Denník N

Začali kresliť ďalšiu etapu električky v Petržalke, dvojitý rozchod povedie odnikiaľ nikam

Bratislava dostane ďalšiu kuriozitu. Dvojitý rozchod koľajníc pre električky a vlaky zostane zrejme izolovaný medzi Štúrovou ulicou a začiatkom Petržalky.

Zo satelitných máp je to dobre vidieť. Stredom Petržalky sa vinie široký pás zelene, ktorý dnes Petržalčania využívajú na prechádzky alebo vyvádzanie psov.

Vytýčili ho ešte v osemdesiatych rokoch socialistickí plánovači pre trasu nikdy nepostaveného bratislavského metra. Odvtedy zostáva nezastavaný.

V súčasnosti sa rozbieha už niekoľký pokus, ako toto územie využiť na lacnejšiu náhradu metra v podobe električiek. Tie by sa podľa predstáv bratislavského magistrátu mali stať kľúčovým druhom MHD pri doprave ľudí z Petržalky do centra mesta.

Primátor Ivo Nesrovnal koncom októbra, bez zbytočnej publicity, zadal zákazku za zhruba 790-tisíc eur na vypracovanie projektu „druhej etapy električky do Petržalky“.

Dvorní projektanti mesta z firmy Reming majú nakresliť trasu od Námestia hraničiarov, kde dnes končí prvá etapa, až na úplný koniec Petržalky.

„Predĺžením električkovej trate umožníme väčšiemu počtu obyvateľov najväčšej mestskej časti dostať sa do centra mesta rýchlo a jednoducho,“ sľubuje bratislavský magistrát.

Video: Zničí električka ticho a zeleň?
autor: Martina Pažitková

Účet za druhú etapu sa odhaduje na sedemdesiat miliónov eur. Termíny magistrátu opäť horia. Mesto musí projekt stihnúť do konca roka 2020, ináč príde o možnosť kryť väčšinu nákladov z peňazí Európskej únie.

Takúto situáciu Bratislava aktuálne zažíva pri obnove Starého mosta, ktorá sa musela stihnúť vyfakturovať do konca roku 2015. Primátor v decembri oznámil, že termín dodržal, hoci na moste stále pokračujú dokončovacie práce.

„Na druhú etapu električky má mesto celých päť rokov, technicky sa to stihnúť dá,“ poznamenáva Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

Keď Bratislava buduje

Prvé rozhodnutia k výstavbe električky do Petržalky prijali bratislavskí poslanci už v roku 2004. Trať má podľa pôvodných a doteraz nezmenených plánov viesť cez Starý most až na koniec sídliska do stanice Janíkov dvor. Merať má necelých sedem kilometrov.

Pre porovnanie: Praha od roku 2004 predĺžila svoje metro o jedenásť kilometrov a vybudovala osem nových staníc.

Mapa: Prvá a druhá etapa električky

elektricky_web2

Bratislavský magistrát má pritom už niekoľko rokov k dispozícii všetko podstatné: nemusí sa napríklad zdržovať s výkupom pozemkov, so zmenami územného plánu, vyčlenené má aj peniaze z Európskej únie.

Projekt podporujú i viaceré občianske iniciatívy. „Pokiaľ sa ten projekt riadne dokončí, obyvatelia dostanú pohodlnú alternatívu, ako sa vyhnúť zápcham pri ceste do centra a späť,“ hovorí Milan Perný zo Združenia za efektívnu a ekologickú dopravu, ktorý prednáša na Slovenskej technickej univerzite.

Navyše, po dokončení Starého mosta už bude mať magistrát to najhoršie za sebou. „Most cez Dunaj bol tou najťažšou a najdlhšou časťou stavby. Všetko teraz závisí už len od toho, ako energicky bude mesto ďalej postupovať,“ poznamenáva Fundárek.

Pre porovnanie: Praha od roku 2004 predĺžila svoje metro o jedenásť kilometrov a vybudovala osem nových staníc. Foto N – Tomáš Benedikovič
Pre porovnanie: Praha od roku 2004 predĺžila svoje metro o jedenásť kilometrov a vybudovala osem nových staníc. Foto N – Tomáš Benedikovič

Električka do Petržalky sa však už teraz stala ďalším príkladom toho, že na bratislavskom magistráte nič nie je isté.

Napríklad samotný projekt už bol jedenkrát nakreslený: firma Reming ho dodala ešte za exprimátora Milana Ftáčnika, za ktorého sa začala stavať prvá etapa cez Starý most.

Ftáčnikovo vedenie sa však nedržalo pri zemi. Jeho úradníci presadzovali, aby popri samotnej trati projektanti nakreslili i štvorprúdovú cestu.

Okrem toho magistrát zvažoval, že celý zelený pás bude v ďalšom kole zastavaný pozdĺž trate mali vyrásť nové námestia, parky či obchody.

1pohlad z hora
Takto by mohol vyzerať „urbanizovaný“ stred Petržalky podľa návrhu združenia APROX – Dopravoprojekt . Bol to jeden z návrhov v urbanistickej súťaži z čias primátora Milana Ftáčnika.

