Denník N

Bratislava integrovala dopravu, ale plastová kartička stojí u každého inak

Rad čakajúcich na autobusovej stanici. Foto N – Tomáš Benedikovič
Rad čakajúcich na autobusovej stanici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Podľa dĺžky radov cestujúcich sa dá poznať, ktorý dopravca ponúka čipové karty najlacnejšie a najrýchlejšie

Desiatky znudených cestujúcich, väčšinou dôchodcov, stoja v radoch na autobusovej stanici na Nivách. Čakajú na vybavenie čipovej karty, ktorú potrebujú na cestovanie bratislavskou integrovanou dopravou.

Postávajú, šomrú, mrznú. Takýto obrázok zostáva nemenný už viac ako dva mesiace, odkedy Bratislavský kraj spustil integrovanú dopravu. Pri integrovaní osobákov, prímestských autobusov a MHD nestihol integrovať vydávanie čipových kariet.

Zatiaľ čo na autobusovej stanici sa dá kartička vybaviť za tri eurá a na počkanie, na železničnej stanici stojí tá istá platová kartička päť eur. A na jej vybavenie sa môže čakať aj mesiac.

„To je dôvod, prečo sa tie rady tvoria hlavne u nás. Mnoho ľudí si jednoducho ide kartičku vybavovať k nám, pretože sme najlacnejší a cestujúci si nepotrebujú ani priniesť vlastnú fotku,“ rozpráva Peter Sádovský, šéf spoločnosti Slovak Lines, ktorá prevádzkuje autobusovú stanicu.   

Bratislava, 12.11. 2015. Rad čakajúcich na autobusovej stanici. Foto N - Tomáš Benedikovič
Napriek tomu, že napríklad seniori nad 70 rokov majú dopravu v Bratislavskom kraji zadarmo, musia si vybaviť takzvaný SeniorPas. To od spustenia integrovanej dopravy znamenalo postáť si hodinu vo fronte. Foto N – Tomáš Benedikovič

Každý z troch zapojených dopravcov – Slovak Lines, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), i Dopravný podnik Bratislavy – má vlastný spôsob i vlastného dodávateľa na vydávanie čipových kariet a úradníci, ktorí majú na starosti integrovanie dopravy, sa v tomto prípade môžu len prizerať.

„My nemáme kompetenciu zasahovať do obchodných vzťahov medzi dopravcami a ich dodávateľmi, keďže ide o samostatné subjekty,“ krčí ramenami Eva Kukurová, hovorkyňa spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, ktorá má celý projekt na starosti.

Tak napríklad: ZSSK používa pre „električenku“ bratislavskej dopravy rovnaký mechanizmus, ako pre svoje vlastné zákaznické karty. Cestujúci odovzdá žiadanku, fotku a po nejakom čase si môže prísť po hotovú kartičku.

„Oficiálna lehota na vybavenie karty je mesiac, v Bratislave ju však obvykle pripravíme do niekoľkých dní. Informáciu o tom, či je karta hotová, cestujúci získa na Kontaktnom centre,“ vysvetľuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Iné vysvetlenie ponúka Dopravný podnik Bratislavy. Ten si za vybavenie čipových kariet účtuje zo všetkých najviac, 5,30 eura, ale ako bonus zase vraj má najviac otvorených okienok.

„Oproti Slovak Lines máme viac predajných miest, ktoré môžu znamenať ušetrenie času pri vybavovaní,“ podotýka hovorkyňa dopravného podniku Adriana Volfová.

V dohľadnom čase sa na tomto systéme nič nezmení. Koordinátor integrovanej dopravy len všeobecne sľubuje, že bude pracovať na ďalších vylepšeniach.

„Od spustenia integrovanej dopravy monitorujeme situáciu, reagujeme na podnety cestujúcich a postupne hľadáme vhodné riešenia,“ uvádza bez ďalších podrobností hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie