Denník N

Kia, Peugeot a Volkswagen zlomili rekord, spolu vyrobili vyše milióna áut

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Aktualizované 15.20: Spoločné výsledky ťahúňov našej ekonomiky ukazujú, že mali historicky najlepší rok.

Majú sa čím pochváliť: tri tunajšie automobilky pokorili všetky rekordy a v roku 2015 prvýkrát spolu vyrobili viac než milión vozidiel.

“Slovensko vyrobilo 184 áut na tisíc obyvateľov, čo je najviac na svete,” oznámil prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) Juraj Sinay.

Peugeot skočil takmer o pätinu

Presné číslo, koľko automobilky vyrobili, zatiaľ nie je známe. Chýbajú údaje od najväčšieho tunajšieho producenta áut – bratislavského Volkswagenu. Ten ich zverejňuje spravidla v marci.

Tajné číslo Volkswagenu bude zrejme niekde okolo 400-tisíc áut. Takmer toľko ich bratislavský závod vyrobil v roku 2014 a zatiaľ vieme, že v prvom polroku 2015 zišlo z jeho pásov vyše 200-tisíc áut. To naznačuje, že minulý rok mohol byť pre automobilku ešte úspešnejší než predchádzajúci.

 Aké modely u nás vyrábajú
  • Volkswagen: Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii, ŠKODA Citigo.
  • Kia: Kia c’eed, Sportage, Venga
  • PSA Peugeot Citroën: Peugeot 208, Citroën C3 Picasso

Bratislavská automobilka určite nevykáže produkciu nižšiu než 359-tisíc áut. To je minimum, bez ktorého by ZAP nemohol povedať, že sa u nás vyrobilo viac než 1 milión áut. Ukazujú to detailné informácie, ktoré zverejnili ďalší dvaja tunajší producenti vozidiel.

Na svoje aktuálne produkčné hranice sa tak dostala trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën. Vlani vyrobila niečo vyše 303-tisíc áut, čo je takmer o 19 percent viac než rok predtým.

Hovorca automobilky Peter Švec, povedal, že za tým stojí “restyling” modelu Peugeot 208. Toho sa minulý rok v závode vyrobilo zhruba toľko, koľko predstavovala celá produkcia závodu v roku 2014.

Žilinská Kia vlani vyrobila vyše 338-tisíc áut, čo je o 4 percentá viac áut než rok predtým.

Vo Volkswagene zatiaľ len konštatujú, že majú za sebou veľmi dobrý rok s dôvetkom, že autá zo závodu posielajú do 148 krajín sveta. Táto odpoveď platí, aj keď sa vo firme spýtate, či nepocítili na dopyte stopy po emisnom škandále.

V roku 2015 sa u nás vyrobilo vyše milión áut

Miliónovú hranicu ťahúni ekonomiky vlani presiahli napriek slabšiemu dopytu z Ruska, za ktorým sú sankcie a slabý rubeľ. To viac cítia vo Volkswagene a v Kii, pre ktoré je Rusko dôležitejší odberateľ než pre trnavský Peugeot.

Firmy hovoria, že výpadky z Ruska sa im darí prekonávať vďaka rastu dopytu z iných trhov. Spamätávajú sa napríklad spotrebitelia z krajín, ako je Španielsko, ktorí dlho veľké nákupy odkladali.

Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák tvrdí, že nákupná nálada v Európe je extrémne dobrá. „Spotrebu podporuje aj uvoľnená menová politika Európskej centrálnej banky cez rekordne nízke úrokové sadzby a chýbajúca inflácia. Automobilkám mohol pomôcť aj výrobný cyklus tu produkovaných automobilov,“ hovorí Koršňák.

Inak povedané, úvery sú v Európe dostupnejšie, ceny v globále nerastú a tunajšie automobilky vyrobili také modely, o ktoré majú zákazníci záujem. V celej Európe tak predaje áut podľa doteraz známych čísiel, ktoré siahajú po november, v roku 2015 oproti predchádzajúcemu roku vzrástli o 9 percent.

Čakajú, že rekord príde aj tento rok

Koršňák si myslí, že aj rok 2016 bude automobilkám priať a vysoký dopyt po autách potrvá. Myslia si to aj v automobilovom zväze, keď čakajú, že miliónovú hranicu opäť výrobcovia prekonajú.

Dokonca rátajú, že definitívne čísla za tento rok budú ešte o čosi lepšie.

Aké presne budú, je predčasné hovoriť. Jednak preto, že kombinácia faktorov, aké sa stretli vlani, sa nemusí opakovať, navyše, napríklad Peugeot už dopredu hlási, že čaká na výrobu o čosi chudobnejší rok. Bude nabiehať do výroby nový model, a to si vyžaduje aj úpravy či prestoje na pásoch.

Dobré vyhliadky vylepšujú aj ďalšie investičné plány, ktoré tunajší výrobcovia áut ohlasujú. Tie vytvoria nové miesta, a čo jedno nové miesto v automobilke, to štyri ďalšie u subdodávateľov.

Príde aj Porsche Cayenne

Len pred pár týždňami poklopkali základný kameň montážnej haly pre nový model Porsche Cayenne za 300 miliónov eur. V jednej zmene tu nájde prácu 400 ľudí, koľko bude zmien, nie je jasné. „Tento rok chystáme investície v hodnote takmer 800 miliónov eur,“ informoval hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.

Koľko ľudí zamestnávajú

Peugeot ide rozširovať svoje rady asi o 800 zamestnancov, chce ich mať vo firme v roku 2017. Súvisí to so zavedením štvrtej zmeny a s exkluzívnou výrobou spomínaného nového modelu značky Citroën. Detaily o novom aute zatiaľ trnavská automobilka nezverejnila.

Isté je, že výrobcovia áut tak budú o ľudí súperiť s náborovateľmi od značky Jaguar Land Rover, ktorá začne zhruba o dva roky vyrábať autá v blízkej Nitre. Nateraz sľubuje plat 870 eur v čistom.

Bude stredná automobilová škola

Najbližšie k Nitre to má automobilka v Trnave. „Budeme sledovať veľmi pozorne aj stratégiu Land Roveru pri nábore nových zamestnancov,“ hovorí Švec z Peugeotu. Vo firme aktuálne sľubujú operátorom na štart asi 900 eur v hrubom.

Volkswagen má tiež svoje predstavy o tom, ako zháňať ľudí. Plánuje otvoriť strednú školu, z ktorej by vychádzali absolventi kvalifikovaní pre autopriemysel.

Aj keď máme na Slovensku stále relatívne vysoké percento nezamestnanosti, nájsť vhodných kandidátov na pracovné pozície majú automobilky problém už dnes, nieto ešte po príchode Land Roveru.

Prvé autá chce nováčik na našom trhu začať púšťať z pásov v roku 2018. Bude relatívne rýchlo potrebovať pozháňať 2800 ľudí, neskôr možno ešte viac.

Čím viac je krajina jednostranne zameraná na niektorý sektor, tým viac môže byť ovplyvniteľná výkyvmi. Toto je argument, pre ktorý sa oplatí zamyslieť nad tým, či traja výrobcovia áut nie sú dosť.

Ukazuje sa ale, že nie je automobilka ako automobilka a že v čase krízy môže napríklad klesnúť dopyt po určitom type áut, ale po inom naopak vzrásť.

„Aj v kríze v rokoch 2008-2009 sme mohli vidieť, že predaje nemusia klesať plošne a naopak pri kvalitných modeloch na začiatku životného cyklu sa môžu predaje naopak aj v čase krízy zvyšovať. Viac automobiliek a výroba modelov rôzny značiek a tried zvyšuje pravdepodobnosť, že automobilový priemysel v krajine ako celok bude voči prípadnej globálnej kríze odolnejší,“ povedal analytik Koršňák.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie