Denník N

Zelený newsfilter: Pri debate o spaľovákoch sa ukazuje na Čínu, no tá už Európu v elektromobiloch predbehla

Prototyp elektromobilu od Foxconnu. Ilustračné foto - TASR/AP
Prototyp elektromobilu od Foxconnu. Ilustračné foto – TASR/AP

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Slovensko sa začína zaraďovať ku krajinám, ktoré sa v otázke budúcnosti automobilového priemyslu stavajú proti Bruselu.

Slovenský parlament tento týždeň schválil uznesenie proti zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Zároveň patríme ku krajinám, ktoré žiadajú posunúť zavedenie novej emisnej normy Euro 7 na neskôr.

V prvom prípade ide do veľkej miery o predvolebnú kampaň strany SaS, ku ktorej sa pridali iné strany. Zrejme je už po funuse, keďže prechod krajiny schválili v marci (aj keď podporovatelia veria, že sa schválené opatrenia dajú zvrátiť).

V druhom prípade má náš postoj isté racio.

Pri zákaze spaľovákov často zaznieva argument, že najviac CO2 vypúšťa Čína a čo už len zmôže „naša malá Európa“. Pokiaľ ide o aktuálne vypúšťané emisie, je skutočne Čína jasným svetovým lídrom, EÚ je tretia.

Historicky sme však dohromady od priemyselnej revolúcie vypustili skoro dvakrát viac emisií CO2 ako Čína (najviac po USA). Čiže aj európsky „dlh voči Zemi“ je vyšší. Druhá vec je, že aj Čína vo veľkom podporuje prechod na elektromobily a darí sa jej to už lepšie ako krajinám v Európe.

V dnešnom Zelenom newsfiltri sa budeme venovať aj tomu, ako chcú v parlamente zo strážcov národných parkov spraviť esbéesku, či tomu, že správa OSN hovorí, ako sa dá znížiť znečistenie plastmi.

Dnešné vydanie Zeleného newsfiltra má 1800 slov a prečítate ho za necelých 10 minút. K dispozícii je aj ako podcast pre predplatiteľov. Nájdete ho v aplikácii Denníka N alebo na webe v hornej časti newsfiltra.

1. A čo robí Čína? Toto robí Čína

Ilustračné foto – JumpStory

Kto počúval debatu v slovenskom parlamente o uznesení v otázke zákazu spaľovákov, mohol si vypočuť množstvo argumentov proti koncu predaja nových áut na benzín a diesel od roku 2035. Niektoré boli rozumnejšie, napríklad že na Slovensku na to nie je pripravená infraštruktúra.

Iné menej – napríklad, že chudobní ľudia si už nebudú môcť dovoliť kúpiť auto.

Ako sme písali nedávno, cena elektromobilov sa približuje k cenám bežných áut. A aj keď zostane v roku 2035 vyššia, tak môžu to dorovnať nižšie náklady na prevádzku. Navyše ojazdené autá s benzínovým motorom sa budú predávať aj po roku 2035.

Často však zaznieval aj argument: A čo robí Čína? Je pravda, že Čína produkuje až tretinu globálnych emisií CO2 a nemá dostatočne ambiciózny plán ich znižovania. Napríklad uhoľné elektrárne tu stále pokrývajú veľkú časť výroby elektrickej energie.

Pokiaľ však ide o elektromobily, Čína

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Klimatická kríza

Zelený newsfilter

Životné prostredie

Slovensko, Svet, Veda

Teraz najčítanejšie