Zvlášť predstava štvorprúdovej cesty popri kanáli Chorvátske rameno vyvolávala značné emócie. Proti sa vtedy postavili miestni obyvatelia a dokumentácia putovala do koša.

Ftáčnikov nástupca Nesrovnal si teraz objednal nový projekt, ale zatiaľ len v minimalistickom variante. Podľa nového zadania majú projektanti nakresliť len samotnú trať, zastávky a križovanie s cestami.

„Môže sa teda stať, že firma Reming len vypustí štvorprúdovku a za 800-tisíc eur nakreslí zhruba to isté, čo pred pár rokmi,“ poznamenáva Perný.

Zbytočný rozchod

Ďalším problémom je rozchod koľajníc. Prvá etapa električky do Petržalky je postavená na takzvanom duálnom systéme. To znamená, že cez Starý most a v priľahlých úsekoch sú natiahnuté dva páry koľajníc: jeden pre električku (1000 mm), druhý pre vlak (1435 mm).

Foto N - Tomáš Benedikovič
Dvojitý rozchod sa dnes začína na Štúrovej ulici pri budove generálnej prokuratúry a končí o dva a pol kilometra ďalej pri Námestí hraničiarov v Petržalke. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bývalý primátor Ftáčnik i jeho nástupca Nesrovnal totiž radi hovorili o pláne, že centrom Bratislavy by raz mohli premávať odľahčené vlaky zvané Tram-train. Tie by mohli doviezť napríklad cestujúcich ľudí z Trnavy bez prestupovania až do Petržalky a naopak.

„Železnicu môžeme v meste umiestniť do tunela alebo na pylóny. Už pri súčasnej obnove Starého mosta sa robí rozchod nielen pre električky, ale aj pre vlaky. Toto sú projekty, ktoré Bratislava potrebuje,“ hovoril ešte v októbri Nesrovnal v rozhovore pre Denník N.

V čase, keď prednášal tieto slová, však podpisoval zmluvu s projektantom, kde už dvojitý rozchod koľajníc v Petržalke vylučujú. „Predmetom zmluvy je vypracovanie dvoch variantov s vylúčením rozchodu trate 1435 mm,“ uvádza zmluva.

Výsledkom bude situácia, ktorá sa možno raz objaví v zozname najväčších kuriozít hlavného mesta. Dvojitý rozchod totiž podľa súčasných plánov má zostať izolovaný medzi Štúrovou ulicou a Námestím hraničiarov, teda v úseku dlhom 2,4 kilometra.

Využívaný však bude iba rozchod pre električky. Naproti tomu koľajnice pre vlaky budú len hrdzavieť, až ich po pár rokoch robotníci vytrhajú ako zbytočné.

Sľuby vs. realita

Prečo sa primátor rozhodol pokračovať len v električkovom rozchode, sa oficiálne nevie – magistrát zatiaľ podrobnosti k druhej etape poskytovať nechce. „V súčasnosti intenzívne pracujeme na príprave projektu, v najbližšom čase o ňom budeme informovať,“ odpovedá hovorkyňa Ivana Skokanová.

Toto rozhodnutie ide dokonca priamo proti Nesrovnalovým predvolebným sľubom, v ktorých hovoril o vybudovaní „rýchlodráhy cez stred mesta“.

Video: Ivo Nesrovnal na predvolebnom videu navrhuje sieť rýchlodráhy

Odborníci, ktorí projekt dlhodobo sledujú, si vyškrtnutie železničného rozchodu vysvetľujú okrem iného podmienkami na čerpanie peňazí z eurofondov – Európska komisia je vraj v súčasnosti ochotná financovať len rozvoj električkovej dopravy.

„Práve absencia železničného rozchodu v šírke 1435 milimetrov je podmienkou Európskej únie na financovanie druhej etapy,“ hovorí Fundárek.

Paradoxné je, že za bývalého primátora Ftáčnika magistrát hovoril presný opak. „Hlavný dopravný inžinier vtedy tvrdil, že bez duálneho systému nemôže byť stavba financovaná z eurofondov, teraz chce Európska únia presný opak. Ja sám tomu nerozumiem,“ dodáva Fundárek.

České súpravy ForCity sa stali prvými nízkopodlažnými, klimatizovanými električkami v Bratislave. Šesdesiat kusov nakúpilo mesto z eurofondov. Foto N - Tomáš Benedikovič
Na dopravu do Petržalky budú nasadzované nové obojsmerné české električky ForCity, ktoré na konci trate nepotrebujú obratisko. Foto N – Tomáš Benedikovič

Urobiť dva rozchody namiesto jedného pritom nie je len kozmetická úprava. Prímestské vlaky Tram-train môžu byť totiž ťažšie než bežné električky, čo znamená, že by potrebovali pevnejšie podložie.

Pokiaľ sa teda magistrát v druhej etape uspokojí len s električkovým rozchodom, v budúcnosti by už nemusel mať možnosť len tak jednoducho dokresliť druhú koľaj. Aspoň nie bez toho, aby projektanti dodatočne spevnili podložie a prispôsobili druhému rozchodu nástupištia.

Na druhej strane, pre koncept prímestských vlakov do Petržalky chýbajú v súčasnosti akékoľvek relevantné štúdie. „Nikto nevie, ako často by mali jazdiť, z akých smerov a či by železnica na príjazdových tratiach do Bratislavy takéto zahustenie vôbec uniesla,“ poznamenal zdroj blízky magistrátu.

Električka nad zemou

Ďalšou otázkou je, ako presne bude električková trať v Petržalke vyzerať. Nie je napríklad jasné, akým spôsobom električka „preskočí“ cesty, ktoré má na dráhe. „Problémom sú tri najvyťaženejšie cestné komunikácie, ktoré bude musieť električka prekrižovať,“ hovorí Perný.

Elektrickova-trat-v-Petrzalke-bez-subeznej-stvorprudovky
Takto idylicky by električka v Petržalke mohla, aspoň teoreticky, vyzerať. Vizualizácia: Občianska iniciatíva Lepšia doprava/Marek Antoniaci
20160113_123303
Ulica Romanova pri obchodnom dome Kaufland patrí k tým, kde budú musieť projektanti vymyslieť, ako dostať električku z jednej strany na druhú. Foto N – Vladimír Šnídl

V týchto miestach môžu projektanti nakresliť buď obyčajnú križovatku so semaformi, ktoré by dali automaticky červenú autám, keď sa bude blížiť električka. Alebo navrhnú takzvané mimoúrovňové križovanie.

„To znamená, že by sa vybudoval napríklad nadjazd. Vďaka tomu by električka nezastavovala dopravu a zároveň by nebola celá trať spomalená, pokiaľ by na niektorej križovatke došlo k nehode,“ spresňuje Perný.

Podľa niektorých aktivistov by električka mohla byť vedená nad zemou i po väčšinu svojej trasy.

„Estakády pre električky sú v niektorých západoeurópskych mestách celkom bežné. Ich výhodou je, že v porovnaní s klasickým násypom šetria zelené plochy,“ dodáva Perný.

Magistrát k týmto podrobnostiam zatiaľ mlčí. Oficiálne hovorí len toľko, že nepočíta so žiadnou štvorprúdovkou.

„Výstavbu súbežnej komunikácie realizovať nebudeme. V rámci projektu druhej etapy, naopak, uvažujeme nad vybudovaním cyklochodníkov pozdĺž celej trasy,“ uvádza Nesrovnalova hovorkyňa Ivana Skokanová.

Stále však prichádza do úvahy aj predstava z čias primátora Ftáčnika, že by sa celé územie mohlo zastavať rôznymi polyfunkčnými budovami. Územný plán to naďalej umožňuje.

„Projektanti majú v súčasnosti zadanie nakresliť len samotnú električkovú trať. O tom, či následne dôjde i k nejakej ďalšej zástavbe, sa v súčasnosti vedú debaty,“ poznamenal zdroj z magistrátu.

Ako sa zmení MHD v Petržalke

Po spustení prvej etapy električkovej trate, čo by sa podľa posledných sľubov magistrátu malo odohrať na prelome marca a apríla, budú do Petržalky presmerované dve električkové linky. Prvou bude linka číslo 1, ktorá vedie z Hlavnej stanice cez Obchodnú a Námestie SNP, druhou bude linka číslo 3 z Rače, cez Račianske mýto a Americké námestie.

Na petržalskej strane pribudnú celkovo tri zastávky električky: Viedenská kúsok za Starým mostom, zastávka Farského na ulici Bosákova a konečná zastávka Jungmannova Petržalka blízko Námestia hraničiarov.

V bezprostrednej blízkosti týchto zastávok sa nachádza len niekoľko panelákov. Väčšina obyvateľov Petržalky, pokiaľ bude chcieť električku využívať, sa k nej bude musieť odviezť autobusmi.

Na prestup bude vhodná len autobusová zastávka Farského, pretože konečná pri Námestí hraničiarov je od najbližších autobusových zastávok vzdialená desiatky metrov.

Cez zastávku Farského v súčasnosti prechádzajú tri autobusy: 84, 95 a 99. Dopravný podnik na tom nebude chcieť nič meniť, z autobusov s týmito číslami bude možný priamy prestup na električku v Petržalke. Trasu linky 95 však plánuje skrátiť, aby jazdila len v Petržalke medzi Vyšehradskou a Bosákovou a nezachádzala na druhú stranu Dunaja, ako je to dnes.

Popritom chce dopravný podnik zrušiť autobusovú linku číslo 82, ktorá dnes vedie od Mosta SNP do zastávky Sad Janka Kráľa na nábreží na petržalskej strane. Spojenie s nábrežím majú po novom pokrývať práve električky (najbližší výstup bude na zastávke Viedenská kúsok za Starým mostom).

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie