Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vo vlakoch dostanú zľavy aj pracujúci. Koľko ušetríte?

Vláda dúfa, že novými zľavami motivuje ľudí, aby viac jazdili vlakmi. Foto - TASR
Vláda dúfa, že novými zľavami motivuje ľudí, aby viac jazdili vlakmi. Foto – TASR

Náklady na nový balíček zliav sa vraj zaplatia z peňazí, ktoré železnice získajú po zvýšení záujmu ľudí o cestovanie vlakmi.

Nová vlna Ficových zliav vo vlakoch sa stáva realitou. Vláda odsúhlasila plán, ktorý umožní ľuďom pravidelne dochádzajúcim za prácou, aby platili len polovičnú cenu cestovného lístku.

„Polovičné zľavy bude možné získať už od 1. februára,“ potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ďalší „sociálny balíček“ nadväzuje na bezplatné cestovanie študentov a dôchodcov, ktoré vláda zaviedla už 17. novembra. „Cieľom tohto návrhu je podporiť ďalší rozvoj železničnej osobnej dopravy,“ uvádza materiál, ktorý ministri dostali na stôl.

Prakticky to znamená, že sa rozšíri ponuka zliav, ktoré už dnes poskytuje Železničná spoločnosť Slovensko.

Cestujúci si už môže vybrať linku, po ktorej pravidelne dochádza, a kúpiť si na ňu takzvaný traťový lístok. No kým doteraz mohol týmto spôsobom ušetriť maximálne 35 percent, po novom to bude už polovica sumy.

Náklady na nové kolo zliav majú podľa vlády vyjsť na zhruba 1,4 milióna eur ročne.

Ministerstvo dopravy však sľubuje, že účet za zľavy zaplatí z toho, čo železnice získajú od platiacich pasažierov, ktorí vo vlakoch pribudnú. „Predpokladá sa, že odhadovaný dosah bude krytý výnosmi získanými zo zvýšeného záujmu cestujúcich v osobnej železničnej doprave,“ dodáva materiál.

Len pre pravidelných

Takzvané traťové lístky sa dajú kúpiť na jeden týždeň alebo jeden mesiac.

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sú vhodné pre ľudí, ktorí cestujú vlakom každý deň alebo každý druhý deň. „Keď cestujú napríklad len na týždňovky, tak sa im príliš neoplatia,“ upresňuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Pre ilustráciu: na trati medzi Novými Zámkami a Bratislavou týždenná „permanentka“ na oba smery stojí asi 31 eur. Po 1. februári cena klesne na 24 eur. Pri plnej cene by pasažier za pravidelné dochádzanie zaplatil 48 eur.

Mesačné či týždenné lístky dnes využíva okolo 11 percent zo zhruba 45 miliónov ľudí, ktorých štátne železnice ročne prepravia. Vláda počíta s tým, že polovičné zľavy tento záujem ešte výrazne zvýšia – bližšie odhady však zatiaľ nemá.

Časom aj RegioJet

Železničiari tvrdia, že sa nebudú musieť na túto novinku zvlášť pripravovať. „Musíme len prestaviť cenníky. Nepôjde o žiadny náročný krok,“ dodáva Morháčová.

Okrem štátneho dopravcu by polovičné zľavy mohol poskytovať i súkromný RegioJet, a to na trati Bratislava – Komárno, ktorú si objednáva štát. „Aby mohli zľavy na tejto trati platiť, musíme s RegioJetom ešte podpísať dodatok k súčasnej zmluve. Predbežný súhlas máme,“ upresňuje hovorca ministerstva dopravy.

Naopak zľavy sa nebudú týkať expresov RegioJetu na linke Bratislava – Košice ani štátnych vlakov InterCity. Na tieto spoje sa nevzťahujú ani bezplatné lístky študentov a dôchodcov.

Prišlo to neskoro?

Aktuálnu novinku chvália aj niektorí kritici doterajšieho Ficovho železničného balíčku. „Zavedenie väčších zliav pre pravidelných cestujúcich je konečne správny nástroj, ako urobiť železničnú dopravu zaujímavejšou, na rozdiel od bezplatných lístkov,“ hovorí analytik Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej, blízky SDKÚ.

Efekt týchto zliav však podľa neho nebude taký výrazný, a to práve vinou doterajších stopercentných zliav pre študentov a dôchodcov. „Tento krok zhoršil kvalitu cestovania a viacerých ľudí odradil od železnice,“ dodáva Matej.

Celkový účet za Ficove zľavy pritom stále nie je jasný.

Vláda ešte na jeseň odhadla náklady vo výške minimálne 13 miliónov eur ročne. ZSSK neskôr priznala, že len zavedenie nových posilových spojov vyjde na 11 miliónov eur. Údaj pritom nezohľadňuje výpadky tržieb ani náklady na nových zamestnancov.

Ministerstvo dopravy však naďalej trvá na pôvodných odhadoch. „Náklady na sociálne zľavy pre dôchodcov a študentov sa odhadujú na 13 miliónov eur. V prípade, ak sa ukáže, že reálne náklady budú vyššie, sme pripravení hľadať s ministerstvom financií dodatočné zdroje,“ hovorí Kóňa.

Čítajte aj komentár Romana Pataja
 Fico zaplatí môj lístok na vlak z vašich peňazí

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere
  • Maloobchod: Medziročný pokles tržieb sa v máji zmiernil na 8,9 %
  • Dane: Premiér Matovič povedal, že za jeho vlády sa Slovensko nevráti k rovnej dani 19 %
  • Pomoc: Žiadosti o dotácie na nájomné môžu podávať podnikatelia z celého Slovenska, bez ohľadu na kraj
  • Financie: Ako od júla funguje prvá pomoc pre podnikateľov
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

S vymáhaním dlhov od neplatičov bude po korone viac práce, hovorí šéf inkasnej agentúry Musil

Foto archív M. Musil
Foto archív M. Musil

V platobnej schopnosti sa vraciame k normálu, tvrdí Martin Musil, šéf asociácie inkasných spoločností, ktoré vymáhajú pohľadávky zo zmeškaných platieb. V marci a apríli asi 20 percent ich zákazníkov prestalo splácať zo dňa na deň. Teraz už pokles nie je zásadný.

Zdieľať

Viem, že je teraz ťažšie dostať hypotéku. Získam ju v pohode, keď som zamestnanec alebo živnostník? Šli úroky hore?

Ilustračné foto – Fotolia
Ilustračné foto – Fotolia

Živnostníci a zamestnanci z odvetví, ktoré postihla koronakríza, majú teraz väčšie ťažkosti získať hypotéku, zhodli sa odborníci v ankete Denníka E. Problém majú aj ľudia s príjmami zo zahraničia.

Minúta po minúte

Zdieľať

V Národnej rade sa o 10.00 h začne verejné vypočutie 11 kandidátov na predsedu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť. Komisia odporučí ministrovi financií najviac tri mená.

Vláda vyberie jedného kandidáta, ktorého musí ešte trojpätinovou väčšinou (aspoň 90 hlasov) schváliť parlament.

Zoznam kandidátov:

  • Juraj Sipko – riaditeľ Ekonomického ústavu SAV
  • Libor Gula – finančný manažér, Siemens Healthineer
  • Roman Vlček – zástupca generálneho riaditeľa, člen Predstavenstva Asset Management Slovenskej sporiteľne
  • Jarko Fidrmuc – profesor, Katedra medzinárodnej ekonomickej teórie a politiky, Zeppelin University Friedrichshafen, Nemecko
  • Viliam Páleník – vedecký pracovník, Fakulta manažmentu, Univerzita Komenského v Bratislave
  • Ján Tóth – ekonomický expert, člen ekonomického krízového štábu pri MF SR a Úrade vlády SR
  • Martin Šuster – riaditeľ odboru výskumu, Národná banka Slovenska
  • Vladimír Solanič – analytik verejných financií, Európska komisia, Brusel, Belgicko
  • Martin Barto – konzultant, poradca pre projekty v oblasti finančného sektora a zdravotníctva
  • Martin Mlýnek – zástupca prednostu, prednosta MČ Bratislava-Staré Mesto, konateľ Trademill, s. r. o., predseda predstavenstva Mlynek & Co, j. s. a.
  • Libor Melioris – ekonomický analytik, Kancelária prezidentky Slovenskej republiky

Zoznam členov výberovej komisie:

Poslanci Národnej rady:

  • Marián Viskupič – predseda komisie a predseda výboru pre financie a rozpočet, klub SaS
  • Tomáš Lehotský – klub Za ľudí
  • Peter Kremský – klub OĽaNO
  • Jozef Hlinka – klub Sme rodina
  • Ladislav Kamenický – klub Smer – SD
  • Martin Beluský – klub Kotlebovci – ĽSNS

Zástupcovia ministerstva financií a odbornej verejnosti:

  • Ľuboš Jančík – štátny tajomník MF SR
  • Eduard Hagara – riaditeľ Inštitútu finančnej politiky
  • Ivan Šramko – predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť
  • Ľudovít Ódor – viceguvernér Národnej banky Slovenska
  • Michal Horváth – hlavný ekonóm Národnej banky Slovenska
  • Radovan Ďurana – analytik INESS-u
  • Peter Goliaš – riaditeľ INEKO
Zdieľať

Medziročný pokles tržieb v slovenskom maloobchode sa v máji zmiernil na 8,9 % z aprílových 14,3 %. K zlepšeniu výsledkov prispelo postupné uvoľňovanie koronavírusových opatrení v druhej polovici mesiaca.

Údaje o vývoji tržieb vo vnútornom obchode zverejnil Štatistický úrad SR na internetovej stránke. V druhej polovici mája mohli po dvoch mesiacoch opäť otvoriť veľké nákupné centrá, ktoré boli uzatvorené v rámci opatrení proti koronavírusu.

Rast tržieb si od februára udržiava maloobchod v nešpecializovaných predajniach (supermarkety a hypermarkety), v máji stúpli o 3,5 %. Pridali sa aj obchodníci s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných obchodoch, ktorým sa zvýšili o 5,5 %.

