Hlas predsedu Aliancie volá cez automat Maďarom, telefonická kampaň vyvoláva viaceré pochybnosti

Aliancia spustila telefonickú kampaň, v ktorej predseda strany Krisztián Forró z nahrávky povzbudzuje voličov v maďarčine, aby ich volili. Expert opisuje sporné momenty takejto kampane.
➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
[Slovenské voľby cez Roberta Fica posilnili vplyv Viktora Orbána v regióne. Maďarský projekt Denníka N Napunk bude ešte dôležitejší a zachránia ho len predplatitelia, ktorých zatiaľ nie je dosť. Podporte kvalitnú a nezávislú žurnalistiku v maďarčine (napunk.sk/2024).]
Predseda Aliancie Krisztián Forró vyvolával v posledných dňoch masovo voličom maďarskej národnosti a presviedčal ich, aby 30. septembra volili Alianciu. Nerobil to, samozrejme, osobne, ale automatickými hovormi, z nahrávky.
Viacerí čitatelia Napunku upozornili, že im volali z neznámeho bratislavského čísla, pričom nevedia o tom, že by vopred súhlasili s takýmto druhom politického marketingu.
Pravidlá telemarketingu sa na Slovensku v posledných rokoch výrazne zmiernili, kampaň Aliancie však aj tak môže byť vo viacerých veciach problematická.
Podľa právnika, ktorý sa venuje ochrane osobných údajov, v prípade automatických marketingových hovorov sa vyžaduje predbežný súhlas, pričom zber údajov o politických názoroch je ešte prísnejšie regulovaný. Telemarketingové volania sa pritom majú uskutočňovať zo zákonom určeného predčíslia.
Haló, kto je tam?
Aliancia pre Napunk potvrdila, že telefonickú kampaň si objednali oni. „Telefonickú kampaň objednala Aliancia. Všetky naše kampaňové činnosti prebiehajú v zmysle zákona a naše náklady sú dohľadateľné na transparentnom účte,“ odpovedala hovorkyňa strany Évi Pálinkás.
Chceli sme zistiť aj to, ako získali telefónne čísla ľudí, ktorým zavolali, a ako zabezpečujú ochranu osobných údajov. Strana na tieto otázky odpovedala, že si kampaň objednali – a sami ju neorganizujú.
Čo ukazuje transparentný účet: strana zaplatila 7. septembra 3540 eur firme H and K Plus s. r. o. na telefonickú reklamu a prieskum. Za touto firmou stoja Hajnalka Varga a Katarína Kajosová, ktoré sa objavili v kampaniach SMK aj v minulosti. Hajnalka Varga bola tajomníčka strany a v roku 2020 dostala jej firma 35-tisíc eur za kampaň Maďarskej komunitnej spolupatričnosti.
Na otázku Napunku, či súčasnú telefonickú kampaň organizuje táto firma blízka SMK,