Denník N

Je to človek, zviera, svätec, mučeník a zároveň duch. Prichádza Zmŕtvychvstanie

Netradičný western s Leonardom DiCapriom pozbieral najviac Zlatých glóbusov a stal sa tak hlavným favoritom aj na Oscaroch. Práve prichádza do našich kín.

Debaty o westerne Revenant Zmŕtvychvstanie ešte dlho neutíchnu, ale momentálne najžiadanejšia historka s víťazným filmom hollywoodskych cien Zlaté glóbusy sa týka nezvyčajnej pochúťky. Skutočne sa Leonardo DiCaprio popasoval so surovou ľadvinou bizóna? Žiadal k tomu herec k zmluve špeciálne dodatky? Prečo to nenechali na filmové triky?

Pre Guardian herec vraví, že len pravá zverina im dala správny efekt. „Najhoršia je membrána na povrchu. Je ako balón. Keď sa do nej zahryznete, je to pocit, že vám praskne ústna dutina,“ vysvetlila novinárom hlavná hviezda filmu mexického režiséra Alejandra Gonzálesa Iñárritu.

Mars aj divočina v Kanade

Informácia pre bulvár je príznačná pre tento ročník druhých najvýznamnejších cien Hollywoodu po Oscaroch. Tamojšie združenie zahraničných novinárov prekvapilo a v nedeľu večer neocenilo príbehy so spoločenským presahom.

Bokom zostala dráma podľa skutočných udalostí o deťoch zneužívaných kňazmi (Spot­light), lesbická melodráma z 50. rokov s najväčším počtom nominácií (Carol) i svojrázna komédia o Wall Street tesne pred prepuknutím finančnej krízy (Stávka na neistotu).

Najlepším filmom s najlepším hercom aj režisérom sa stal zdanlivo odťažitý žáner westernu. Ak si k tomu prirátate, že aj v kategórii komédia/muzikál bral cenu Marťan, dá sa to zhrnúť tak, že oceneniam vládli dobrodružstvá o prežití v nehostinných podmienkach. Jeden z cudzej planéty, druhý z kanadskej divočiny.

Zvláštny western bude v našich kinách od štvrtka. Vznikol podľa skutočného príbehu trapera z roku 1823, ktorý v knihe opísal autor Michael Punke. Keby nebol vymyslený, znel by presne ako z hlavy Jacka Londona: obchodník s kožušinami na výprave v divočine prežije útok Indiánov aj medveďa grizlyho, plazí sa so zlomeninou zamrznutou divočinou, ohrieva sa v útrobách mŕtveho koňa – a nepríde o život, pretože ho vpred poháňa pomsta.

Revenant Zmŕtvychvstanie je dielo dvoch mužov a DiCaprio sa už nechal počuť, že to bola najťažšia úloha v kariére. Napadnutie medveďom sa odohralo technológiou CGI, keď si filmár naštudoval správanie šelmy na YouTube.
Veľa ďalších trikov sa však obísť nedalo. Zarastený herec sa musel učiť strieľať z muškety, naklásť oheň v divočine, komunikovať v dvoch domorodých jazykoch. Pričuchol aj k pradávnym indiánskym technikám liečenia.

Pod povrchom epického dobrodružstva sa však skrýva ešte niečo iné. Rozmer zvláštnej duchovnosti. „Je to človek, zviera, svätec, mučeník a zároveň duch,“ opisuje hrdinu pre Guardian 52-ročný režisér mexického pôvodu. Dodáva, že hoci sám nie je nábožensky založený, verí v dušu, ktorá nie je iba fyzická. „Je to príbeh o prežití, o prispôsobivosti, o triumfe ľudskej vôle. Pre mňa je to však príbeh rozpomínania sa (remembering). Slovo má koreň v spomienke – muž stráca člena (pozn. member) svojej rodiny, časti tela, zuby, vlasy. Chce to všetko získať späť, pokúša sa rozpamätať na seba. Späť sa vracia znovuzrodený.“

Tento dojem duchovnosti podporuje vizuálna stránka filmu s pohyblivou a priznanou kamerou. Divákovi dáva možnosť preciťovať majestátnosť prírody v podhľadoch a vytušiť okolo nej zmrznutý štáb. Ani samo nakrúcanie totiž nebolo bez dobrodružstva.

Peklo na zemi

Magazín Hollywood Reporter ho vo vlaňajšej reportáži nazval „peklom na zemi“. Štáb pracoval v nepriaznivom počasí a teplote aj štyridsať stupňov pod nulou. Pre nedostatok snehu sa muselo dokrúcať v lete v Argentíne. Aj preto sa rozpočet z pôvodných 60 navýšil na konečných 135 mi­liónov dolárov.

Nebyť Iñárrituovho minuloročného úspechu s filmom Birdman, keď získal štyri Oscary, producenti novinky by sa k tomu zrejme odhodlali. Teraz sa zdá, že spravili dobre. Revenanta obostiera podobná povesť ako filmy Fitzcarraldo alebo Apokalypsa, kde z ťažkého nakrúcania a problémov vyklíčilo výnimočné umelecké dielo.

Je to pritom zvláštny titul v kariére mexického filmára. „Vlani to bolo niečo úplne odlišné. Alejandro, čo sa s vami deje?“ padla v zákulisí otázka na Birdmana. Režisér si zavtipkoval, že práve to Revenant má byť. Niečo nové. Zmŕtvychvstanie. „Ale vážne, tento nápad nebol nový. Jestvoval pred Birdmanom,“ potvrdil dlhé dejiny projektu siahajúce až do roku 2001.

Paradoxov je tu pritom viac. Iñárritu, ktorého The New York Times pasovali za nasledovníka Jeana-Luca Godarda, je verný povesti ľavicových umelcov z Latinskej Ameriky. Hollywood v rozhovoroch bežne obviňuje z kultúrnej genocídy, kapitalizmus podľa neho zvyšuje nerovnosti medzi ľuďmi i filmami, keď bráni vzniku stredne drahých snímok. Hovorí, že nerozumie ironickej popkultúre.

Tak sa dal chápať aj jeho Birdman s Michaelom Keatonom. Ako zrkadlo Hollywoodu, ktorý je vyhorený a uzatvorený do seba, satirický pohľad na svet producentov, umelcov, aj kritikov. Revenant Zmŕtvychvstanie je iným filmom, ktorý nie je komornou konverzačnou drámou a otázka, čomu nastavuje zrkadlo, ani nemá zmysel.

Každý rok sa o Zlatých glóbusoch píše ako o predkole Oscarov. Tentoraz to môže priniesť dve veci. Ďalší triumf pre režiséra a prvú sošku pre DiCapria. Na piaty pokus by mu to konečne mohlo vyjsť.

Teraz najčítanejšie