Výrazné zhoršenie zaznamenal maloobchod s potravinami, nápojmi a tabakom so zhruba 15-percentným prepadom tržieb. Najväčší pokles o 38,5 % si pripísali predajcovia v stánkoch a na trhoch.

Koronakrízové reštrikcie naďalej doliehali na poskytovateľov ubytovania, ich tržby v máji spadli medziročne o vyše 80 %, podobne ako v apríli. V reštauráciách a pohostinstvách sa znížili o takmer tretinu.

Zdieľať

Vlastníci pozemkov si môžu na portáli katastrálneho úradu overiť, kto na ich pôdu poberal agrodotácie prostredníctvom priamych podpôr. Ministerstvo pôdohospodárstva a katastrálny úrad rozšírili dostupné údaje o poľnohospodárskej pôde.

Informoval o tom minister pôdohospodárstva Ján Mičovský (OĽaNO) a predsedníčka úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) Mária Frindrichová.

Čo sa nachádza na mapovom portáli

  • Informácie sú dostupné na portáli zbgis.geodesy.sk.
  • Pribudli tri nové vrstvy – či a aký subjekt na tento pozemok žiadal agrodotácie, za akú obvyklú výšku nájomného sa pozemky v danom katastri prenajímali a do akej bonitnej triedy samotný pozemok patrí. Doteraz sa dal zistiť vlastník pozemku.
  • Mapový portál je podľa ministerstva prepojený s portálom Finstat, čo umožňuje rýchlo získať bližšie informácie o žiadateľovi, ktorý na vybraný pozemok poberá agrodotácie.
  • K informáciám sa dá dostať kliknutím na priečinok „mapový klient ZBGIS“. Kliknutím na farebný symbol vedľa poľa na vyhľadávanie si treba zmeniť tému na „kataster nehnuteľností“. Kliknutím na ľavý bočný panel si treba zvoliť „vrstvy a podkladové mapy“, zaškrtnúť si „agro vrstvy“ a po ich rozkliknutí je možné dostať sa k zoznamu vrstiev, ktoré je možné aktivovať zaškrtnutím.
  • Na agromapy katastrálneho úradu sa dá dostať aj zo stránky ministerstva kliknutím na „agromapy ZBGIS“. (n, tasr)
Zdieľať

Pokles predaja áut v Británii sa v júni spomalil, medziročne sa znížil o tretinu na 145 000 vozidiel. V marci pokles predstavoval 44 %, v apríli 97 % a v máji 89 %.

Nie všetky britské továrne na výrobu áut už obnovili prevádzku, mnohé fungujú len v obmedzenom režime, pretože sa snažia zladiť ponuku s dopytom.

Britský zväz výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) informoval, že od začiatku roka sa predalo takmer o 50 % menej áut ako v rovnakom období minulého roka. Zväz v máji predpovedal, že v celom tomto roku predaj áut v Británii klesne na 1,68 milióna z vlaňajších 2,31 milióna.

Koronakríza prehĺbila problémy automobilového priemyslu. Odvetvie už pred príchodom vírusu čelilo nižšiemu dopytu a ťažkostiam pri plnení prísnejších emisných noriem. (čtk, reuters)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: J&T sa popri zachraňovaní Arcy chystá zachraňovať aj dôveru v podnikové cenné papiere +

  • Výber šéfa telekomunikačného úradu je ďalším tichým súbojom hnutia Sme rodina a OĽaNO
  • Vedenie U. S. Steel Košice sa s odborármi nedohodlo na novej kolektívnej zmluve
  • Minister dopravy Doležal znova zriadi agentúru pre cestovný ruch. Biznis to potrebuje
Zdieľať

Šéf ÚVO Hlivák vraví, že štát už dnes dokáže nakúpiť za verejné peniaze rýchlo. Ukazuje to analýza štátnych nákupov v rokoch 2018 a 2019. „Až 70 % zákaziek vyhlásených vlani sa ukončilo do 120 dní, teda do 4 mesiacov. Do pol roka sa ukončilo vyše 88 % zákaziek.“

Podľa Hliváka je len potrebné, aby ministerstvá a úrady vedeli, čo chcú nakúpiť, a aby súťaž dobre pripravili.

Hlivák tak reaguje na kritiku, že verejné obstarávania trvajú dlho a že pravidlá pre obstarávania nie sú nastavené dobre.

„Štúdia preukázala, že súťaže, ktoré trvali 500 dní, o ktorých sa dnes často na verejnosti hovorí, predstavovali len niečo vyše 1,6 % súťaží vyhlásených v roku 2018. Čiže dáta nám dokazujú, že z verejného obstarávania netreba robiť strašiaka, lebo ním nie je,“ vraví predseda ÚVO.

Úrad momentálne pripravuje návrh legislatívnych riešení na ďalšie uvoľnenie pravidiel pre verejné nákupy, aby Slovensko rýchlejšie čerpalo eurofondy „Zdôrazňujem, že uvoľnenie pravidiel v zákone musí ísť ruka v ruke so sprísnením postihov, ktoré dokážu preukázať aj iné kontrolné orgány,“ povedal Hlivák.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať