Ako sa stavať k filmom a ku kauzám Woodyho Allena či Romana Polanského? Festival v Benátkach núka rôzne odpovede

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Práve tam prebieha jubilejný 80. ročník, čo znamená, že Benátky sú najstarším filmovým festivalom na svete. Ešte starší sú však dvaja režiséri, ktorí tam premiérujú svoje filmy – Roman Polanski má 90, Woody Allen bude mať v novembri 88.
Pri oboch tvorcoch sa okrem filmov intenzívne diskutuje o ich kauzách v súkromnom živote. To isté platí aj o o generáciu mladšom režisérovi, ktorý tiež uvádza v Benátkach svoju novinku – Lucovi Bessonovi. Téma je, či ich mal prestížny festival ignorovať, ako o nich majú písať médiá aj ako zatiaľ zareagovali diváci a aktivisti.
Človek a umenie
„Umelecké dielo na otázky neodpovedá, ale provokuje a jeho podstatný význam je v napätí medzi protichodnými odpoveďami“.
Tieto slová dirigenta a skladateľa Leonarda Bernsteina otvárajú životopisný film Maestro. Je to jeho príbeh, ktorý napísal, zrežíroval a titulnú postavu si v ňom zahral Bradley Cooper. Práve spomínaným citátom akoby sa pri zostavovaní programu tento rok v Benátkach riadilo vedenie festivalu.
„Nemôžem súdiť človeka. Som riaditeľom festivalu. Posudzujem umelecké kvality filmov,“ vysvetľoval Alberto Barbera svoje rozhodnutie odpremiérovať v Benátkach novinky Polanského, Allena a Bessona. Prvé dva filmy sa premietajú mimo súťaže, tretí je v zozname uchádzačov o hlavnú cenu Zlatého leva.
Na margo konkrétnych prípadov dodal: