Denník N

Slovensko, výnimka – z pravidiel, dohovorov, zo zmlúv

Ilustračné foto - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto – Tomáš Benedikovič

Prečo je u nás raj (SUV) na zemi.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autor je spisovateľ

Možno ste zachytili radostnú správu, že Slovensko hrdo a samo vystúpilo z klimatickej krízy. Nás sa už globálna katastrofa netýka. Kým inde v civilizovanom svete je to dávno uznaný vedecký konsenzus, u nás ide iba o jeden z mnohých názorov, rovnocenných s postojom nahnevaného poslanca, ktorému o dvadsať centov zdražili super 95, práve keď sa šiel previezť v novom sedane; alebo so stanoviskom suseda, ktorému bolo minulú májovú sobotu zima, z čoho vyvodil, že sa otepľovanie nekoná.

Slovenský parlament sa postavil proti európskemu zákazu spaľovacích motorov do roku 2035. U nás sa bude jazdiť na diesel, aj keď sa priemerne oteplí o tri stupne. No a čo? Tak si za volantom zapneme klimatizáciu a v bytoch tiež! Energie bude dosť. Rusi naďalej financujú genocídnu vojnu proti Ukrajine aj vďaka predaju jadrového paliva. Minulý rok ho k nám doviezli dokonca päťkrát. Máme výnimku!

Celá Slovenská republika je výnimka – z pravidiel, dohovorov, zo zmlúv. My nepatríme ani na Západ, ani na Východ, sme vraj niekde medzi, síce sa nepodarilo zistiť, kde to vlastne je, ale hovieme si tam veľmi spokojne. Nás sa netýka geopolitická situácia ani medzinárodná solidarita. Prečo by sme sa zaoberali klimatickou katastrofou? Iba preto, že sa na tom zhodli dáki zahraniční vzdelanci a ich domáci prisluhovači? Cestná doprava sa na emisiách podieľa sedemnástimi percentami a za tri desaťročia sa produkcia skleníkových plynov v tomto segmente zvýšila o tretinu. Zamorené ovzdušie u nás ročne spôsobí smrť päťtisíc ľudí. Čo už, zato nenastanú výpadky na dani z benzínu a nafty. Majú nebodaj zomrelí hodnotu jeden a pol miliardy eur, ktoré by štát musel nahradiť, keby sme zmenili postoj k uhľovodíkovým palivám?

Prebudovali sme Slovensko na jednostranne zameranú gigantickú montovňu a teraz to zrušíme? Vlastné vozidlo so spaľovacím motorom u nás zostáva rovnako posvätné ako právo na parkovacie miesto priamo pod bytovkou – prečo to ešte novelou nedoplnili do Ústavy SR, ohybnej ako prútik? Našťastie, jazdia tu najpomalšie železnice v Európe, takže verejná doprava sa alternatívou nestane. Priemerná rýchlosť vlaku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa vyšplhala na 67 kilometrov za hodinu, čo je kontinentálny rekord – pri pohľade na tabuľku odzadu.

Hladina podzemnej vody klesla o pol metra a výdatnosť prameňov sa znížila o pätnásť percent. Minerálku si nakúpime v hypermarketoch, v pondelok ju ponúkali v akcii! Kto by sa zapodieval hydrológmi? Rozhodujú azda o výsledku volieb čudáci, ktorí celý život skúmajú zlúčeninu vodíka a kyslíka? Vymieranie druhov pokračuje závratným tempom, no my sme republiku nezaložili pre zvieratá, ale pre ľudí!

Horúčavy všade navôkol Slovenska budú spaľujúcejšie, suchá katastrofálnejšie, pôda neúrodnejšia a výnosy čoraz nižšie, potraviny drahšie, sociálna stabilita ohrozenejšia – len tu zvíťazí zdravý sedliacky rozum, náš hlavný prínos svetovej civilizácii. Slovensku sa klimatická katastrofa oblúkom vyhne, lebo si nechce narobiť ďalšie problémy. Medzi Tatrami a Dunajom zostane počas zvyšných dvoch ročných období – dlhočizného tropického leta a miernej daždivej zimy – posledný raj SUV, novodobého tátoša na cestách prašných a hrboľatých ako pred storočím. Keď sa u vás v šírom svete stratí biodiverzita, ohrozí sa fungovanie celých ekosystémov a oteplí sa o štyri stupne, príďte k nám. Autom.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Budúcnosť automobilov

Dnes píše

Texty múdrych ľudí, ktorých redakcia poprosila, aby pravidelne písali o tom, čo práve teraz považujú za dôležité, spôsobom, ktorý sa im zdá práve teraz najvhodnejší.

Klimatická kríza

Komentáre

Teraz najčítanejšie