Denník N

Dielo dňa: Mesto na motorovej píle

Ján Vasilko: Mesto na motorovej píle, 2014. Akryl na plátne. 110 x 150 cm. Foto - Martin Marenčin.
Ján Vasilko: Mesto na motorovej píle, 2014. Akryl na plátne. 110 x 150 cm. Foto – Martin Marenčin.

Nechcem, aby tomu hocikto rozumel, hovorí Ján Vasilko, ktorý svoje maľby práve vystavuje v Bratislave.

Francúzske kľúče, vysávač, motorová píla, domy a stroje v čudných mierkach a absurdných súvislostiach. To všetko sa na maľbách Jána Vasilka stretáva v zvláštnej, precízne vystavanej kompozícii, ktorá na prvý pohľad pôsobí dokonalo, uhladene a bizarne zároveň.

Ján Vasilko je na našej scéne známy, etablovaný autor, s jasne rozpoznateľným rukopisom. Hrdinovia a deje jeho obrazov však vôbec nie sú jednoznačné. „Vasilko scény úmyselne šifruje. Vedome sa vyžíva v ich nečitateľnosti, jasný a zrozumiteľný obsah by ho bytostne nudil. Tajomstvá svojich obrazov si starostlivo stráži, odmieta ich sprostredkovať každému,“ píše kurátorka výstavy v Soge Nina Gažovičová.

Vasilko sa podľa nej vracia vo svojej tvorbe späť „ku koreňom“. Stále však necháva na diváka, či v jeho maľbách rozozná odkazy na medzivojnové avantgardy, na slávnu Hamiltonovu koláž, alebo v nich uvidí skôr spomienky na detstvo prežité v prostredí socialistického východného Slovenska, sektorového nábytku, vypínajúcich sa železiarní  a Zlatej brány.

Výstavu v Soge, ktorá nesie názov Všetko môže byť lepšie, si môžete pozreiť do 27. februára.

Ján Vasilko: Trojhlavý drak. 2014. Akryl na plátne. 110 x 180 cm. Foto - Martin Marenčin.
Ján Vasilko: Trojhlavý drak. 2014. Akryl na plátne. 110 x 180 cm. Foto – Martin Marenčin.

Ján Vasilko (1979) absolvoval Katedru výtvarných umení Fakulty umení košickej Technickej univerzity (doc. Adam Szentpétery, prof. Rudolf Sikora). Je súčasťou silného generačného nástupu (Sirka, Dovičáková, Džuppová, Kyša, Čerevka, …), ktorý v polovici „nultých rokov“ naštartoval posun v geografickom rozložení výtvarných síl na Slovensku. Spolu s Petrom Králikom založil v roku 2003 zoskupenie Strana železných, ktoré sa sústredilo na absurdnú a utopickú činnosť v záujme ochrany práv a slobôd starých a nových strojov a poľnomechaniznov. V roku 2005 sa stal laureátom Ceny Oskára Čepana, v roku 2009 získal vo Viedni medzinárodné ocenenie Strabag Artaward International.

 

Dielo dňa

Teraz najčítanejšie