Denník N

Seniori a BID – nie je mi to jedno

Rad čakajúcich na autobusovej stanici. Foto N – Tomáš Benedikovič
Rad čakajúcich na autobusovej stanici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak nechceme, aby seniori nad 70 rokov v Bratislave aj o rok zbytočne stáli v dlhých radoch, treba im umožniť, aby zadarmo cestovali aj na občiansky preukaz.

Autor je bývalý primátor Bratislavy

Je množstvo vecí, ktoré nás hnevajú vo verejnom živote alebo v našom bezprostrednom okolí. Ak nad nimi mávneme rukou, ak máme pocit, že my sami to aj tak neovplyvníme, tak sa určite nič nezmení. Lenže ak nás to hnevá, tak nám to nie jedno a potom je viac namieste premýšľať, ako to môžeme ovplyvniť. Či tým, že pôjdeme voliť, aj keď nikto z kandidujúcich nie je náš jednoznačný favorit, či tým, že oslovíme suseda, aby nesypal odpadky za dom, ale do kontajnerového stanovišťa, alebo tým, že spíšeme petíciu a budeme žiadať kompetentných, aby konkrétnu vec rozhodli inak. Úspech nie je zaručený, ale bez tej nádeje, že dokážeme veci zmeniť, by bol náš život šedivejší.

Toto bol dôvod, prečo som sa rozhodol iniciovať petíciu za uľahčenie dopravy seniorov v Bratislavskej integrovanej doprave, aby seniori nad 70 rokov mohli okrem Seniorpasu použiť na preukázanie nároku na bezplatnú prepravu aj občiansky preukaz. Chodím každý deň po pracovnom čase do podchodu na Hodžovom námestí a zbieram podpisy. Ľudia veľmi dobre rozumejú zmyslu petície a nemajú problém sa podpísať.

Viacerí hovoria o tom, že rozhodnutie o Seniorpasoch bolo nedomyslené, lebo nikto seniorom nevysvetlil, načo sú dobré. Niektorí hovoria, že petícia prichádza neskoro, lebo veľa ľudí už má Seniorpas vybavený. No má, vydali im kartičku na päť rokov, ale s kupónom, ktorý je platný iba jeden rok. Čiže o rok budú musieť prísť znovu. A načo? Aby úradom ukázali, že sú ešte nažive? To opäť nikto nevysvetlil.

Ako vlastne toto byrokratické rozhodnutie vzniklo? Už v minulom volebnom období úradníci z BID navrhovali zavedenie kariet seniorov, čo malo byť takzvané evidenčné cestovné na jeden rok. Mestské zastupiteľstvo schválilo v decembri roku 2012 spustenie 1. etapy integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji aj s týmto návrhom, ale ja som ako primátor zavedenie kariet seniorov odmietol a vo februári 2013 som podpísal cenový výmer, v ktorom na preukázanie nároku na bezplatnú prepravu občanov nad 70 rokov stačil občiansky preukaz. Úradníci sa nevzdali a návrh predložili v júni 2015 znovu, tentoraz pod názvom Seniorpas, ktorý podľa nich mal mať cenu okolo 13 eur. Aby som bol presný, materiál predložil primátor Ivo Nesrovnal, ale spracovali ho úradníci.

Bol som jediný, kto v diskusii upozornil poslancov, že týmto krokom zhoršujú podmienky cestovania pre seniorov a rovnako aj pre zdravotne postihnutých. Keďže podstatou materiálu bolo spustenie III. etapy integrovanej dopravy a musela sa spustiť, aby mesto a kraj neprišli o eurofondy, tak to poslanci schválili. V septembri potom opravili svoje rozhodnutie voči ŤZP zmenou zľavy z 50 na 90 percent, ale o senioroch nerokovali. Primátor Nesrovnal akceptoval zavedenie Seniorpasov a podpísal cenový výmer, ktorý spôsobil, že ľudia stáli v dlhých radoch a vybavovali si doklad, ktorého potrebu im nikto nevysvetlil. Ak BID používa ako príklad Pražskú integrovanú dopravu, tak tam okrem Seniorpasu stačí seniorovi nad 70 rokov na preukázanie nároku na bezplatnú prepravu aj občiansky preukaz.

Bratislava síce nie je Praha, ale malo by to stačiť aj u nás. Aby seniori nemuseli o rok stáť znovu v dlhých radoch. Nie je mi to jedno, a preto verím, že túto zmenu poslanci podporia. Lebo tu teraz nejde o peniaze. Ale o úctu a slušnosť voči seniorom v našom meste. Voči seniorom, ktorých dobré prepravné podmienky zabezpečujú ich lepšiu participáciu na živote mesta.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Komentáre

Teraz najčítanejšie