Denník N

Šéf zrušeného klubu Orlovňa: Som totálne vyšťavený, nedá sa donekonečna ohýbať chrbát

Pavol Bolebruch. Foto - archív P. B.
Pavol Bolebruch. Foto – archív P. B.

Po 28 rokoch ukončila svoju činnosť skalická Orlovňa. Tomuto rozhodnutiu predchádzala séria dezinformácií, petícia a udanie. V takomto prostredí sa kultúra nedá robiť, odkazujú zástupcovia klubu.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Pre hudobnú scénu je to obrovská škoda. Skalická Orlovňa v máji zo dňa na deň náhle ukončila činnosť. V decembri minulého roka sa skloňovala po útoku na skupinu Berlin Manson, no zasvätenci vedia, že tento kultúrny priestor bol jedným z najdlhšie slúžiacich klubov na Slovensku. O dôvodoch jeho konca sme sa porozprávali s Pavlom Bolebruchom z občianskeho združenia Dvere o. z., ktoré Orlovňu prevádzkovalo.

Orlovňa fungovala v Skalici nepretržite od polovice 90. rokov. Nie je vám ľúto, že po toľkých rokoch končí?

V prvom rade chcem spomenúť, že nie sme klasický klub s dennou prevádzkou. Sme občianske združenie, ktoré svoju činnosť robilo dlhé roky popri džoboch a rodinách členov. Dospeli sme k tomu, že naše mesto doteraz neuchopilo, čo sme zač, čo robíme, ako to robíme, čo všetko to zahŕňa. Vyslovujú z ich strany ústnu podporu, že môžeme ďalej fungovať v mestskej budove Orlovňa a že to všetko podporujú, ale keď príde na lámanie chleba alebo konkrétne rozhodnutie, všetko ide dostratena. Chceli sme sa posunúť dopredu a ponúkli sme mestu projekt stáleho kultúrneho centra Orlovňa 23+, aby sme svoju činnosť sprofesionalizovali a aby sme sa popri práci aj súčasných veľkých finančných nákladoch nedostávali do veľkého stresu a tlaku. Doteraz sme si všetko potrebné na organizovanie koncertov prenajímali – od budovy cez techniky až po ochranku – a za tým všetkým je ešte honorár vystupujúcich. Pri tomto súčte nákladov ide o taký vysokú sumu, že za týchto podmienok sa to už prakticky nedá robiť. Respektíve dá, ale vstupné 18-20 eur za koncert pre ľudí v Skalici a okolí už nie je únosné. Okrem toho sme boli varovaní, že návštevnosť v kluboch nie je taká dobrá ako pred koronou.

Je pravda, že po korone chodia ľudia na koncerty menej?

U nás paradoxne nie. Až sme boli prekvapení. Je to tým, že koncerty nerobíme tak často a program sa nám podarilo zladiť tak, že striedame rôzne žánre a rôzne vekové kategórie.

Projekt 23+ ste predstavili len nedávno, ale krátko nato ste oznámili, že Orlovňa končí. To nedáva zmysel. Čo sa stalo?

Tento projekt nie je čerstvý. Mestu sme ho prvýkrát predstavili už v rokoch 2017 až 2019. Pôvodne cielil na staré skalické kino. To naposledy slúžilo Stredoeurópskej vysokej škole ako aula, ale po jej zrušení a odobratí akreditácie je prázdne. Terajšie vedenie mesta sa však vyslovilo proti. Dôvody boli viaceré a 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie