Odchádzajúci hudobný riaditeľ Opery SND: Aj u nás chcú ľudia štrajkovať

Rakúsky dirigent FRIEDRICH HAIDER končí v Bratislave v polovici sezóny. Tvrdí, že divadlo má veľké problémy, no minister kultúry ho ignoroval. Stretli sme sa pár hodín pred premiérou Mozartovej opery Cosi fan tutte, ktorú naštudoval.

Rakúsky dirigent Friedrich Haider (54) bol vo veku dvadsaťdeväť rokov vymenovaný za hudobného riaditeľa Opera National du Rhin v Štrasburgu. V repertoári má 60 operných titulov, dirigoval vo Viedni, v Berlíne, v Amsterdame, v Benátkach či v New Yorku, aj London Symphony Orchestra, Českú filharmóniu, Ako hosťujúci dirigent účinkuje so zborom a orchestrom Slovenskej filharmónie. Od roku 2009 hosťuje v Slovenskom národnom divadle. Od roku 2012 bol riaditeľom Opery SND, v septembri 2015 sa stal jej hudobným riaditeľom. Foto N - Tomáš Benedikovič

Prečo ste až teraz zverejnili, že odchádzate, keď o krátení peňazí pre SND ste vedeli už dlhšie?

Že chcem odstúpiť, som vedel už niekoľko mesiacov, s vedením sme sa dohodli, že to oficiálne odkomunikujeme v rámci tlačovej konferencie k novej sezóne.

Hlavný dôvod je, že vám ministerstvo na aktuálnu sezónu škrtlo 600-tisíc eur a ešte aj rozpočet na nové nástroje?

Áno. S pánom ministrom sme sa stretli dvakrát, iba počas mojej prvej sezóny. Nie som typ, ktorý by vyhľadával konfrontáciu, no myslím si, že keď prosím ministra o prijatie, mal by som dostať aspoň nejakú odpoveď. Ja ako vedúci pracovník umožňujem všetkým zamestnancom osobne so mnou hovoriť. Druhá vec je slušnosť aspoň zareagovať, keď ma niekto požiada o rozhovor. Som riaditeľom v najväčšej kultúrnej inštitúcii na Slovensku, minister je môj nadriadený. Keď nemám možnosť stretnúť sa s ním, chýba mi základ na to, aby som tu mohol pracovať.

Urýchlilo vaše rozhodnutie, že Slovenskej filharmónii ministerstvo zvýšilo platy?

Áno. Svoju prácu v SND som vnímal v dvoch rovinách. Cez umelecké úlohy som zodpovedný za dramaturgický plán a celkové smerovanie opery. Zodpovedný som však aj za zamestnancov, orchester, sólistov, zbor. To všetko sú špecializované povolania, ktoré sú nedocenené. Mali sme výborné recenzie, predstavenia mali aj dobrý ohlas u publika. Viem to porovnať, pretože dirigujem aj inde. Lenže ľudia sú zle zaplatení, musia si privyrábať a hľadať si druhé zamestnanie inde, aby uživili rodiny. Ako mám navodiť kreatívnu atmosféru? Kladiem vysoké nároky, no nedá sa vyžadovať to isté od ostatných, keď majú pocit, že ich práca nie je dostatočne ohodnotená. Môžem niekomu hovoriť: včera si odohral výborné predstavenie, keď on si nie je istý, či bude môcť kúpiť dieťaťu veci na zimu?

Nepreháňate?

Tak to je. Doprajem filharmónii všetky peniaze, ktoré získa, ale mala by existovať aspoň istá rovnováha. Môžem zvýšiť jednému členovi orchestra plat, ale potom prídu za mnou všetci ostatní. Keď som hovoril pánovi ministrovi, že s platmi treba niečo urobiť, odpovedal, že to je vec generálneho riaditeľa divadla. Lenže on má k dispozícii iba rozpočet, ktorý musí rozdeliť. A keď niekde zvýši, inde mu budú peniaze chýbať.

Takže existujú len dve možnosti – viac peňazí alebo menej predstavení?

Presne tak. Buď dostaneme lepší rozpočet, alebo zmeníme systém prevádzky. Momentálne je divadlo na dobrom umeleckom základe a potrebuje veľmi múdre rozhodnutie ministra, ako má fungovať ďalej. Ak už nie sú peniaze, dobre, ale potom sa bavme o kvantite. Znížme počet predstavení a robme menej premiér. Lenže to, samozrejme, ministerstvo nechce. Každé štátne divadlo má produkovať čo najviac. Robili sme veľa konkurzov na hráčov. Každý vie, aké sú tu platy, takže už základná úroveň nie je príliš vysoká. Najlepší muzikanti idú inde. Ale v dvoch prípadoch sme mali veľké šťastie. Našli sme výbornú huslistku a violistu, rozhodli sa nastúpiť k nám. Keď sa vo filharmónii zvyšovali platy, hneď tam prešli. Nie som žiadny Sizyfos.

Problémy v opere SND sa zviditeľnili pri predchádzajúcej premiére. Janáčkova Vec Makropulos mala medzinárodné obsadenie a veľký potenciál, no stala sa z nej kauza. Prečo?

Sú isté pravidlá, ktoré vo veľkom divadle musia platiť. Jedným z nich je, že najneskôr do jednej musí byť hotový termínový ferman na ďalší deň.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Rozhovory

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |