Denník N

High 5ive: Ako Hania Rani dostala Giacomettiho do klavíra

Poľská klaviristka Hania Rani. Foto - Dynamoliver Dresden
Poľská klaviristka Hania Rani. Foto – Dynamoliver Dresden

Pravidelný osobný výber počinov z mora (pop)kultúry, ktoré by vás mohli zaujať.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

*

Taká ponuka sa neodmieta. Poľská hudobníčka Hania Rani vždy obľubovala dielo Alberta Giacomettiho. Na ponuku nahrať sprievod k dokumentárnemu filmu o umelcovi hneď prikývla. Idea bola presunúť sa do jeho rodného Švajčiarska, najlepšie do hôr. Štúdio v údolí uprostred kopcov poskytlo vhodné útočisko.

Podľa Giacomettiho sa v horách mení perspektíva, veľké sa zdá byť blízko, malé vzdialené. Pre Haniu Rani zasnežená príroda priniesla aj ticho, z ktorého čerpala hudbu. Svetovú pozornosť pritiahla hneď prvým albumom Esja, rýchlo sa stala hviezdou „súčasnej klasiky“. Haniine sochárske improvizácie tiež stoja za vypočutie.

*

Uši zachytia ťahavý zvuk a mozog až po chvíli usúdi, že môže ísť o akýsi zmutovaný saxofón. Nastúpi duniaca basgitara a tlkot bicích, sprevádzaný perkusiami. Nástroje sa upracú do valiaceho sa rituálu, nálada je od začiatku jemne záhadná až strašidelná. Ak má hudba schopnosť navodzovať náladu, tak tu je riadne hustá.

Skladba dnešného dňa sa nazýva

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

High 5ive

Kultúra

Teraz najčítanejšie