Školský týždeň: Čitateľská gramotnosť štvrtákov a štvrtáčok je na úrovni priemeru EÚ, ale pätina detí nerozumie textu

Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorej cieľom je najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. Podporiť ho môžete tu.
Slovensko sa pravidelne zapája do viacerých medzinárodných testovaní vedomostí a zručností detí a mladých ľudí. Na rozdiel od našich domácich testov umožňujú porovnanie výsledkov v čase, ako aj medzi rôznymi krajinami.
Najznámejšie je meranie OECD PISA, ktoré testuje čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť 15-ročných. Rovnako dôležité a kvalitné informácie nám však poskytujú aj výsledky testovania čitateľskej (PIRLS) a matematickej a prírodovednej (TIMSS) gramotnosti vo štvrtom ročníku základnej školy.
Týmto meraniam sa však venuje oveľa menej pozornosti. Len pred tromi týždňami boli zverejnené výsledky testovania PIRLS 2021, ale ministerstvo školstva im v podstate nevenovalo žiadnu pozornosť.
Skúsme to napraviť a pozrime sa, čo nám jeho výsledky hovoria.
Aké úlohy deti počas testovania riešili
Začnime krátkym zhrnutím, čo testovanie PIRLS meria a ako vyzerá.
Ide o test čitateľskej gramotnosti, ktorá sa chápe ako schopnosť porozumieť a používať také texty, ktoré vyžaduje spoločnosť alebo ktoré majú hodnotu pre jednotlivca.
Test preto obsahoval dva druhy textov. Deväť textov sa zameriavalo na literárny zážitok. Išlo o krátke súčasné aj tradičné príbehy či epizódy, ktoré dopĺňali ilustrácie. Ďalších deväť textov sa zameriavalo na prácu s informáciami. Obsahovali rôzne súvislé aj nesúvislé texty, ktoré dopĺňali diagramy, mapy, ilustrácie, fotografie, grafy alebo tabuľky.
Úlohy boli zamerané na to, ako