Denník N

Niektorí rodičia na protest nechali doma aj školáka, ktorému nezatvorili školu

Foto - Facebook/ŠTRAJK RODIČOV/Iniciatíva Bratislavských Rodičov (IBR)
Foto – Facebook/ŠTRAJK RODIČOV/Iniciatíva Bratislavských Rodičov (IBR)

Na stretnutí rodičov so štrajkujúcimi učiteľmi sa veľa hovorilo o tom, že by učitelia potrebovali podporu práve od nich.

Učitelia už tretí deň pokračujú v ostrom štrajku. Ministerstvo školstva tvrdí, že počet zavretých škôl sa každým dňom znižuje. Kým v prvý pracovný deň bolo zatvorených 179 škôl a o deň nato 151, včera to bolo 137, čo predstavuje 2,04 percenta zo všetkých škôl. Potvrdzujú to aj čísla Iniciatívy slovenských učiteľov (ISU).

V stredu bolo do štrajku zapojených stále viac ako 11-tisíc učiteľov zo 781 škôl. Viacero z nich sa stretlo na demonštrácii v Leviciach. Vo štvrtok sa chystajú učitelia demonštrovať v Nových Zámkoch a v Košiciach.

S pribúdajúcim časom bude štrajk čoraz väčšou záťažou pre rodičov. O školstve a štrajku diskutovali rodičia školákov so štrajkujúcimi učiteľmi v bratislavskom Artfore, po jej skončení dokonca už vzniká Iniciatíva bratislavských rodičov, ktorá by mala byť podpornou skupinou pre ISU.

Video: Kiska prijal štrajkujúcich učiteľov, Fico si čas nenašiel
autor: Martina Pažitková (ospravedlňte zníženú kvalitu zvuku)

Škola sa do štrajku nezapojila, syna nechal doma

Tomáš Piskáček nechal syna Jakuba v pondelok doma aj napriek tomu, že ich škola neštrajkovala. Chcel tak vyjadriť podporu tým, ktorí sa zapojili. Zároveň však premýšľa, ako dlho sa to dá takto zvládnuť. Ak dieťa nepríde do školy, môže mať problémy so sociálkou, hoci je syn doma so svojou mamou, ktorá je práve na materskej dovolenke. A mať v pätách úrad práce, sociálnych vecí a rodiny nie je cieľom žiadneho z rodičov.

Nahnevaný Tomáš poslal e-mail riaditeľke školy. „Písal som jej, že Jakuba ospravedlňujem z vyučovania a že to robím na neurčitý čas počas celého obdobia oficiálneho štrajku.“  Odpoveď mu neprišla.

Priznáva, že svoj plán bude zrejme musieť zmeniť. Rodičia môžu deti ospravedlniť len na niekoľko dní. „Som si vedomý rizík, ktoré to rozhodnutie prináša, a zákon veľmi porušovať nechcem. Inú formu, ako podporiť štrajk, som však zatiaľ nenašiel.“

Mail posielal aj na spoločný rodičovský účet, kde sa riešia organizačné veci. Niekto ho však zmazal. Má pocit, že rodičia na jeho škole sa k štrajku stavajú skôr apaticky a mnohí to „majú celkom na háku“.

Tomáš krátko učil na vysokej škole. Práca ho bavila, no nakoniec dal prednosť súkromnej firme. „Učenie je úžasná práca, ale nedá sa robiť v takých podmienkach, v akých sa v súčasnosti robí. Slovenskí učitelia sú v úplne úbohej situácii.“

Štrajk však podporuje aj napriek tomu, že ako dieťa školu nemal rád a prakticky si nepamätá na žiadneho dobrého učiteľa či učiteľku, na ktorých by rád spomínal.

Gymnazisti písali esej Čo urobili učitelia pre tento štát

Teším sa, že učitelia konečne zdvihli hlavy a bojujú za dôstojnosť, ktorá im prináleží, pretože je to kľúčové povolanie nielen pre moje deti, ale aj pre celú budúcnosť spoločnosti, hovorí Jana Michalová. Oceňuje, že učitelia nežiadajú len zvýšenie svojich platov, ale aj celkové skvalitnenie školstva.

Jana sa stretla s nevôľou niektorých rodičov nespokojných s tým, že učitelia idú do štrajku. Myslím, že by sa mali preniesť od problémov, kde dám zajtra svoje dieťa, k tomu, čo s ním bude o dvadsať rokov. ISU totiž žiada niečo, čo sa do kvality školstva premietne možno až o desiatky rokov.

Jej dcéra Alžbeta je tretiačka na cirkevnom Bilingválnom gymnáziu C. S. Lewisa, ktoré sa do štrajku zapojilo na týždeň. V škole zorganizovali stretnutie riaditeľa so žiakmi, kde rodičia mohli položiť otázky, prečo sa do protestnej akcie púšťajú.

Rodičom škola rozposlala aj vysvetľujúci mail a študentov požiadali, aby napísali esej na tému Čo urobili učitelia pre tento štát, čo bola téma, ktorú zadefinoval minulý týždeň premiér Roberto Fico vyhlásením, my vieme niečo urobiť pre učiteľov, ale očakávam, že aj oni niečo urobia pre štát.

Študenti naozaj napísali všeličo a bolo to skutočne vtipné, hovorí Jana. Verí, že štrajk bude úspešný. Zdá sa mi, že vláda je tu najmä preto, aby počúvala svojich občanov. Aj keď mám občas pocit, že vláda chce, aby sme mali hlúpe deti, pretože sú ľahšie manipulovateľné.

Pracuje z domu

Sociálny pracovník Tomáš musí od pondelka pre štrajk pracovať z domu a starať sa o desaťročného syna. Jeho priateľka takúto možnosť nemá. Aj keď je vyštudovaná učiteľka, zo školstva odišla práve preto, že ju unavoval nefunkčný systém. Najviac ju hnevala byrokracia.

Aj Tomáš pred rokmi študoval pedagogiku, ale štúdium nedokončil. Dnes sa necíti byť oprávnený pedagógov poučovať, čo by mali robiť. „Je to podobné, akoby som šiel do SAV a poučoval fyzika o tom, ako má robiť svoje výskumy a pokusy.“

Učiteľom teda dôveruje. A so synom plánuje zostať doma, až pokým sa štrajk neskončí.

Ako môžu učiteľom vyjadriť podporu rodičia?

Mária Rothensteinová z ISU hovorí, že rodičia majú zo zákona právo ospravedlniť dieťa na tri dni z akýchkoľvek dôvodov. Rodičia sú však za dochádzku svojho dieťaťa do školy zodpovední, a tak by doma svoje deti nemali nechávať veľmi dlho.

„My rodičom nemôžeme odporučiť niečo, čo je nezákonné. Skôr sa tešíme podpore cez tričká s nápismi, že podporujú štrajk učiteľov. Takto môžu svojim učiteľom dodať odvahu a povedať im, že za nimi stoja. Alebo napríklad adresovať maily vedeniu školy.“

Protesty učiteľov

Teraz najčítanejšie