Poškodená batéria elektrického auta môže začať horieť za pár sekúnd, nie sme na to pripravení

Na Slovensku ešte len testujeme hasenie elektroáut, hovorí bezpečnostná technička. Pre nabíjačky elektromobilov nemáme pravidlá, máme len nezáväzné odporúčanie hasičov, aby ich v podzemných garážach umiestňovali pri vjazde – aby horiace auto dostali von.
➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Simona Kalinovská je bezpečnostná technička a špecialistka požiarnej ochrany a stala sa ambasádorkou medzinárodnej Asociácie pre požiarnu ochranu, ktorá spolupracuje s Európskou úniou na príprave legislatívy a vzdelávaní.
V rozhovore rozpráva aj o tom:
- prečo je väčšie riziko požiaru pri spaľovacom aute, ale je ťažšie uhasiť elektrické auto;
- čo je bezpečná vzdialenosť pri nabíjaní auta aj elektrokolobežky doma;
- aké problémy môžu nastať pri hasení elektroáut.
Ste vyštudovaná ekonómka. Ako ste sa dostali k špecializácii na hasenie?
Nechcem, aby to znelo ako klišé, ešte nemám na to nejaký výraz, ale vždy som chcela robiť niečo, čo reálne pomáha.
Témou najbližších rokov je a bude určite elektromobilita. Svet rieši ekológiu, dojazd elektrických áut, ich ceny, nabíjacie stojany. Riešime rovnako intenzívne aj sprievodné javy, ktoré s používaním elektromobilov prichádzajú? Myslím tým napríklad hasenie požiarov.
Reálna legislatíva neexistuje, je v procese prípravy. Svet ešte nie je úplne pripravený na rastúcu elektromobilitu.
Na čo presne nemáme legislatívu?
Napríklad ideme stavať nabíjacie stanice pre elektromobily a neexistuje k tomu predpis, či už od stavebných úradov, alebo od hasičov. Je iba odporúčanie spred dvoch rokov, nemusíte však podľa neho postupovať, má len odporúčací charakter. Na čo zatiaľ myslia, je umiestňovanie nabíjacích staníc v podzemných parkoviskách blízko k východu, aby vedeli v prípade požiaru dostať auto von, aby sa ďalej nešíril oheň.
Aktuálne robím ako špecialistka požiarnej ochrany projekt v nákupných centrách, tak som sa informovala u hasičov, ako mám postupovať. Dostala som iba štandardné informácie o zabezpečení, napríklad aby sa nešíril dym, pretože splodiny horenia sú toxické a najnebezpečnejšie.
Je hasenie elektromobilov téma? Videl som v správach, ako ťahajú horiacu holandskú loď a dôvodom požiaru boli údajne elektromobily ako jej náklad.
Počet elektromobilov rastie. Ešte nemáme s nimi dostatok skúseností, určite sa témou stanú. Teraz máme dopravné nehody klasických benzínových áut a to isté sa nám bude stávať s elektromobilmi. Sú to len ďalšie typy vozidiel – „elektrospotrebiče“.