Orbánova a Ficova kampaň: tri rozdiely a tri podobnosti

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
[Slovenské voľby cez Roberta Fica posilnili vplyv Viktora Orbána v regióne. Maďarský projekt Denníka N Napunk bude ešte dôležitejší a zachránia ho len predplatitelia, ktorých zatiaľ nie je dosť. Podporte kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024).]
Robert Fico a Viktor Orbán, Viktor Orbán a Robert Fico. Obaja sú populistickí lídri, charizmatickí politici stojaci na čele konzervatívnych strán, hoci jeden má bližšie k pravici a druhý k ľavici.
Obaja sú vo svojej krajine populárni hlavne medzi postaršími voličmi a obyvateľmi menších miest a obcí. Sú spojenci a pre ich jedinečnú politiku sa na nich upiera zrak, aj keď nie celého sveta, tak určite politickej komunity v Európe.
Veľakrát sa medzi nimi robí paralela a je všeobecne známe, že každý z nich pozorne sleduje správanie toho druhého.
Ale vedú podobným štýlom aj volebnú kampaň?
V tomto článku porovnáme niekoľko bodov, ktoré do značnej miery ovplyvnili kampaň Viktora Orbána a Fideszu, keď v roku 2022 vyhrali parlamentné voľby, a kampaň Smeru pod vedením Roberta Fica, ktorý je podľa prieskumov tri týždne pred voľbami momentálne najsilnejšou stranou na Slovensku.
V analýze budeme vychádzať z nasledovných východísk:
- rozdiel: rozdávanie peňazí,
- podobnosť: vojna ako nástroj kampane,
- rozdiel: vzťah k médiám, mediálna prevaha,
- podobnosť: nepriatelia sú LGBTI+ ľudia, George Soros, migranti,
Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.