Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vo vlakoch dostanú zľavy aj pracujúci. Koľko ušetríte?

Vláda dúfa, že novými zľavami motivuje ľudí, aby viac jazdili vlakmi. Foto - TASR
Vláda dúfa, že novými zľavami motivuje ľudí, aby viac jazdili vlakmi. Foto – TASR

Náklady na nový balíček zliav sa vraj zaplatia z peňazí, ktoré železnice získajú po zvýšení záujmu ľudí o cestovanie vlakmi.

Nová vlna Ficových zliav vo vlakoch sa stáva realitou. Vláda odsúhlasila plán, ktorý umožní ľuďom pravidelne dochádzajúcim za prácou, aby platili len polovičnú cenu cestovného lístku.

„Polovičné zľavy bude možné získať už od 1. februára,“ potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ďalší „sociálny balíček“ nadväzuje na bezplatné cestovanie študentov a dôchodcov, ktoré vláda zaviedla už 17. novembra. „Cieľom tohto návrhu je podporiť ďalší rozvoj železničnej osobnej dopravy,“ uvádza materiál, ktorý ministri dostali na stôl.

Prakticky to znamená, že sa rozšíri ponuka zliav, ktoré už dnes poskytuje Železničná spoločnosť Slovensko.

Cestujúci si už môže vybrať linku, po ktorej pravidelne dochádza, a kúpiť si na ňu takzvaný traťový lístok. No kým doteraz mohol týmto spôsobom ušetriť maximálne 35 percent, po novom to bude už polovica sumy.

Náklady na nové kolo zliav majú podľa vlády vyjsť na zhruba 1,4 milióna eur ročne.

Ministerstvo dopravy však sľubuje, že účet za zľavy zaplatí z toho, čo železnice získajú od platiacich pasažierov, ktorí vo vlakoch pribudnú. „Predpokladá sa, že odhadovaný dosah bude krytý výnosmi získanými zo zvýšeného záujmu cestujúcich v osobnej železničnej doprave,“ dodáva materiál.

Len pre pravidelných

Takzvané traťové lístky sa dajú kúpiť na jeden týždeň alebo jeden mesiac.

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sú vhodné pre ľudí, ktorí cestujú vlakom každý deň alebo každý druhý deň. „Keď cestujú napríklad len na týždňovky, tak sa im príliš neoplatia,“ upresňuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Pre ilustráciu: na trati medzi Novými Zámkami a Bratislavou týždenná „permanentka“ na oba smery stojí asi 31 eur. Po 1. februári cena klesne na 24 eur. Pri plnej cene by pasažier za pravidelné dochádzanie zaplatil 48 eur.

Mesačné či týždenné lístky dnes využíva okolo 11 percent zo zhruba 45 miliónov ľudí, ktorých štátne železnice ročne prepravia. Vláda počíta s tým, že polovičné zľavy tento záujem ešte výrazne zvýšia – bližšie odhady však zatiaľ nemá.

Časom aj RegioJet

Železničiari tvrdia, že sa nebudú musieť na túto novinku zvlášť pripravovať. „Musíme len prestaviť cenníky. Nepôjde o žiadny náročný krok,“ dodáva Morháčová.

Okrem štátneho dopravcu by polovičné zľavy mohol poskytovať i súkromný RegioJet, a to na trati Bratislava – Komárno, ktorú si objednáva štát. „Aby mohli zľavy na tejto trati platiť, musíme s RegioJetom ešte podpísať dodatok k súčasnej zmluve. Predbežný súhlas máme,“ upresňuje hovorca ministerstva dopravy.

Naopak zľavy sa nebudú týkať expresov RegioJetu na linke Bratislava – Košice ani štátnych vlakov InterCity. Na tieto spoje sa nevzťahujú ani bezplatné lístky študentov a dôchodcov.

Prišlo to neskoro?

Aktuálnu novinku chvália aj niektorí kritici doterajšieho Ficovho železničného balíčku. „Zavedenie väčších zliav pre pravidelných cestujúcich je konečne správny nástroj, ako urobiť železničnú dopravu zaujímavejšou, na rozdiel od bezplatných lístkov,“ hovorí analytik Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej, blízky SDKÚ.

Efekt týchto zliav však podľa neho nebude taký výrazný, a to práve vinou doterajších stopercentných zliav pre študentov a dôchodcov. „Tento krok zhoršil kvalitu cestovania a viacerých ľudí odradil od železnice,“ dodáva Matej.

Celkový účet za Ficove zľavy pritom stále nie je jasný.

Vláda ešte na jeseň odhadla náklady vo výške minimálne 13 miliónov eur ročne. ZSSK neskôr priznala, že len zavedenie nových posilových spojov vyjde na 11 miliónov eur. Údaj pritom nezohľadňuje výpadky tržieb ani náklady na nových zamestnancov.

Ministerstvo dopravy však naďalej trvá na pôvodných odhadoch. „Náklady na sociálne zľavy pre dôchodcov a študentov sa odhadujú na 13 miliónov eur. V prípade, ak sa ukáže, že reálne náklady budú vyššie, sme pripravení hľadať s ministerstvom financií dodatočné zdroje,“ hovorí Kóňa.

Čítajte aj komentár Romana Pataja
 Fico zaplatí môj lístok na vlak z vašich peňazí

Dnes na DennikE.sk

  • Financie: Štát si požičal na jeden rok 200 miliónov eur cez štátne pokladničné poukážky za úrok -0,4 %
  • Obchod: Lidl zatvoril svoj jediný outlet na Slovensku
  • Autá: Slovensko sa chce viac sústrediť na vývoj áut, tvrdí minister zahraničia Lajčák
  • Telekomunikácie: Predseda Českého telekomunikačného úradu rezignoval kvôli aukcii 5G
  • Ekonomický newsfilter: Lunterovci nie sú neschopní, to len zvolenská SAD zneužíva monopol

Minúta po minúte

Zdieľať

Razantná robotizácia povedie k rastu príjmovej nerovnosti, píše ekonóm Libor Melioris v Paneli expertov. „Aby sme to zvládli, budeme musieť viacej prerozdeľovať bohatstvo od vlastníkov robotov k bezprizorným robotníkom.“

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Libor Melioris, ekonóm

Robotov ani robotiek sa vo všeobecnosti netreba báť. Treba však byť opatrný pri styku s robotmi a robotkami, ktoré sa zháčia pri slovách ako Tibet, ľudské práva alebo občianske slobody. Ich správanie môže byť nevyspytateľné.

Vďaka robotom a robotkám vyrobíme viac pri menšej námahe. To je najlepšia a najpodstatnejšia správa, ktorú si musí čitateľ zapamätať.

Robotizácia, tak ako každá technologická zmena, rozdelí ľudí na víťazov a porazených. Nobelista Kahneman spolu s Tverským tvrdia, že porazení vždy vnímajú svoju prehru bolestnejšie, než sa víťazi radujú zo svojej výhry.

Porazení budú robotníci pracujúci v stereotypných povolaniach. Víťazmi budú primárne tí, ktorí robotov vymyslia, a tí, ktorí im na ich vývoj požičali peniaze. Volajme ich vlastníci robotov.

Razantná robotizácia povedie (minimálne v krátkom období) k rastu príjmovej nerovnosti. Nie je zložité predstaviť si scenár, v ktorom nerovnosť prerastie do násilia alebo populizmu.

Aby sme to zvládli, budeme musieť viacej prerozdeľovať bohatstvo od vlastníkov robotov k bezprizorným robotníkom.

Technologicky najvyspelejšie firmy, ktoré vnímam ako predvoj robotizácie, sa nám dnes vysmievajú. Priemerný zamestnanec u jedného z najatraktívnejších zamestnávateľov na Slovensku zarobí za rok viac, než jeho firma zaplatí na daniach. Vlastníkom robotov bude nutné vysvetliť, že je v ich záujme platiť vyššie dane.

Na medzinárodnej úrovni sa dá predpokladať, že Slovensko bude v tábore porazených. Naša krajina nie je krajinou nápadov.

Máme podpriemerných vedcov, profesorov aj docentov. Kto má rozum, odíde. Biznis nevie spolupracovať s vedou. Bez nápadov nevymyslíme, nezostrojíme a nebudeme vlastniť roboty.

Bohatstvo vlastníkov robotov pramení z vykorisťovania práce robotov. A my ako krajina nebudeme mať koho vykorisťovať.

Preto je v našom záujme vytvoriť systém, ktorý bude automaticky prerozdeľovať bohatstvo a garantovať životný štandard naprieč štátmi EÚ.

Pre rýchlejšie dosiahnutie dohody by sme mali obetovať našu daňovú suverenitu, ktorá nám bude v ére robotov, robotiek, nadnárodných korporácií a voľného pohybu kapitálu aj tak nanič.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

New York zostal najdôležitejším finančným centrom na svete a zvýšil svoj náskok pred druhým Londýnom. Pozíciu britskej metropoly oslabuje neistota okolo odchodu krajiny z EÚ, vyplýva z výsledkov prieskumu poradenskej firmy Duff & Phelps.

Spoločnosť oslovila zhruba 250 vysokopostavených pracovníkov z oblasti správy majetku, bankovníctva a ďalších finančných služieb.

New York označilo za najdôležitejšie finančné centrum 56 % respondentov, v prospech Londýna sa vyslovila tretina. Obe veľkomestá si vymenili pozície na čele rebríčka vlani.

Nádej pre Londýn po brexite:

Finančný sektor sa podieľa zhruba 7 % na výkone britskej ekonomiky, k daňovým príjmom prispieva 29 miliardami libier.

„Britská vláda má silnú motiváciu urobiť z Londýna atraktívnejšie miesto na podnikanie po brexite,“ hovorí Monique Melisová zo spoločnosti Duff & Phelps.

Podľa Reuters sa dá očakávať, že na Londýn i New York sa v najbližších rokoch budú doťahovať ďalšie finančné centrá. Najvýraznejší rast by mali zaznamenať Hongkong, Singapur a Šanghaj.

Zdieľať

Štát si požičal na jeden rok 200 miliónov eur cez štátne pokladničné poukážky za úrok -0,4 %. Dopyt investorov po poukážkach bol takmer štvornásobne vyšší. Informáciu zverejnila agentúra ARDAL, ktorá spravuje náš štátny dlh.

Zdieľať

Štatistický úrad by sa mal do konca februára 2021 presťahovať do priestorov administratívneho objektu Westend Plazza na bratislavskej Patrónke. Vyplýva to z návrhu riešenia súčasných nevyhovujúcich priestorov, ktorý úrad vypracoval na základe požiadavky vlády.

Materiál je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní.

V nových priestoroch by sa mali sústrediť všetky súčasné pracoviská úradu a jeho príspevkovej organizácie Infostat.

Podľa spoločnosti Cushman & Wakefield Property Services Slovakia, ktorá pre štatistický úrad urobila prieskum trhu, je najvhodnejším riešením nájom priestorov na päť rokov s opciou na ďalšie obdobie.

V prieskume identifikovali šesť vhodných objektov v Bratislave.

„Vyhodnotenie prieskumu trhu odporúča pre ŠÚ nájom administratívnych priestorov vo Westend Plazza z dôvodu splnenia všetkých podmienok riešenia priestorovej situácie i základných podmienok nájmu,“ uviedla konzultačná spoločnosť.

V súčasnosti využívané priestory konzultanti navrhujú ponúknuť v rámci prevodu správy štátneho majetku alebo odplatne previesť do majetku konkrétnej samosprávy, prípadne ponúknuť na odpredaj.

Na základe odporúčaní ŠÚ navrhuje vláde, aby splnomocnila predsedu úradu do konca apríla 2020 podpísať zmluvu o budúcej zmluve na prenájom priestorov v odporúčanom objekte, zabezpečiť v nich vykonanie potrebných dispozičných úprav a do konca februára 2021 dislokovať všetky súčasné pracoviská do týchto priestorov.

Analýza skúmala aj možnosti rekonštrukcie súčasných objektov či kúpy vhodného objektu. V prípade rekonštrukcie analýza upozornila na nemožnosť zabezpečiť v priebehu prác činnosť úradu, rekonštrukcia s dočasnou dislokáciou pracovísk do prenájmu by bola zasa ekonomicky nevýhodná. Možnosť kúpy vhodnej budovy naráža na chýbajúcu ponuku na realitnom trhu.

Preložením návrhu riešenia súčasných nevyhovujúcich priestorov úradu poverila vláda predsedu úradu na začiatku decembra 2019.

Štatistici majú v súčasnosti v správe tri objekty v Bratislave (Miletičova ulica, Hanulova ulica a Leškova ulica, kde je sídlo Infostatu, príspevkovej organizácie) a aj priestory kaštieľa v Klátovej Novej Vsi, ktoré úrad využíva ako školiace stredisko.

Potrebná zmena súvisí najmä s nevyhovujúcim technickým stavom objektov na Miletičovej a Hanulovej ulici a so snahou o optimalizáciu činnosti úradu sústredením pracovníkov na jedno miesto. (tasr)

Zdieľať

Mimoriadny samit EÚ venovaný budúcemu sedemročnému rozpočtu na roky 2021 – 2027 sa začne 20. februára. Uviedol to predseda Európskej rady Charles Michel v pozývacom liste pre šéfov vlád a štátov členských krajín EÚ.

„Nastal čas, aby sme dosiahli dohodu o viacročnom finančnom rámci. Akékoľvek odloženie (dohody) by spôsobilo vážne praktické a politické problémy a ohrozilo by pokračovanie súčasných programov a politík, ako aj zavedenie nových,“ upozornil Michel.

Šéf Európskej rady priznal, že rokovania o dlhodobom rozpočte EÚ patria „medzi najťažšie“, zároveň však vyjadril presvedčenie, že „so zdravým rozumom a s odhodlaním možno uzavrieť dohodu, z ktorej budú mať úžitok všetci Európania“.

„Na dosiahnutie tohto cieľa budú musieť byť všetky strany ochotné robiť kompromisy. V tejto súvislosti sa spolieham na vašu podporu,“ odkázal Michel premiérom a prezidentom.

Dodal, že už v najbližších dňoch prebehnú konzultácie s členskými krajinami o konečnom návrhu sedemročného rozpočtu. (tasr)

Zdieľať

Ekonomický newsfilter podcast: Po šiestich rokoch rastu hrozí pokles predaja áut v Európe. Svetlým bodom pre automobilky je vzostup elektrických vozidiel. Ich predaj v Európe v tomto roku narastie o 32 %.

Zdieľať

V okresoch Banská Štiavnica, Žarnovica a Žiar nad Hronom môžu opäť využívať autobusovú prímestskú dopravu. Primátorka Banskej Štiavnice Nadežda Babiaková potvrdila, že doprava bola po dvoch dňoch obnovená v plnom rozsahu. „Nemáme hlásené žiadne problémy.“ (tasr)

Zdieľať

Čínska vláda poskytne v prepočte takmer 8 miliárd eur na boj proti šíreniu nového typu koronavírusu. Infekcia v krajine pripravila o život vyše 80 ľudí, rozšírila sa aj mimo ázijského kontinentu.

Čínske úrady pre vírus oficiálne predĺžili voľno súvisiace s oslavami Lunárneho nového roka, píše Reuters.

Vláda finančnej metropoly Šanghaj uviedla, že ľudia v meste sa nebudú môcť vrátiť do práce až do 9. februára. Nariadenie sa netýka firiem, ktoré zabezpečujú verejné služby, ani farmaceutických spoločností.

Nový typ koronavírusu sa začal šíriť koncom vlaňajška z 11-miliónového mesta Wu-Chan, doposiaľ sa ním nakazilo viac ako 2700 ľudí.

Vírus označovaný ako 2019-nCoV podľa lekárov vyvoláva ochorenie s príznakmi chrípky. Iba u niektorých pacientov vedie k rozvoju zápalu pľúc, ktorý môže vyústiť až do zlyhania dýchania.

Zdieľať

Obavy z ekonomických dosahov nového typu koronavírusu tlačia dolu ceny aktív. Padajú európske akcie, čínsky juan sa oslabil na 3-týždňové minimum, klesajú ceny ropy. Rastie cena zlata považovaného za bezpečnú investíciu v čase neistoty.

Počet obetí koronavírusu v Číne stúpol na 80, potvrdených prípadov nakazených osôb presiahol 2700. Vírus sa už rozšíril do viacerých ďalších krajín, aj mimo Ázie.

Čínska mena stratila voči doláru vyše pol percenta, oslabila sa na 6,9776 juanu za dolár, píše Reuters.

Ako reagujú aktíva:

  • paneurópsky akciový index STOXX 600 krátko po začiatku obchodovania strácal 1,5 %,
  • japonský burzový index Nikkei sa prepadol o 2 %, najprudšie od konca augusta, a uzavrel najnižšie od 8. januára. Obavy z nového vírusu negatívne zasiahli najmä podniky v cestovnom ruchu,
  • vírus posilnil obavy týkajúce sa dopytu po rope. Severomorská ropa Brent zlacnela na 58,68 dolára za barel, stratila vyše 3 %,
  • cena zlata stúpla na 1586,42 dolára za trojskú uncu (31,1 gramu), najvyššie od začiatku januára. Neskôr zlato o časť ziskov prišlo.

Výrazne padajú napríklad akcie francúzskych výrobcov luxusného tovaru LVMH, Hermés a Kering, ktoré sú silno závislé od dopytu z Číny. Pod tlak sa dostali aj akcie ťažiarskych spoločností, uvádza Reuters.

Akciové trhy v Číne a vo viacerých ďalších ázijských krajinách sú pre oslavy Lunárneho nového roka uzavreté.

Zdieľať

Miroslav Lajčák povedal, že v budúcnosti sa chce Slovensko viac sústrediť na vývoj automobilov. „Nechceme byť považovaní len za lokalitu, kde sa montujú súčiastky. Chceme byť aj lokalitou, kde sa robia rozhodnutia a kde sa premýšľa o tom, ako má vyzerať auto budúcnosti,“ povedal minister zahraničia v rozhovore pre agentúru DPA.

Automobilový priemysel je hlavným ťahúňom slovenskej ekonomiky, v prepočte na obyvateľa sme najväčším výrobcom áut na svete.

Slovensko by podľa Lajčáka chcelo zmeniť štruktúru svojho automobilového priemyslu, ktorý sa teraz opiera predovšetkým o výrobu. „Chceme sa viac zamerať na výskum a vývoj,“ povedal.

Výroba automobilov na Slovensku sa dostala vlani na nový rekord. Celkovo sa vyrobilo vyše 1,1 milióna áut proti 1,09 milióna v roku predchádzajúcom.

Lajčák uviedol, že plánovaná nová továreň automobilky Volkswagen v Turecku nebude mať pre Slovensko žiadne dôsledky. „Nič tým nestratíme. Sme s prítomnosťou Volkswagenu na Slovensku veľmi spokojní,“ vyhlásil. (čtk, dpa)

Zdieľať

Dôvera vo fínsku ekonomiku na začiatku tohto roka klesla, pričom pesimistická nálada sa prejavila v podnikateľskej aj spotrebiteľskej oblasti. Poukázali na to v pondelok zverejnené údaje fínskeho štatistického úradu.

Index spotrebiteľskej dôvery dosiahol v januári -4,6 bodu v porovnaní s -4,2 bodu v decembri.

Pokles zaznamenali aj prakticky všetky indexy v rámci hodnotenia podnikateľskej dôvery, z nich najvýraznejšie index dôvery v maloobchode, ktorý klesol o 8 bodov na -3 body.

Index dôvery vo výrobnom sektore klesol z -5 bodov v decembri na -8 bodov a index dôvery v oblasti služieb zaznamenal pokles z 11 na 10 bodov.

Neklesol iba index dôvery v stavebníctve, ktorý zotrval na decembrovej úrovni 3 body. (tasr)

Zdieľať

Autobusy v Banskobystrickom kraji v pondelok vypravia podľa platných cestovných poriadkov. Ide o dočasné riešenie, na ktorom sa župa dohodla so starostami, primátormi a regionálnymi združeniami miest a obcí.

Banskobystrická župa im poskytne financie, aby si dopravu objednali priamo u dopravcu. Vedenie VÚC uviedlo, že ide o riešenie na najviac päť dní, kľúčová preto bude dohoda medzi krajom a SAD Zvolen.

„Bez verejného obstarávania môžu samosprávy objednať služby len do výšky 70-tisíc eur. Po prepočítaní na počet kilometrov a sumu 1,45 eura na kilometer je kríza zažehnaná najdlhšie do konca pracovného týždňa,“ uviedol vicežupan Ondrej Lunter.

Kraj firme SAD Zvolen poslal návrh dohody, ktorá sa týka urovnania všetkých oprávnených pohľadávok.

Župan Ján Lunter následne vyzval SAD Zvolen na rokovanie a povedal, že si praje skoré uzatvorenie dohody o prevádzkovaní prímestských spojov. „V prípade, že SAD Zvolen nezačne rokovať a neobnoví dopravu, očakávame, že štátne orgány nastolia vládu zákona, aby v štáte prestala panovať svojvôľa,“ povedal.

SAD Zvolen v nedeľu popoludní uviedla, že rokovania momentálne nie sú aktuálne. „Na rokovania sme mali najmenej rok, zrazu sa však všetko má vyriešiť za pár hodín,“ uviedol predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny.

Problém sa týka dodatku zmluvy medzi krajom a SAD Zvolen, ktorý tesne pred svojím odchodom zo župy podpísal Marian Kotleba.

Lunter po nástupe do funkcie tento dodatok napadol na súde a vyhral. Rozsudok je neprávoplatný, dopravca sa odvolal.

Župan chce podpísať s SAD Zvolen prechodnú zmluvu, ktorou spoločnosti zníži každým rokom rastúcu odmenu od kraja, skráti pôvodne nevýhodné päťročné obdobie a popritom pripraví regulárnu súťaž.

SAD Zvolen ako reakciu na to v sobotu ráno odstavila autobusy. (n, tasr)

Viac o téme môžete čítať v sobotňajšom článku alebo nedeľnom Newsfiltri.

Viac detailov obsahuje aj článok Jána Kováča z Denníka E.

Zdieľať

Organizátori dvojdňového hackathonu v Prahe dnes spustili informačný systém k elektronickým diaľničným známkam. Systém zadarmo odovzdajú vláde, ktorá zrušila predraženú zákazku. Štát mal za systém zaplatiť 16 miliónov eur firme Asseco Central Europe.

Zákazku zrušili po tom, čo ju kritizovali odborníci. Premiér Babiš pre ňu odvolal ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.

Systém od piatkového večera na hackathone vyvíjalo 60 dobrovoľníkov. (čtk, novinky.cz)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať