Denník N

Školský týždeň: Čo priniesol školský rok? Deti z Ukrajiny mimo systému, žalobu z Bruselu aj kľúčové reformy

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorej cieľom je najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. Podporiť ho môžete tu.

Máme tu koniec školského roka. Poznačila ho vojna proti Ukrajine, rekordné zdražovanie, vládna kríza, žaloba Európskej komisie aj úsilie o prijímanie dôležitých reforiem z plánu obnovy.

Vojna proti Ukrajine sa neskončila, a tak naše školy navštevovali tisíce detí a mladých ľudí z Ukrajiny. Vysoký nárast cien ešte viac posilnil potrebu zvyšovať platy v školstve. Európska komisia nás zažalovala za segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní. A prijali sme viaceré dôležité zákonné úpravy či dokumenty, vďaka ktorým by sa mali rozbehnúť zásadné zmeny v školstve.

Poďme si teda zhrnúť a zhodnotiť najdôležitejšie udalosti v oblasti vzdelávania, ktoré sa udiali za posledných desať mesiacov.


1. Deti z Ukrajiny nedostávali potrebnú podporu

Už od minulého školského roka do našich škôl začali chodiť deti z Ukrajiny, ktoré utiekli pred vojnou. Vojna proti Ukrajine sa neskončila, a tak sa v školách na Slovensku vzdelávali aj v tomto školskom roku. Ich počet sa v priebehu desiatich mesiacov príliš nemenil. V septembri ich do materských, základných a stredných škôl chodilo približne 10 500 a v apríli zhruba 10 400.

Vzdelávanie týchto detí bolo pre naše školy veľkou výzvou. Žiaci a žiačky z Ukrajiny neovládali slovenčinu, mnohí/mnohé z nich mali psychické ťažkosti a traumy z prežitých udalostí, nemali kamarátov a kamarátky a mali aj odlišné vedomosti a zručnosti. Z viacerých údajov pritom vieme, že naše vzdelávacie prostredie nebolo na začlenenie detí z cudziny dostatočne pripravené.

Napriek tomu štát deťom ani školám v tejto náročnej situácii príliš nepomohol. Doteraz nevytvoril žiadnu stratégiu, ktorá by ľuďom z Ukrajiny uľahčila hľadanie vhodnej školy. Ministerstvo školstva neposkytlo školám dostatok financií a nástrojov, aby dokázali s deťmi z Ukrajiny plnohodnotne pracovať. V školách chýbal po ukrajinsky hovoriaci personál (pedagogickí asistenti či školské psychologičky) a mnohé školy nemali kapacity ani organizovať jazykové kurzy či doučovania.

Ministerstvo školstva dokonca fakticky zrušilo pre deti cudzincov povinnosť

Blahoželáme, máte dobrých priateľov!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo vďaka tomu, že váš priateľ Centrum vzdelávacích analýz je predplatiteľom Denníka N a článok vám venoval. Stačí zadať váš e-mail, nebojte sa, nikdy ho nepredáme inej firme.

Alebo môžete .

Rodičovstvo

Školský týždeň

Každý štvrtok v spolupráci s expertmi z Centra vzdelávacích analýz prináša Školský týždeň najdôležitejšie informácie zo školstva, analýzy a návrhy, ako zmeniť vzdelávanie.

Školstvo

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie