Denník N

Počiatek obstaráva IT systém výstavby za 40 miliónov, štúdiu neukázal

Ilustračné foto – TASR
Ilustračné foto – TASR

Ministerstvo dopravy pokračuje pri IT tendroch starým štýlom, odkazujú Počiatkovi odborníci z výzvy slovensko.digital.

Ak bude niekto o pár rokov vybavovať stavebné povolenie, mal by ho získať o niečo rýchlejšie ako teraz. Mal by aj menej behať po úradoch a na poštu len preto, aby poslal dokumenty stavebnému úradu. Aj takto sa dá porozumieť zámeru ministerstva dopravy, ktoré obstaráva informačný systém výstavby za desiatky miliónov eur.

Ministerstvo pod vedením Jána Počiatka (Smer) začalo súťaž ešte vlani v lete. Predpokladaná cena zákazky na deväť rokov bola zhruba 45 miliónov eur bez DPH.

Počiatkov rezort bol vtedy mimoriadne aktívny, v podobnom čase prišiel aj s ďalším veľkým projektom – atlasom pasívnej infraštruktúry odhadom za 48 miliónov eur. Keď sa k tomu priráta aj kataster bytov, ide o tri projekty dokopy za 100 miliónov eur.

Mali by sa zaplatiť najmä z eurofondov. Akurát nie je jasné, prečo majú takú cenu.

V súťaži na informačný systém výstavby je známy víťaz. Ak sa nikto neodvolá, víťazom tendra sa stane spoločnosť Asseco Central Europe.

Do súťaže sa spolu prihlásilo päť firiem, dvaja uchádzači z nej boli vylúčení.

Akú ponuku predložil víťazný uchádzač, ministerstvo zatiaľ nespresnilo. Nie je jasné ani to, aká bola ponuka firiem, ktoré skončili na druhom a treťom mieste (ide o firmy Allexis a Datalan).

V novom IT systéme majú byť informácie  o pozemkoch, stavbách, územných plánoch, ale aj rôzne formuláre a návody. Stavebné dokumenty sa majú podávať elektronicky, čo skráti povoľovací proces.

A nový systém by mal zjednotiť výklad stavebného zákona. „Informačný systém bude pokrývať oblasti územného plánovania, stavebného poriadku a regionálneho rozvoja,“ zhŕňa ministerstvo.

Projekt sa má robiť štyri roky, ďalších päť rokov je údržba.

Čo je to za štúdiu

Prečo bola odhadovaná cena zákazky 45 miliónov eur a aké malo ministerstvo možnosti, však jasné nie je. Ministerstvo neukázalo štúdiu, ktorá by to riešila.

Ministerstvo nás najprv odkázalo na súťažné podklady k samotnej zákazke. „Závery vykonaných analýz v tejto súvislosti sú popísané v prílohe B1 súťažných podkladov od strany 36 po stranu 135,“ hovorí.

Časť súťažných podkladov, o ktorej ministerstvo hovorí, sa volá Opis predmetu zákazky. Na sto stranách je detailný popis toho, ako vyzerá stavebné konanie dnes, čo by mal nový informačný systém riešiť, čo má víťazná firma dodať a v akých termínoch. Tiež to, aké sú už podobné IT systémy štátu a aké sú požiadavky na dodaný systém.

Porovnanie relevantných alternatív, ich ekonomické zhodnotenie a pilotný projekt odporúčanej alternatívy však chýba.

Keď sme sa ministerstva opakovane opýtali na štúdiu, ktorá by riešila porovnanie alternatív, uviedlo toto: „Opis predmetu zákazky je verejné zhrnutie výstupov z Analýzy služieb v oblasti stavebného konania, územného plánovania a plánovania hospodárskeho a sociálneho rozvoja a návrhu optimalizácie poskytovaných služieb, ktorú ministerstvo vysúťažilo v máji 2015. Publikovať vyššiu mieru detailov verejnosti nie je možné s ohľadom na bezpečnosť systému.“

Pokračujú starým štýlom

Nie je to tak dávno, čo sa dala dokopy partia ľudí prevažne z IT sektora a pripravila niekoľko pravidiel, ako by mal štát obstarávať  lepšie. Či už ide o Počiatkove tendre, alebo obstarávanie ministerstiev zdravotníctva, školstva, ale aj vnútra.

Často ide o megalomanské projekty, ktorým chýbajú dôkladné štúdie, a nie je jasné, aký budú mať úžitok pre ľudí.

„Ministerstvo dopravy pokračuje starým štýlom, možno ešte horšie. Objednáva 40-miliónový systém bez toho, aby k nemu bola zverejnená a schválená projektová štúdia, ktorá by vysvetlila, prečo je toto najlepšie možné riešenie, prečo stojí 40 miliónov a ako bude prefinancované z eurofondov,“ hovorí IT konzultant Ján Hargaš, jeden z iniciátorov výzvy slovensko.digital.

O projekte informačného systému výstavby sa debatuje aj na platforme výzvy.

„Chýba mi tam presne to, čo Inštitút finančnej politiky hľadal pri nákupe PPP nemocnice alebo pri obchvate,“ dodáva Hargaš.

Pýtali sme sa aj ministerstva financií, či videlo štúdiu k projektu informačného systému výstavby a či ju pripomienkovalo. Ministerstvo sa odpovedi na túto otázku vyhlo a odkázalo nás na ministerstvo dopravy.

Ďalšie nejasnosti

Štúdia by mohla dať jasnejšiu odpoveď aj na to, ako by sa stavebné konania mohli zjednodušiť vďaka tomu, že by sa využil už existujúci projekt Dátového centra obcí a miest. Spomína sa aj v súťažných podkladoch, ale chýbajú konkrétnosti.

Stavebné povolenia spolu so všetkými písomnosťami, ktoré sa týkajú stavebného povolenia, či kolaudačné rozhodnutia má totiž na starosti stavebný úrad a konkrétna obec.

Využitie dátového centra nespresňuje ministerstvo ani teraz: „V rámci projektu budú využité všetky potenciálne možnosti, ktoré dátové centrum bude poskytovať, aj vzhľadom na dĺžku realizácie tohto projektu, ktorá môže trvať až 4 roky.“

Ministerstvo dopravy sa o projekt systému výstavby pokúsilo už pred pár rokmi. Mal sa financovať z operačného programu OPIS, nakoniec sa zastavil.

„Vzhľadom na dĺžku projektu nebolo možné realizovať ho z OPIS-u a jeho realizácia sa posunula až na programové obdobie 2014 – 2020. Len zhotovenie samotnej analýzy a návrhu riešenia trvalo viac ako 12 mesiacov,“ vysvetľuje ministerstvo.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika

Teraz najčítanejšie