Denník N

Chcete pracovať vo vysnívanej firme? Sledujte ju na Facebooku

Prácu si môžete nájsť aj na Facebooku. Foto - TARS/AP
Prácu si môžete nájsť aj na Facebooku. Foto – TARS/AP

Firmy začínajú viac využívať sociálne siete na to, aby našli vhodných zamestnancov.

Snívate o práci v kníhkupectve Martinus.sk, v UniCredit Bank, bratislavskom bistre U Kubistu alebo štátnom ekonomickom inštitúte či Ústredí ľudovej umeleckej výroby? Vaša šanca zamestnať sa u nich môže byť väčšia, keď budete sledovať ich stránky na Facebooku.

Firmy, ale aj štátne inštitúcie čoraz viac využívajú svoje stránky na sociálnych sieťach nielen na informovanie či prezentáciu svojich produktov, ale aj na hľadanie vhodných zamestnancov.

Bez masovej podpory

Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií oslovuje nových kolegov už výhradne cez sociálne siete. „Keďže hľadáme dosť špecifický profil uchádzačov – top absolventov ekonomicko-matematických odborov a nemáme kapacitu spracúvať stovky životopisov, nevyužívame masový, ale výlučne cielený nábor,“ povedal Martin Haluš z odboru štrukturálnych a výdavkových politík inštitútu.

Každý inzerát na nové miesto v tomto štátnom inštitúte vidí zhruba päťtisíc ľudí. „V priemere dostaneme 30 až 50 odpovedí, z nich polovicu vygeneroval len Facebook,“ hovorí Haluš. Na pohovor si zavolajú zhruba desať uchádzačov.

Portál Profesia.sk, kde by ich ponuku práce mohlo vidieť vyše milión ľudí, tento inštitút nevyužíva. V minulosti hľadali nových kolegov najmä cez e-maily a známych, dnes okrem Facebooku, kde zverejňujú všetky ponuky, využívajú aj sieť LinkedIn či svoju stránku.

„Okrem toho oslovujeme priamo aj vybrané domáce a zahraničné univerzity,“ dodal Haluš. Životopisy, ktoré takto získajú, sú podľa neho takmer všetky relevantné, lebo sa im darí oslovovať ich cieľovú skupinu.

Inzeráty všade

Viaceré firmy však okrem Facebooku a iných sociálnych sietí využívajú aj portály, ktoré im zaručia, že ich inzerát môže vidieť aj milión ľudí. Postupuje tak napríklad kníhkupectvo Martinus.sk, ktoré Facebook využíva len na zvýšenie zásahu svojich inzerátov. Na sociálnej sieti zverejňuje len niektoré voľné miesta, ide o zhruba tri štvrtiny inzerátov.

Okrem toho má ponuky voľných miest, na ktoré hľadá ľudí, aj na svojej podstránke a tiež na pracovných portáloch Profesia.sk a Kariera.sk. Využíva aj startup inhiro.com.

„Zo skúseností sa dajú definovať rozdiely medzi oficiálnymi životopismi a takými, ktoré nám prišli cez sociálne médiá,“ hovorí Jana Hoosová z Martinus.sk.

Na miesta marketéra či office manažéra, ktoré zverejňujú aj cez portály, sa im hlási 100 až 130 ľudí. Na pozície, ktoré sa počas roka viackrát opakujú, príde kníhkupectvu Martinus.sk 30 až 40 životopisov.

Približne toľko ponúk dostanú od záujemcov aj vtedy, ak inzeráty na voľné miesta dajú na vlastnú stránku. Tam je však ponuka adresnejšia. „Ľahšie tak identifikujeme kľúčových kandidátov,“ hovorí Hoosová.

Zatiaľ čo niektoré firmy už bežne vhodných zamestnancov cez sociálne siete hľadajú, iné zatiaľ takýto spôsob oslovovania ľudí len skúšajú.

Do druhej skupiny patrí napríklad UniCredit Bank. „Ale v praxi sme sa stretli už aj s tým, že nám sami záujemcovia o pozíciu uviedli, že sa o nás dozvedeli práve vďaka sociálnej sieti Facebook,“ povedala hovorkyňa Zuzana Ďuďáková.

Banka na Facebooku zverejňuje najmä voľné miesta pre pobočkovú sieť. Inak využíva portál Profesia.sk a sieť LinkedIn.

Na sieti hľadá aj Profesia

Aj keď väčšina firiem využíva na zverejňovanie inzerátov s ponukou práce a hľadanie vhodných zamestnancov portál Profesia.sk, aj ten využíva Facebook, ak chce získať nových kolegov. Všetky ponuky práce zverejňujú na svojom portáli, ale aj na všetkých sociálnych sieťach, kde sú aktívni.

„Na Facebooku máme 40-tisíc priateľov, nemáme dôvod tam ponuku nezverejniť. Zároveň chceme ľuďom, ktorí sa s nami kamarátia, dať vedieť, že hľadáme kolegu,“ hovorí Marcela Glevická z Profesie.

Záleží len na rozhodnutí konkrétnej firmy, kde a ako sa rozhodne svoje voľné miesta zverejniť. „Firma s vyše tisíc zamestnancami by ťažko obsadzovala ponuky iba cez Facebook,“ hovorí Glevická.

Vlastná stránka na Facebooku, kde má firma svojich fanúšikov, je však dobrý kanál, kde sa dá pracovná ponuka zverejniť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie