Nebezpečná križovatka v Košiciach sa zmení: Autá spomalia, viac priestoru dostanú chodci aj cyklisti

Súčasťou úprav bude aj maľba na asfalte, ktorá bude najväčšia na Slovensku.
➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Na vyťaženej križovatke v širšom centre Košíc už chodci a cyklisti nebudú musieť prechádzať dlhým úzkym priechodom cez päť jazdných pruhov a čakať, kým im autá dajú prednosť. Začína sa s úpravami, ktoré by ju mali urobiť bezpečnejšou.
Ide o výsledok iniciatívy Čas spomaliť. Stojí za ňou niekoľko občianskych organizácií a mesto, ktoré na rozsiahly dopravno-umelecký projekt získali prestížny grant od nadácie bývalého starostu New Yorku Michaela Bloomberga.
„Vnímame to ako začiatok upokojovania dopravy v meste,“ vraví Ivana Skoumalová, členka združenia Iniciatíva Poď na dvor, ktorá projekt iniciovala. „Keď chceme bezpečnejšie ulice, musíme tomu niečo obetovať. Doposiaľ to boli čas a bezpečnosť zraniteľných účastníkov a účastníčok premávky, teraz je načase obetovať rýchlosť prejazdu áut.“


Za nebezpečnú ju považujú chodci aj vodiči
Otázka bezpečnosti ciest je medzi Košičanmi dlhodobo diskutovanou témou. Len v centre mesta a jeho širšom okolí je hneď niekoľko nebezpečných a nepriehľadných úsekov, zákrut a križovatiek, na ktoré aktivisti aj verejnosť dlhodobo poukazujú.
Jednu z nich je aj frekventovaná križovatka neďaleko Mlynského náhonu, ktorá prepája historické centrum s ďalšími časťami mesta, rezidenčnými štvrťami aj plánovaným novým mestským centrom pri Hornáde.
„Problémom je, že križovatka vyzerá ako kruhový objazd, ale nie je, no vodiči, ktorí sú neskúsení alebo ju dobre nepoznajú, si ju často s kruhovým objazdom zamieňajú,“ vraví Ivana Skoumalová.
Upozorňuje, že na križovatke chýba svetelná signalizácia, chodci musia prechádzať cez päť jazdných pruhov, ktoré sú široké, čo vodičov vedie k rýchlej jazde. „Autá si to šinú z každej strany a ľudia musia cez priechod doslova bežať, čo sa neraz stalo aj mne,“ vraví Skoumalová a dodáva, že na križovatke chýba aj cyklistická infraštruktúra.

Na to, že je križovatka problémová, upozornili aj ľudia v dotazníku, ktorí iniciátori projektu Čas spomaliť urobili začiatkom februára. Na prieskume sa zúčastnilo takmer deväťsto respondentov. Až 69 percent opýtaných chodcov cítilo na križovatke ohrozenie, pritom viac než 80 percent ľudí, ktorí križovatkou prechádzajú, idú s deťmi, na bicykli alebo patria k zdravotne znevýhodneným.
Dáta z prieskumu zároveň ukázali, že viac ako 60 percent vodičov