Denník N

Sprievodca 10+1 novými miestami v Prahe, ktoré sa oplatí spoznať

Foto N – Tomáš Hrivňák a Institut pro plánovaní a rozvoj Prahy
Foto N – Tomáš Hrivňák a Institut pro plánovaní a rozvoj Prahy

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

V Prahe sa vždy dá ísť na Karlov most, dá sa však ísť aj na mnohé iné miesta, ktoré tam ešte nedávno neboli. A k tomu ísť trebárs opäť aj na Karlov most.

V tomto článku je výber desiatich zaujímavých nových kultúrnych inštitúcií, verejných priestorov alebo developerských intervencií, ktoré v Prahe pribudli zhruba od pandémie + jedna špeciálna prechádzka, ktorú umožnil nový tunel pod hlavnou stanicou.

Obsah:

Bohatí Česi začínajú byť takí bohatí, že otvárajú veľké výstavné siene

Foto N – Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák
Foto – Kunsthalle Praha
Foto N – Tomáš Hrivňák

Nová súkromná výstavná inštitúcia Kunsthalle je priamo pod hradom v okolí metra Malostranská, v priestore, ktorý miestni volajú Klárov. Názov sa v nemecky hovoriacom prostredí používa pre inštitúcie, ktoré vystavujú umenie, ale nevytvárajú zbierky.

V Bratislave názov používa výstavná sieň moderného umenia pod Slovenskou národnou galériou, v Prahe si ho obsadil podnikateľ Petr Pudil a od otvorenia na jar 2022 irituje aktivistov, ktorí pripomínajú účasť Pudila na privatizácii českého uhoľného priemyslu.

Okrem toho, že Kunsthalle je v Prahe nové miesto pre umenie, ide o architektonickú zaujímavosť. Ide o storočie starú transformačnú elektrickú stanicu, z ktorej je pôvodná najmä fasáda, zvnútra ide o novú budovu. Betónový priestor lobby pripomína brutalistický Barbican v Londýne a pôsobí, že sa nachádzate v špičkovej svetovej výstavnej sieni. Prestavba stála v prepočte takmer 35 miliónov eur.

Kunsthalle má bohatého donora, ale zrejme aj príkaz majiteľa zarobiť si na seba. Prejavuje sa to vstupným (stojí v prepočte cez 12 eur) aj výstavným programom. Napríklad prvá výstava sa volala Kinetizmus, o úlohe elektriny v umení a odkazovala na históriu budovy ako trafostanice. Budova bola plná pôsobivých pohyblivých a svietiacich výpožičiek z celého sveta, ideálnych pre postovanie na sociálne siete. Na najvyššom poschodí je, samozrejme, bistro s výhľadom, ktoré sa snaží pôsobiť aj na trhu pražských reštaurácií.

Kunsthalle expandovala aj do okolia – v zanedbanom parčíku pred budovou sú umiestnené betónové modely slávnych pražských modernistických stavieb, ako obchodný dom Kotva, Žižkovská televízna veža či hotel Praha. Mnohé z modelov sú poškodené – najprv to pôsobí, že ich niekto možno roztrieskal kladivom, v skutočnosti sú v tomto stave zámerne, aby upozorňovali na ohrozenie, v ktorom sa stavby nachádzajú (niektoré, napríklad Hotel Praha, už nestoja a niektoré boli vždy len plánmi). Výstavu sa oplatí vidieť po zotmení, keď sú modely efektne nasvietené.

Pokus Penty dobre sa zapísať do centra Prahy začína byť viditeľný

Lepšie je nakupovať vo veľkom a asi preto finančná skupina Penta nakúpila vo veľkom nielen architektúru, ale aj značku „Zaha Hadid“ pre svoje projekty v Bratislave a Prahe.

V oboch prípadoch ide o brownfieldy, teda pôvodne priemyslom či železnicou užívané územia, ktoré sa zmenou ekonomických tokov uvoľnili. V Bratislave ide o obytné vežiaky, v Prahe o kancelárie. V Bratislave ide o snahu definovať nové centrum, v Prahe však neodškriepiteľne o centrum ide,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Svet

Teraz najčítanejšie