Denník N

Vo vlakoch dostanú zľavy aj pracujúci. Koľko ušetríte?

Vláda dúfa, že novými zľavami motivuje ľudí, aby viac jazdili vlakmi. Foto - TASR
Vláda dúfa, že novými zľavami motivuje ľudí, aby viac jazdili vlakmi. Foto – TASR

Náklady na nový balíček zliav sa vraj zaplatia z peňazí, ktoré železnice získajú po zvýšení záujmu ľudí o cestovanie vlakmi.

Nová vlna Ficových zliav vo vlakoch sa stáva realitou. Vláda odsúhlasila plán, ktorý umožní ľuďom pravidelne dochádzajúcim za prácou, aby platili len polovičnú cenu cestovného lístku.

„Polovičné zľavy bude možné získať už od 1. februára,“ potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ďalší „sociálny balíček“ nadväzuje na bezplatné cestovanie študentov a dôchodcov, ktoré vláda zaviedla už 17. novembra. „Cieľom tohto návrhu je podporiť ďalší rozvoj železničnej osobnej dopravy,“ uvádza materiál, ktorý ministri dostali na stôl.

Prakticky to znamená, že sa rozšíri ponuka zliav, ktoré už dnes poskytuje Železničná spoločnosť Slovensko.

Cestujúci si už môže vybrať linku, po ktorej pravidelne dochádza, a kúpiť si na ňu takzvaný traťový lístok. No kým doteraz mohol týmto spôsobom ušetriť maximálne 35 percent, po novom to bude už polovica sumy.

Náklady na nové kolo zliav majú podľa vlády vyjsť na zhruba 1,4 milióna eur ročne.

Ministerstvo dopravy však sľubuje, že účet za zľavy zaplatí z toho, čo železnice získajú od platiacich pasažierov, ktorí vo vlakoch pribudnú. „Predpokladá sa, že odhadovaný dosah bude krytý výnosmi získanými zo zvýšeného záujmu cestujúcich v osobnej železničnej doprave,“ dodáva materiál.

Len pre pravidelných

Takzvané traťové lístky sa dajú kúpiť na jeden týždeň alebo jeden mesiac.

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sú vhodné pre ľudí, ktorí cestujú vlakom každý deň alebo každý druhý deň. „Keď cestujú napríklad len na týždňovky, tak sa im príliš neoplatia,“ upresňuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Pre ilustráciu: na trati medzi Novými Zámkami a Bratislavou týždenná „permanentka“ na oba smery stojí asi 31 eur. Po 1. februári cena klesne na 24 eur. Pri plnej cene by pasažier za pravidelné dochádzanie zaplatil 48 eur.

Mesačné či týždenné lístky dnes využíva okolo 11 percent zo zhruba 45 miliónov ľudí, ktorých štátne železnice ročne prepravia. Vláda počíta s tým, že polovičné zľavy tento záujem ešte výrazne zvýšia – bližšie odhady však zatiaľ nemá.

Časom aj RegioJet

Železničiari tvrdia, že sa nebudú musieť na túto novinku zvlášť pripravovať. „Musíme len prestaviť cenníky. Nepôjde o žiadny náročný krok,“ dodáva Morháčová.

Okrem štátneho dopravcu by polovičné zľavy mohol poskytovať i súkromný RegioJet, a to na trati Bratislava – Komárno, ktorú si objednáva štát. „Aby mohli zľavy na tejto trati platiť, musíme s RegioJetom ešte podpísať dodatok k súčasnej zmluve. Predbežný súhlas máme,“ upresňuje hovorca ministerstva dopravy.

Naopak zľavy sa nebudú týkať expresov RegioJetu na linke Bratislava – Košice ani štátnych vlakov InterCity. Na tieto spoje sa nevzťahujú ani bezplatné lístky študentov a dôchodcov.

Prišlo to neskoro?

Aktuálnu novinku chvália aj niektorí kritici doterajšieho Ficovho železničného balíčku. „Zavedenie väčších zliav pre pravidelných cestujúcich je konečne správny nástroj, ako urobiť železničnú dopravu zaujímavejšou, na rozdiel od bezplatných lístkov,“ hovorí analytik Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej, blízky SDKÚ.

Efekt týchto zliav však podľa neho nebude taký výrazný, a to práve vinou doterajších stopercentných zliav pre študentov a dôchodcov. „Tento krok zhoršil kvalitu cestovania a viacerých ľudí odradil od železnice,“ dodáva Matej.

Celkový účet za Ficove zľavy pritom stále nie je jasný.

Vláda ešte na jeseň odhadla náklady vo výške minimálne 13 miliónov eur ročne. ZSSK neskôr priznala, že len zavedenie nových posilových spojov vyjde na 11 miliónov eur. Údaj pritom nezohľadňuje výpadky tržieb ani náklady na nových zamestnancov.

Ministerstvo dopravy však naďalej trvá na pôvodných odhadoch. „Náklady na sociálne zľavy pre dôchodcov a študentov sa odhadujú na 13 miliónov eur. V prípade, ak sa ukáže, že reálne náklady budú vyššie, sme pripravení hľadať s ministerstvom financií dodatočné zdroje,“ hovorí Kóňa.

Čítajte aj komentár Romana Pataja
 Fico zaplatí môj lístok na vlak z vašich peňazí

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie