola, na pridelenie pedagogickej asistencie však bude aj naďalej potrebné zapojiť poradňu.

V praxi by to malo vyzerať tak,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školský týždeň

Každý štvrtok v spolupráci s expertmi z Centra vzdelávacích analýz prináša Školský týždeň najdôležitejšie informácie zo školstva, analýzy a návrhy, ako zmeniť vzdelávanie.

Školstvo

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie