Nová éra pre ľudstvo? Vedci sú opatrní, výskum o supravodičoch treba najprv overiť

Ilustračné foto – Adobe Stock

Materiál LK-99, ktorý opísali juhokórejskí vedci, vykazuje supravodivosť pri normálnom tlaku a normálnej teplote. Taký materiál by mal široké uplatnenie, no viacerí vedci sú opatrní a hovoria, že si treba počkať na nezávislú kontrolu pôvodného výskumu.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Minulý týždeň vydali juhokórejskí fyzici dva články, podľa ktorých vytvorili materiál vykazujúci supravodivé vlastnosti pri normálnej teplote a normálnom tlaku.

V jednej zo štúdií o význame materiálu napísali, že veria, že „ľudstvu otvorí novú éru“.

„Ak sa výsledky potvrdia, išlo by o fantastický výsledok,“ povedal fyzik Fedor Gömöry z Elektrotechnického ústavu SAV.

Niektorí hovoria o možno najväčšom fyzikálnom objave našich životov. Zdroj – Alex Kaplan/X

Uvedený materiál by sa dal využiť na stavbu účinnej elektrickej siete, ktorá by šetrila obrovské množstvo energie, na vybudovanie superrýchlych vlakov „maglev“, ktoré sa vznášajú nad koľajnicami, na lacnejšie zobrazovacie techniky v zdravotníctve alebo pri vývoji kvantových počítačov.

To je len náznak možných aplikácií materiálu, ktorý pre vedeckú obec predstavuje pomyselný svätý grál. Fyzik Fedor Gömöry označil taký materiál za „zázračný“.

Na fanfáry je skoro

Lenže na fanfáry je v tejto chvíli priskoro. Ani jedna zo štúdií dosiaľ nevyšla vo vedeckom časopise a zatiaľ sa len zavesili na úložisko arXiv. To znamená, že práce ešte nie sú recenzované (neprešli kontrolou kolegov, ktorá predchádza vydaniu vo vedeckom časopise).

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Prírodné vedy