Denník N

Ísť nakupovať do Primarku? Skúste spomaliť, upratať si šatník a vyskúšať experiment: polrok si nič nekúpiť, radí Pažická

Natália Pažická. Foto - Tomáš Thurzo
Natália Pažická. Foto – Tomáš Thurzo

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Hlavné mesto privítalo ďalšiu značku lacnej módy – v bratislavskej Eurovei otvorili pobočku írskej siete Primark. Hlavné mesto je už teraz lídrom v počte maloobchodných metrov štvorcových na obyvateľa, predbieha Prahu aj Londýn.

Influencerka Natália Pažická zverejnila video, v ktorom zákazníkom pripomína, kde sa šije lacné oblečenie v Primarku, ale aj ďalších lacných značiek v nákupných centrách. „Napríklad Primark tvrdí, že priniesol na Slovensko udržateľnú módu. Čo to vôbec znamená? Redukujú emisie? Nepoužívajú toxické chemikálie? To, mimochodom, sľúbili, že spravia, ale doteraz neexistuje dôkaz, že to urobili,“ tvrdí Pažická.

Podľa nej skutočne etické značky oblečenia nemajú kamenné predajne, pretože si to nemôžu dovoliť. Kto chce preto nakupovať eticky, nech skúsi nakupovať menej. „V šatníku toho máme zrejme už aj tak dosť. Možno nemusím mať na svadbe vždy iné šaty, ak nie som nevesta,“ tvrdí.

V rozhovore sa dočítate:

  • kde šije oblečenie Primark a prečo spôsobil počas covidu hladomor,
  • ako videla krajčírky vo fabrike v Číne spať pri šijacích strojoch,
  • aké etické značky odporúča.

Aj do Bratislavy už prišla veľká značka lacnej módy Primark. Ako to vlastne v tomto obchode vyzerá? Vedeli by ste opísať, čo môže zákazník zažiť po tom, čo tam vstúpi? 

V bratislavskej pobočke som nebola, ale navštívila som pobočku v Londýne. Primark má predajne premyslené. Keď tam človek vstúpi, usporiadanie predajne ho presne nasmeruje tak, aby si prezrel všetok tovar. Na konci pri pokladniach čakáte pri regáloch s tým najlacnejším tovarom. To je symbol lacnej módy – nakupujme lacno a v kvantách. Keď nakupujeme lacno, nakupujeme aj častejšie, pretože veci sú jednak menej kvalitné a rýchlejšie sa zničia, no hlavný princíp fast fashion je rýchlo meniace sa trendy. Ako prinútiť ľudí kúpiť si nové rifle, keď si ich kúpili pred mesiacom? Tak, že každých pár týždňov prinesieme nový štýl – od úzkych, cez široké až po roztrhané – aby sme zákazníka prilákali na nový tovar, aj keď má doma už pätoro nohavíc.

Prečo si musí pri vchode zobrať veľkú tašku? 

Nabáda to ľudí na to, aby si nabrali viac tovaru. Máme chuť ju naplniť, hlavne keď ideme do obchodu, ktorý máme zapamätaný ako ten lacný. Všetko, čo sa deje v obchode, nie je náhoda. Sú za tým marketéri, ktorí sa venujú priestorovému dizajnu. Modelujú priestor tak, aby ovplyvnili zákazníka, aby sa správal tak, ako to chce predajca.

Ako napríklad? 

Značky si napríklad dávajú vyvinúť vlastné vône, aby sa zákazníkovi táto vôňa spájala s konkrétnou značkou, už keď vstúpi do obchodu. Ľudia, ktorí to vyvíjajú, sú v tomto biznise veľmi dobre platení a žiadaní. Takisto si značky dávajú vyvíjať vlastný zoznam pesničiek, ktoré v obchodoch hrajú. Napríklad na poschodí, kde je oblečenie pre mladých ľudí, môže hrať hudba hlasnejšie, než na poschodí zameranom na starších ľudí.

A čo v ukladaní tovaru? 

Nemenovaná značka má stratégiu, ktorú potvrdili anonymne aj pracovníci. Do regálov vyložia z produktu len niekoľko konfekčných čísel, aby mal zákazník pocit, že konkrétne tričko nie je vyrobené vo veľkom. Keď sa obsluhy opýtame, či náhodou ešte nemajú moje číslo, pôjdu sa pozrieť do skladu. Napriek tomu, že v sklade je toho kopa, oni budú tvrdiť opak a povedia vám, aké máte šťastie, lebo pre vás ešte jedno číslo našli. Zákazník má pocit, že má obrovské šťastie. Ak aj váhal, či si tričko kúpiť, už ho radšej kúpi, pretože mu bolo súdené.

Pred otvorením v rozhovoroch riaditeľ značky Primark pre strednú a východnú Európu povedal, že lacno môžu predávať aj vďaka dobre nastaveným logistickým procesom. Nemíňajú na štýlových vešiakoch, nemíňajú na reklame. Nie je objektívne pravda, že veľké reťazce môžu sekať náklady a predávať lacnejšie než malí výrobcovia? 

Určite áno. Ak značky vyrábajú tovar vo veľkých množstvách, cena môže byť zásadne nižšia. Podstatné je pozrieť sa na to, prečo vôbec musí Primark obhajovať svoje lacné ceny. Ľudia po celom svete sa začínajú pýtať, ako je možné, že tričko môže stáť menej ako bageta na pumpe. Rozum to neberie, keď vieme, čo všetko sa za výrobou jedného trička skrýva.

Ako to myslíte? 

Bavlna sa pestuje napríklad v Indii. Následne sa prepraví na miesto spracovania, odkiaľ putuje ďalej do fabrík, štítky sa vyrábajú inde, farbenie prebieha inde a podobne. Tričko precestovalo takmer celý svet, kým príde k nám na trh. Ako môže byť jeho cena 2,99 eura? Jedine tak, že niekto niekde nedostal férovú mzdu a prišlo aj k porušeniu environmentálnych zákonov.

Riaditeľ hovorí, že škatule s tovarom posielajú rovno do predajní, čím vedia zrejme ušetriť na expedícii. 

Samozrejme, ceny sa dajú stlačiť dole, ak si firma dobre premyslí logistiku. Ale iba samotná logistika nemôže vysvetliť tieto nízke ceny. Primark a ďalšie značky šetria aj inde – na ľuďoch, ktorí tovar vyrábajú.

Upozornili ste na jeden príklad kresania výdavkov. Primark bol na začiatku pandémie značkou, ktorá zrušila zďaleka najviac svojich objednávok, ku ktorým sa už zaviazala. Aký to malo vplyv na pracujúcich vo fabrikách?

Po začiatku pandémie sa začali zatvárať kamenné prevádzky obchodov. Fast fashion značky prestali mať veľké obraty, a preto sa rozhodli jednoducho si neprevziať objednávky, ku ktorým sa zaviazali. Objednali si

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Mladí

Životné prostredie

Slovensko

Teraz najčítanejšie